جنگ اوکراین روی نقشه؛ رصد پیشروی نیروهای روسیه

اوکراین
اوکراین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود پیشروی نیروهای جدایی‌طلب تحت حمایت ارتش روسیه در منطقه دونباس، هنوز بخش قابل توجهی از این منطقه در تصرف نیروهای اوکراین قرار دارد.

آگهی

نیروهای روسیه تمرکز حملات خود را همچنان بر شرق اوکراین حفظ کرده‌اند ولی با وجود مقاومت ارتش اوکراین، پیشروی در این مناطق به کُندی انجام می‌شود.

با وجود پیشروی نیروهای جدایی‌طلب تحت حمایت ارتش روسیه در منطقه دونباس، هنوز بخش قابل توجهی از این منطقه در تصرف نیروهای اوکراین قرار دارد. 

هر چند در آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین به نظر می‌رسید که فتح منطقه دونباس به دلیل وجود دو جمهوری خودخوانده لوهانسک و دونتسک و برقراری جنگ ۱۴ ساله میان شبه‌نظامیان مورد حمایت مسکو و ارتش اوکراین، چندان دشوار نباشد ولی تا کنون تصرف کامل مهمترین شهر بندری این منطقه یعنی ماریوپل به دلیل ادامه مقاومت نیروهای اوکراینی در محوطه کارخانه فولاد آزوفستال ممکن نشده است. 

البته بیشتر شهر بندری ماریوپل که از ابتدای ماه مارس محاصره شده، اکنون تحت کنترل نیروهای روسیه است.

یورونیوز
نقشه پیشروی نیروهای روسیه در خاک اوکراینیورونیوز

در جریان نبردهای روز پنجشنبه، نیروهای روسیه ناچار به عقب‌نشینی از خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، شدند. اما با وجود مقاومت شدید نیروهای اوکراینی در نزدیکی میکولایف در غرب، نیروهای روسیه در پیشروی کُند در حاشیه خرسون توفیق داشتند. 

در غرب، روسیه قصد داشت کنترل اودسا را ​​به دست بگیرد و دسترسی اوکراین به دریای سیاه را قطع کند، اما راه نیروهایش توسط یک دفاع سرسختانه در میکولایف مسدود شد و سپس در جریان ضد ماه مارس اوکراینی‌ها ناچار به عقب‌نشینی به سمت جنوب و خرسون شدند.

نیروهای روسی اکنون در در حال تجدید قوا برای از سرگیری حملات به سمت میکولائیف هستند.

روسیه همچنین به تقویت نیروهای خود در جزیره مار در دریای سیاه ادامه می‌دهد. جزیره‌ای صخره‌ای با مساحت ۱۶ هکتار که متعلق به اوکراین است ولی در ماه فوریه به تصرف نیروهای روسیه درآمد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ارتش روسیه در ۲۴ فوریه تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرد، نیروهای اوکراینی اوایل جنگ موفق شدند تا مناطق وسیعی در اطراف کی‌یف، پایتخت را بازپس بگیرند ولی بخشی از این پیروزی متاثر از تغییر جبهه تهاجم نیروهای روسیه بود. چرا که آنها از آن پس تلاش خود را بر به دست گرفتن کنترل کامل شرق و جنوب این کشور و قطع ارتباط اوکراین با دریای سیاه متمرکز کردند.

هدف اصلی آنها ایجاد یک کریدور زمینی بین شبه‌ جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه ضمیمه شد و مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان در منطقه دونباس است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس شورای اتحادیه اروپا در سفر به اوکراین مجبور شد به پناهگاه منتقل شود

راهکار اوکراین برای دمیدن جان تازه به ارتش با فرض تشدید جنگ از سوی روسیه

فرمانده ارتش اوکراین: وضعیت در جبهه نبرد با وجود مهار حملات روس‌ها «دشوار» است