«متجاوزِ سامبر»؛ آغاز محاکمه فردی که طی ۳۰ سال به ۵۶ نفر تجاوز کرد

دینو اسکالا، متجاوز زنجیزه‌ای در فرانسه
دینو اسکالا، متجاوز زنجیزه‌ای در فرانسه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قربانیان تقریباً در اغلب موارد هنگام سپیده‌دمِ روزهای زمستانی و معمولا در بزرگراه‌های عمومی در شمال فرانسه و نیز در بلژیک مورد حمله قرار می‌گرفتند.

آگهی

سی سال آزار و تجاوز جنسی علیه ۵۶ قربانیِ سیزده تا ۴۸ ساله پرونده سنگین جرائم دینو اسکالا، مشهور به «متجاوز سامبر» را تشکیل می‌دهد که دادگاه محاکمه وی از روز جمعه در فرانسه آغاز شد.

پرونده دینو اسکالا که وی بخشی از اتهامات مربوط به آن را پذیرفته به جرائم جنسی که وی طی سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۸ انجام داد، مرتبط می‌شود.

جلسات دادگاه بدوی برای رسیدگی به این پرونده تا ابتدای ماه ژوئیه برپا خواهد بود و دینو اسکالای ۶۱ ساله باید برای پاسخگویی به اتهام‌های مربوط به ۱۷ مورد تجاوز، ۱۲ اقدام به تجاوز و ۲۷ مورد خشونت جنسی یا اقدام برای خشونت جنسی در دادگاه حضور یابد.

نخستین روز این دادگاه عصر امروز، جمعه دهم ژوئن ۲۰۲۲ با حضور اعضای منتخب هیئت منصفه برگزار می‌شود و طی آن حقایق کلی مرتبط با پرونده، بویژه مسائل مربوط به ویژگی‌های شخصیتی و فردی متهم مطرح خواهد شد.

شکارگاه اصلی متهم آنگونه که رسانه‌های محلی اعلام کردند شعاعی نزدیک به ۳۰ کیلومتر از اطراف رودخانه «سامبر» در شمال فرانسه را در بر می‌گرفته و به همین دلیل به او لقب «متجاوز سامبر» داده شده است.

خانم مارگو ماتیو، وکیل متهم می‌گوید: «کارگر و مربی سابق باشگاه‌های محلی بخش عمده‌ای از حقایق (موجود در پرونده) را پذیرفته است.»

به گفته خانم ماتیو، متهم پیش‌تر در همان ابتدای زمان بازداشت «اعترافاتی خودجوش» انجام داد و همچنان روحیه و میل به توضیح و پاسخگویی را در خود حفظ کرده است.

کتی ریشار، وکیل سه نفر از قربانیان می‌گوید که موکلانش امیدوارند برپایی این محکمه در نهایت فرصتی فراهم آورد تا آنچه بر آنها رفته است به نقطه پایانی خود برسد و قربانیان نیز به خوبی شنیده و درک شوند.

فانی برویر، یکی دیگر از وکلای قربانیان این پرونده می‌گوید که برخی از موکلانش در طول تحقیقات این احساس را داشتند که به خوبی درک و باور نشده‌اند.

تحقیقات قضایی این پرونده نوامبر سال ۱۹۹۶ با شکایت زنی ۲۸ ساله که در آزادراهی در «موبوگ» مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود، آغاز شد.

این زن به ناگهان با حضور مردی مقابل خود غافلگیر و در نهایت قربانی خواسته شوم او شد. دینو اسکالا قربانی خود را به علفزاری در آزادراه جنگلی «موبوگ» کشاند و به او تجاوز کرد.

قربانیان تقریباً در اغلب موارد هنگام سپیده‌دمِ روزهای زمستانی و معمولا در بزرگراه‌های عمومی مورد حمله قرار می‌گرفتند.

شیوه عمل متجاوز سامبر عموما یکسان بوده است؛ وی قربانیان را از پشت می‌گرفت، با ساعد یا بندی گلوی آنها را می‌فشرد و سپس آنها را برای انجام خواسته خود به کناری می‌کشاند.

متجاوز سامبر قربانیان خود را اغلب با چاقو تهدید می‌کرد و دست و پا و حتی چشم‌‌های آنها را می‌بست. وی گاهی هنگام فرار از قربانیان می‌خواست تا بشمارند. اغلب قربانیان گفته‌اند که مرگ را با چشم‌هایشان دیدند.

دینو اسکالا سال ۲۰۱۸ در جریان حمله به نوجوانی در یک بزرگراه در بلژیک به دام می‌افتد. دوربین‌های نصب شده در این بزرگراه مشخصات یک پژو ۲۰۶ را ثبت می‌کنند که متعلق به متجاوز سامبر بود.

دینو اسکالا که پدر پنج فرزند است چند هفته بعد در میان شگفتی و بهت اطرافیان که وی را فردی مثبت و خوب توصیف می‌کردند، دستگیر می‌شود.

به گفته متخصصان و روانشناسانی که در جریان جزئیات این پرونده قرار گرفتند برای متهم «تسلط بر دیگران» بیش از «عمل جنسی» لذت‌بخش و رضایت‌بخش بوده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۸۰ مرد به اتهام تجاوز گروهی به ۸ زن در آفریقای جنوبی دادگاهی شدند

ادعای تجاوز جنسی در پرواز شبانه؛ پلیس بریتانیا تحقیق می‌کند

درخواست ۱۸ ماه حبس به‌دلیل غفلت در نگهداری از حدود ۱۷۰ سگ و گربه در یک آپارتمان کوچک