امانوئل ماکرون: استعمار اشتباه بزرگ فرانسه بود

امانوئل ماکرون: استعمار اشتباه بزرگ فرانسه بود
Copyright APDiomande Ble Blonde
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری فرانسه همزمان از کشته شدن ۳۳ تروریست اسلام‌گرا در جریان عملیات نیروهای ارتش فرانسه در مالی خبر داد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در ابیجان، پایتخت ساحل عاج گفت: «استعمارگری یک اشتباه بزرگ تاریخ فرانسه» بوده است.

آقای ماکرون که در جریان یک سفر منطقه‌ای در آفریقا به سر می‌برد، روز شنبه و در جریان کنفرانس خبری مشترک با آلاسان واتار، رئیس جمهوری ساحل عاج با انتقاد از ادامه نگاه آفریقا به فرانسه به‌عنوان یک قدرت استعمارگر گفت: «خیلی وقت‌ها فرانسه به‌عنوان کشوری به حساب می‌آید که نگاه راهبردی استعمارگرایانه کهنه خود را حفظ کرده است؛ استعمارگری یک اشتباه عمیق جمهوری [فرانسه] بود.»

جمهوری فرانسه از قرن هجدهم روند استعمار نظامی و سیاسی در قاره آفریفا را آغاز کرد. حاکمیت فرانسه در شمال، مرکز و غرب آفریقا تا نیمه دوم قرن بیستم ادامه یافت.

رئیس جمهوری ۴۲ ساله فرانسه در جریان این سخنرانی بار دیگر خواستار به تاریخ سپردن استعمارگری فرانسه شد و گفت: «من به نسلی تعلق دارم که ربطی به استعمار ندارد. آفریقا یک قاره جوان است. ۳/۴ کشور شما (ساحل عاج) هرگز دوره استعمار را به یاد ندارد.» رئیس جمهوری فرانسه همزمان از کشته شدن ۳۳ تروریست اسلام‌گرا در جریان عملیات نیروهای ارتش فرانسه در مالی خبر داد.

با وجود پایان نزدیک به ۴ دهه از حضور استعماری فرانسه در آفریقا، پیوندهای اقتصادی، سیاسی و زبانی مشترک میان کشوره‌های مستعمره سابق و دولت استعمارگر پیشین هنوز قدرتمند است. ارتش فرانسه برای مبارزه با شورشیان اسلام‌گرا حضور پررنگی در مالی و نیجر دارد. سه هفته پیش ۱۳ نظامی فرانسه در جریان یک عملیات نظامی در مالی بر اثر برخورد دو هلی‌کوپتر کشته شدند.

آقای ماکرون در جریان سفر به آفریقا پایان رسمی «فرانک آفریقا»، واحد رسمی پول دوران پایانی استعمار فرانسه را اعلام کرد. وی در سال ۲۰۱۷ و پیش از رسیدن به مقام ریاست جمهوری، استعمار را جنایت علیه بشریت توصیف کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنشها به سخنان «استعمارزده» نماینده راستگرایان افراطی در اولین روز کاری مجلس ملی فرانسه

بوکوحرام مسئولیت پرتلفاترین حمله به نظامیان نیجر را پذیرفت

ماکرون: گزینه حضور نظامی غرب در اوکراین فعلا مطرح نیست