سازمان جهانی بهداشت: پیشگیری از سرطان دهانه رحم در جوانان با یک دوز واکسن امکان‌پذیر است

تزریق واکسن سرطان دهانه رحم
تزریق واکسن سرطان دهانه رحم Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیته تخصصی پیشگیری از سرطان سازمان جهان بهداشت روز دوشنبه ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) اعلام کرد که یک دوز از واکسن ضد ویروس پاپیلوم انسانی (عامل به وجود آمدن سرطان رحم) محافظتی مشابه با دو دوز برای افراد زیر ۲۱ سال ایجاد می‌کند.

آگهی

کمیته تخصصی پیشگیری از سرطان سازمان جهان بهداشت روز دوشنبه ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) اعلام کرد که یک دوز از واکسن ضد ویروس پاپیلوم انسانی (عامل به وجود آمدن سرطان رحم) محافظتی مشابه با دو دوز برای افراد زیر ۲۱ سال ایجاد می‌کند.

سرطان دهانه رحم تقریباً همواره از عفونت مقاربتی حاصل از ویروس پاپیلوم انسانی به وجود می‌آید. از اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی واکسن‌هایی ضد این ویروس در دسترس بوده، با این حال این اولین بار است که سازمان جهانی بهداشت یک دوز واکسن آن را برای یک گروه سنی به اندازه کافی موثر می‌داند.

بنابر اعلام این سازمان و با توجه به تازه‌ترین داده‌ها، اکنون یک دوز از این واکسن برای محافظت از افراد ۹ تا ۱۴ ساله و همچنین ۱۵ تا ۲۰ سال کافی است. این در شرایطی است که پیش از این دو مرحله تزریق لازم دانسته شده بود.

دکتر آلخاندرو کراویوتو، رئیس کمیته تخصصی پیشگیری از سرطان سازمان جهانی بهداشت، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت توصیه‌های جدید باعث خواهد شد تعداد بیشتری از دختران و زنان واکسینه شوند، در همان حال که همان سطح محافظت قبلی برای آن‌ها برقرار خواهد بود.

وی اضافه کرد با این حال کشورها در برنامه‌های ملی ایمن‌سازی خود می‌توانند در صورت لزوم به استفاده از دو دوز ادامه دهند.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت همچنان و مطابق روال گذشته، برای زنان بالای ۲۱ سال دو دوز واکسن را با فاصله شش ماه توصیه کرده است.

بیش از ۳۴۰ هزار زن در جهان در سال ۲۰۲۰ بر اثر سرطان دهانه رحم جان خود را از دست دادند. این سرطان چهارمین سرطان شایع در بین زنان در سراسر دنیا است.

رئیس کمیته سازمان جهانی بهداشت گفت تقریباً هر دو دقیقه یک زن بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهد. این در حالی است که حدود ۹۰ درصد موارد جدید و مرگ و میر در سال ۲۰۲۰ در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ داده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دکتر پرنسس نوتمبا سیمللا، دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، با ابراز امیدواری به ریشه‌کن کردن سرطان دهانه رحم در زنان در بیانیه‌ای گفت: «این توصیه یک دوز پتانسیل این را دارد که ما را سریع‌تر به سمت هدفمان سوق دهد و واکسینه شدن ۹۰ درصد از دختران ۱۵ ساله را تا سال ۲۰۳۰ محقق کند.»

وی اضافه کرد: «گزینه تک دوز واکسن کم‌هزینه‌تر است، منابع کمتری را نیاز دارد و توزیع آن به مراتب آسان‌تر است.»

در سال ۲۰۲۰ پوشش جهانی برنامه واکسیناسیون دو دوز تنها ۱۳ درصد بود. به گفته سازمان جهانی بهداشت عوامل متعددی بر سرعت آهسته و پوشش کم واکسیناسیون در برخی کشورها تأثیر گذاشته است؛ از جمله مشکلات تأمین واکسن، هزینه نسبتاً بالای آن و همچنین مشکلات مربوط به تجویز دو دوز برای نوجوانان؛ چرا که اکثر کشورها دختران بالای ۱۵ سال را در رده سنی برنامه‌های بهداشتی ویژه کودکان لحاظ نمی‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان جهانی بهداشت: ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا ممکن است در تابستان به «سطوح بالایی» برسد

سازمان جهانی بهداشت بیش از ۴.۴ میلیون دلار دارو و تجهیزات پزشکی به افغانستان ارسال کرد

اعضای سازمان جهانی بهداشت بر سر مقابله با همه‌گیری‌های آینده به توافق نرسیدند