افزایش شمار قربانیان ریزش برج آبادان به ۱۴ نفر؛ هویت جسد «غیرقابل تشخیص» مالک متروپل تایید شد

Iran Building Collapse
Iran Building Collapse Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات استان خوزستان می‌گویند در جریان حادثه ریزش برج متروپل د‌ر شهر آبادان در روز گذشته دست‌کم ۱۱ تن جان خود را از دست داده‌اند.

آگهی

مقامات استان خوزستان می‌گویند در جریان حادثه ریزش برج «متروپل» در شهر آبادان در روز گذشته دست‌کم ۱۴ تن جان خود را از دست داده‌اند و ۳۲ نفر نیز مصدوم شده‌اند. این در حالی است که حداقل ۵۰ نفر هنوز زیر آوار هستند.

این حادثه حوالی ظهر دوشنبه دوم خرداد روی داد و طی آن برج ۱۰ طبقه آبادان موسوم به متروپل فروریخت. در پی این اتفاق ماموران آتش‌نشانی و امداد به محل حادثه اعزام شدند و امروز نیز احمد وحیدی، وزیر کشور به آن‌جا رفت.

در همین حال گزارش‌های ضد و نقیضی از سرنوشت حسین عبدالباقی، پیمانکار برج و مالک ساختمان منتشر شده است. در حالی که روز گذشته خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) از دستگیری و بازداشت وی با حکم دادستان ویژه آبادان خبر داده بود، مقامات قضایی استان خوزستان امروز اعلام کردند جسد «غیرقابل تشخیص» یکی از قربانیان حادثه متعلق به او بوده و احراز هویت شده است.

صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان، با بیان این مطلب گفت: «با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمین اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیر قابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی جهت تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت وی مورد تایید قرار گرفت.»

دست‌کم ۵۰ نفر زیر آوار

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، با اشاره به پرتردد بودن طبقات منفی ساختمان گفته است احتمال می‌رود دست‌کم ۵۰ نفر زیر آوار باشند. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلا‌ل‌احمر اما با اشاره به «شدت حادثه» اعلام کرده است که «آمار دقیقی» از افراد گرفتار زیر آوار وجود ندارد.

آقای کولیوند با «بسیار زیاد» دانستن احتمال تخریب ساختمان مجاور و بقایای ساختمان متروپل، عملیات آواربرداری را دشوار دانست. همزمان احمد وحیدی، وزیر کشور با اشاره به این مطلب گفت:‌ «مشکلی وجود دارد و آن هم سازه ناپایداری است که در کنار سازه فروریخته است و این، کار را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند و باید با احتیاط کامل حرکت کرد زیرا هر لحظه ممکن است این سازه ناپایدار فرو بریزد».

برخی رسانه‌ها از صدور فرمان تخریب باقیمانده سازه متروپل گزارش کرده‌اند؛ این در شرایطی است که هنوز تکلیف افراد زیر آوار مانده مشخص نشده است.

رئیس جمعیت هلا‌ل‌احمر سرعت امدادرسانی را «خوب» دانسته و گفته است «تجهیزات مناسبی» وجود دارد. با این حال تصاویر منتشره ظرف شبانه‌روز گذشته، افراد امدادرسان و مردم محلی را در حال جابجا کردن آوار «با دست» و وسائل اولیه نشان می‌دهند.

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان درباره مقصر حادثه گفته است: «در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ در ساخت ساختمان متروپل، ضوابط فنی رعایت نشده و ساخت و ساز آن بر اساس اصول و استانداردهای ایمنی نبوده است و طبق بررسی‌های صورت گرفته، این موضوع به عنوان یکی از عوامل اولیه حادثه شناخته شده است.»

در مجلس شورای اسلامی نیز جلیل مختار، نماینده آبادان در اعتراض به عاملان این رخداد گفت: «چرا شهرداری آبادان کنترل گزارش ناظرین نظام مهندسی ساختمان متروپل را متوقف نکرد؟». 

سید کریم حسینی، نماینده خوزستان در مجلس نیز گفت تذکرات لازم و هشدارهای لازم پیش‌تر به مالک ساختمان متروپل داده شده بود اما «مجوز لازم را از سوی مراجع قانونی را نگرفته و اگر هم گرفته متاسفانه با رانت و رشوه بوده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای تازه حوزه علمیه امام خمینی: صدیقی شخصاً با حضور در دفترخانه سند انتقال ملک را امضا کرده است

از زمین‌خواری تا درآمد ماهانه میلیاردی از هتل؛ از فساد مالی منتسب به کاظم صدیقی چه می‌دانیم؟

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد