واکنش خامنه‌ای به حادثه متروپل آبادان؛ در تهران «سلام فرمانده» سر داده شد در خوزستان شعارهای اعتراضی

ریزش ساختمان متروپل آبادان
ریزش ساختمان متروپل آبادان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

معترضان در آبادان و چندین شهر دیگر ضمن سردادن شعارهایی انتقادی، خواستار محاکمه و مجازات مقصران حادثه متروپل آبادان شدند

آگهی

گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های داخلی ایران حکایت از ادامه اعتراضات در آبادان و چندین شهر دیگر ایران نسبت به حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان دارد.

 در حالیکه علی خامنه‌ای، رهبر ایران بالاخره ۳ روز پس از حادثه فروریختن ساختمان، خواهان مجازات عبرت‌آمیز مقصران این حادثه شده و دیگر مقامات بلندپایه از جمله ابراهیم رئیسی هم طی سخنانی مشابه، وعده برخورد با تخلفات احتمالی را داده‌اند، جمع کثیری از مردم آبادان پنجشنبه شب با تجمع در برابر فرمانداری این شهر و برگزاری مراسم سوگواری، خواستار محاکمه مسئولان شهری و مقصران این حادثه مرگبار شدند.

بنا برگزارش‌های رسمی تاکنون جسد ۲۴ نفر از زیر آوارها خارج شده و عملیات آواربرداری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم ادامه دارد. 

بسیاری از خانواده‌ها بر این باورند که اجساد زیادی همچنان زیر آوارها باقی مانده و از کندی عملیات و احتمال از بین رفتن جسد عزیزانشان در صورت فروریختن باقی سازه شکایت دارند. با این حال وزیر کشور ایران از احتمال ریزش باقی مانده سازه به عنوان دغدغه اصلی گروه‌های امدادی یاد کرده است. 

 احمد وحیدی با تاکید بر ۳ اولویت آواربرداری، خطرزدایی و رسیدگی به خانواده‌های داغدار، گفته که در صورت حضور مردم در محل حادثه، این ریزش می‌تواند منجر به فاجعه شود. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران خواستار حفظ هوشیاری همگان شده تا در جریان امدادرسانی، حادثه غیرمترقبه ای برای مردم و امداد رسانان اتفاق نیفتد. مدیرکل هلال احمر خوزستان همچنین از امدادرسانی به ۴۸ مجروح این حادثه خبر داده است.

مواضع مسئولان و در راس آن‌ها رهبر ایران برای مجازات عبرت‌آمیز مقصران و قابل گذشت نبودن جرم و جنایت کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به راحتی با جان مردم بازی کردند، در حالی در صدر اخبار رسانه‌های داخلی قرار گرفته که تشکیک‌های فراوانی در مورد مرگ حسین عبدالباقی سازنده و مالک این ساختمان مطرح‌ است. 

علیرغم آنکه دادستان عمومی خوزستان گفته آزمایش دی‌ان‌ای هویت جسد حسین عبدالباقی را تایید کرده، خبرهای ضد و نقیضی که به‌ویژه از تلویزیون دولتی ایران در مورد شاهدان عینی این حادثه و حضورآقای عبدالباقی در دفترکارش در زمان حادثه منتشر شده و همچنین نحوه عزاداری بستگان وی، برخی را مجاب کرده که مرگ این فرد را که به مسئولان محلی و کشوری نزدیک بود، باور نکنند. عده‌ای از معترضان در تجمع ۵ خرداد فریاد می زدند «دروغه، دروغه، عبدالباقی نمرده».

برگزاری همزمان تجمع «سلام فرمانده» در پایتخت و شادی در ورزشگاه آزادی در حالیکه خوزستان در غم و اندوه فرو رفته از دیگر محورهای انتقادی معترضان نه تنها در آبادان که در فضای مجازی بود. 

معترضان فریاد می زدند «آبادان خونریزیه، تهران عروسیه». برخی از تجمع‌کنندگان با تشبیه حادثه متروپل به آتش‌سوزی سینما رکس آبادان و مقایسه شرایط شهر قبل و بعد از انقلاب ۵۷، می‌گفتند «از رِکس تا متروپل، بسه دیگه تحمل».

برخی ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی هم حکایت از سرداده شدن شعارهایی علیه مسولان و سران نظام جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در تجمع آبادان است.

 در خرمشهر، دیگر شهر محروم خطه خوزستان که تنها ۲ روز از چهلمین سالگرد آزادسازی‌اش می‌گذرد مردم در همبستگی با آبادان، فریاد می‌زدند «فرمانده، فرمانده؛ شهر زیر آوار مانده» 

گزارش‌هایی دیگری از برگزاری تجمعات اعتراضی در برخی از شهرهای دیگر از جمله بهبهان وشاهین‌شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. همچنین کاربران فضای مجازی از اختلال شدید اینترنت در آبادان و حضور پررنگ نیروهای امنیتی در خیابان‌های اصلی شهر خبر داده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فروریختن متروپل؛ با پیدا شدن ۲ جسد دیگر، تعداد قربانیان به ۳۱ نفر رسید

دست کم ۶ کشته در حادثه ریزش برج ۱۰ طبقه آبادان؛ پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شدند

ساختمان پلاسکو فرو ریخت؛ اخبار ضد و نقیض درباره شمار قربانیان