سکوت رهبر ایران در مورد حادثه آبادان؛ شمار قربانیان ریزش ساختمان متروپل به ۱۶ نفر رسید

روند جست‌وجوی افراد محبوس در زیر آوار ساختمان متروپل همچنان ادامه دارد
روند جست‌وجوی افراد محبوس در زیر آوار ساختمان متروپل همچنان ادامه دارد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در سومین روز از فرویختن ساختمان ‌۱۰ طبقه متروپل در آبادان، از احتمال افزایش شمار جانباختگان این حادثه خبر داد.

آگهی

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در سومین روز از فرویختن ساختمان ‌۱۰ طبقه متروپل در آبادان، از احتمال افزایش شمار جانباختگان این حادثه خبر داد.

او روز چهارشنبه ۴ خرداد (۲۵ مه) شمار جانباختگان ریزش ساختمان متروپل را تا ساعت ۱۴:۳۰به وقت ایران، ۱۶ نفر و شمار مصدومان را در این حادثه  ۳۷ نفر اعلام کرد.

به گزارش منابع خبری، روند جست‌وجوی افراد محبوس در زیر آوار ساختمان متروپل با حضور همه عوامل امدادی همچنان ادامه دارد.

احتمال ریزش باقیمانده سازه

تلاش نیروهای امدادی برای آواربرداری و یافتن اجساد احتمالی یا بازماندگان این حادثه در حالی است که وزیر کشور ایران گفت که احتمال ریزش باقیمانده سازه متروپل وجود دارد.

با‌ گذشت ۳ روز از فروریختن سازه متروپل هنوز مشخص نیست که چه شماری از شهروندان زیر آوار مانده‌اند. این در حالی است که با‌ گذشت زمان از امکان زنده پیدا کردن افراد گرفتار زیر آوار کاسته می‌شود.

عوامل امدادی حاضر در اطراف ساختمان متروپل بر این نظرند که کار آواربرداری زیرزمین این سازه به دلیل احتمال ریزش آن با کندی پیش می‌رود.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، برخی از خانواده‌های مفقودان این حادثه در اطراف ساختمان متروپل حاضر شده‌اند.

وزیر کشور ایران که برای بررسی این حادثه به آبادان سفر کرده است، گفت که به طور قطع متخلفان ساختمان متروپل مورد برخورد جدی قرار خواهند گرفت.

آقای وحیدی در حالی این وعده را داده است که قوه قضائیه ایران خبر از کشته شدن حسین عبدالباقی، مالک ساختمان متروپل در زیر آوار این سازه داده است، خبری که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به درستی آن تردید کردند.

روزنامه شرق

اما تلویزیون ایران در گزارشی از تأیید هویت آقای عبدالباقی به وسیله برادارانش در سردخانه خبر داد. با وجود این برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، گزارش صدا و سیمای ایران را «ساختگی» دانستند.

تردیدها درباره کشته شدن مالک ساختمان متروپل زمانی ایجاد شد که قوه قضائیه ایران یک روز پس از انتشار خبر بازداشت آقای عبدالباقی، اعلام کرد که جسد «غیرقابل تشخیص» یکی از قربانیان این حادثه متعلق به او بوده است.

ماجرای گزارش تلویزیون ایران از فردی که مدعی بود ۳۰ ساعت زیرآوار مانده است

هنوز شک و شبهه‌ها در مورد سرنوشت مالک ساختمان متروپل برطرف نشده بودند که گزارش دیگر تلویزیون ایران از مردی که زنده از زیر آوار نجات پیدا کرده بود، فضای شبکه‌های اجتماعی را از آن خود کرد.

در گزارش صدا و سیما فردی مدعی شد که پس از ۳۰ ساعت از زیر آوار بیرون کشیده شده اما پس از ساعاتی تصویری از این فرد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد او پیشتر در حال کمک‌رسانی به مردم در حادثه فروریختن ساختمان متروپل بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه علوم پزشکی آبادان اعلام کرد که این فرد از نیروهای مردمی حاضر در محل بوده و برای کمک به داخل حفره ایجاد شده می‌رود و وقتی احساس خطر می‌کند با فریاد درخواست کمک کرده و نیروهای امدادگر نیز برحسب وظیفه او را بیرون آورده و سپس توسط کارکنان فوریت‌های پزشکی به بیمارستان انتقال می‌دهند اما این فرد در بیمارستان مدعی می‌شود که به مدت ۳۰ ساعت زیر آوار بوده است.

رئیس صدا و سیما: دستور بود که بس است دیگر

در هر حال انتشار اخبار ضد و نقیض از حادثه آبادان، اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی به «نبود اطلاع‌رسانی دقیق» در مورد این حادثه را به دنبال داشت.

افزایش بی‌اعتمادی به اخبار مربوط به حادثه آبادان در حالی است که پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیمای ایران روز سه‌شنبه در دیدار با دانشجویان دانشگاه شریف گفت: «ما برای متروپل شبکه خبر را به خط کردیم از همه جا خواهش و تقاضا و جاهایی دستور بود که حتی یک ساعت و دو ساعت (به این موضوع بپردازید) و بس است دیگر.» رئیس سازمان صدا و سیمای ایران همچنین گفت: «وقتی اعتراض کف خیابانی می‌شود خیلی مسئولیت سنگین می‌شود.»

سخنان آقای جبلی در خصوص مدیریت اخبار مربوط به فروریختن متروپل در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر ایران تاکنون در خصوص این حادثه اظهارنظری نکرده است. او امروز در نخستین سخنرانی عمومی خود پس از حادثه آبادان سکوت کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست کم ۶ کشته در حادثه ریزش برج ۱۰ طبقه آبادان؛ پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شدند

اعلام حالت فوق‌العاده در آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل خطر مَد شدید

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند