همزمانی افت رشد صادرات چین با جنگ اوکراین؛ قرنطینه شانگهای و پکن با طعم کمبود و گرانی

چین
چین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که همزمانی شیوع دوباره ویروس کرونا در چین با بروز تبعات جنگ اوکراین در قالب کمبود و گرانی روغن، گندم، ذرت، کنجاله و برخی موارد معدنی و فلزات، موجب تشدید تورم و کمبود کالا در سراسر جهان شود.

آگهی

رشد صادرات چین در حالی طی ماه آوریل سیر نزولی به خود گرفته که فراگیرتر شدن قرنطینه کرونایی در این کشور، نگرانی‌ها در مورد گرانی، کمبود و افزایش بیکاری را در جهان همزمان با ادامه جنگ اوکراین افزایش داده است. 

گمرک چین روز دوشنبه گزارش داد که صادرات این کشور در ماه گذشته میلادی  نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۷ درصد افزایش یافته و به ۲۷۳.۶ میلیارد دلار رسیده ولی این رشد در مقایسه با افزایش ۱۵.۷ درصدی صادرات دومین قدرت اقتصادی جهان در ماه مارس کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. کاهشی که کارشناسان بخشی از آن را متاثر از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در جهان و افت تقاضای کالاهای غیرضروری به دلیل نگرانی‌های موجود در خصوص چشم‌انداز اقتصاد جهان پس از وقوع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌دانند.

با این حال، اجرای سیاست «کووید صفر» از سوی دولت چین که با توسل به قرنطینه قطب تجاری این کشور و جهان یعنی شانگهای ادامه یافت، در کاهش رشد تجارت خارجی این کشور بی‌تاثیر نبوده است. چرا که مطابق اعلام گمرک چین، رشد واردات این کشور نیز در آوریل گذشته تنها ۰.۷ درصد رشد یافته و به ۲۲۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

در چنین شرایطی دولت چین از آغاز قرنطینه کرونایی در پایتخت این کشور یعنی پکن و برخی شهرهای دیگر خبر داده است. خبری که موجب افزایش نگرانی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی در سراسر جهان شده است. چرا که تسری تعطیلی کسب و کارها در شانگهای به پکن می‌تواند به کاهش تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز بسیاری از صنایع جهان از جمله خودرو و الکترونیک منجر شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین حال، برخی کارشناسان اقتصادی نیز پیش‌بینی می‌کنند که همزمانی شیوع دوباره ویروس کرونا در چین با بروز تبعات جنگ اوکراین در قالب کمبود و گرانی روغن، گندم، ذرت، کنجاله و برخی موارد معدنی و فلزات، موجب تشدید تورم و کمبود کالا در سراسر جهان شود. همچنین به باور آنها کاهش رشد اقتصادی چین در سه ماه آینده می‌تواند موجب به خطر افتادن امنیت شغلی تعداد قابل توجهی از مردم جهان شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر آمریکا در پکن: قرنطینه‌های چین تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا می‌کند

بحران کرونا در شانگهای؛ هزاران تن از پرسنل بهداشت و ارتش چین بسیج شدند

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟