کشف جدیدی در درمان‌ سرطان؛ نابودی موثرتر تومورها با کمک مولکول‌های طلا

کشف جدیدی در درمان‌ سرطان؛ نابودی موثرتر تومورها با کمک مولکول‌های طلا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان استرالیایی که بر روی درمان سرطان با کمک مولکول‌های حاوی عنصر طلا کار می‌کنند دریافته‌اند که چهار مولکول حاوی ترکیبات طلا می‌توانند تومورهای سرطانی را تا ۲۴ برابر بهتر و سریع‌تر از مولکول‌های حاوی پلاتین بکشند.

آگهی

تحقیقات جدید دانشمندان موسسه سلطنتی فن‌آوری ملبورن استرالیا حاکی از آن است که استفاده از مولکول‌های مهندسی و تولید شده از طلا نسبت به روش‌های درمانی کنونی که با کمک ترکیبات مولکولی حاوی پلاتین صورت می‌گیرد، ایمن‌تر و موثرتر است.

در طی چند دهه گذشته بیشتر تحقیقات علمی بر روی مولکول‌های حاوی پلاتین که در تولید داروهای شیمی‌درمانی از جمله «سیس‌پلاتین» بکار می‌رفتند، متمرکز بوده است ولی براساس تحقیقات جدید به نظر می‌رسد که ترکیبات حاوی مولکول‌های طلا عملکرد بهتری دارند.

سیس‌پلاتین یک داروی شیمی درمانی است که برای درمان تعدادی از سرطان‌ها از جمله سرطان بیضه، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم، سرطان سینه، سرطان مثانه، سرطان سر و گردن، سرطان مری، سرطان ریه، تومورهای مغزی و نوروبلاستوما استفاده می‌شود.

این دارو که در دهه ۴۰ میلادی کشف و در اواخر دهه ۷۰ میلادی وارد بازار شد یکی از موثرترین داروهای موجود در زمینه درمان سرطان است. با این وجود سیس‌پلاتین عوارض جانبی زیادی شامل سرکوب مغز استخوان، مشکلات شنوایی، مشکلات کلیوی و حالت تهوع دارد. بی‌حسی، درد در هنگام راه رفتن، واکنش‌های آلرژیک و بیماری‌های قلبی از دیگر عوارض استفاده از این دارو در بیماران مبتلاء به سرطان است.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان استرالیایی که بر روی درمان سرطان با کمک مولکول‌های حاوی عنصر طلا کار می‌کنند دریافته‌اند که چهار مولکول حاوی ترکیبات طلا می‌توانند تومورهای سرطانی را تا ۲۴ برابر بهتر و سریع‌تر از مولکول‌های حاوی پلاتین بکشند.

آزمایش‌های که از سوی این گروه تحقیقاتی بر روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفته نشان می‌دهد که استفاده از ترکیبات جدید حدود ۳۵.۸ تا ۴۶.۹ درصد رشد تومور‌ها را مهار می‌کند در حالی که این میزان در سیس‌پلاتین تنها ۲۹ درصد بود.

همچنین این ترکیبات حاوی عنصر طلا خود را راحت‌تر و سریع‌تر به سلول‌های سرطانی رسانده و به مدت طولانی‌تری در مجاورت آنها قرار گرفته و در نتیجه درمان را تسریع می‌کنند.

استفاده از فلزات برای درمان بیماری‌های گوناگون از زمان‌های باستان در میان مصریان و چینی‌ها رواج داشته است. در پزشکی نوین نیز ترکیبات دارویی بسیاری با کمک فلزات کشف، ابداع و تولید شده است.

سورِش بهارگاوا، مدیر این تیم تحقیقاتی گفت: «ما می‌دانیم که طلا به راحتی توسط اجزای بدن انسان پذیرفته می‌شود و می‌دانیم که هزاران سال است که این عنصر در درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال تا زمانی که نتایج تحقیقات بر روی طلا به صورت دقیق و با قطعیت بالا تایید نشود، از نظر علمی فاقد اعتبار است.»

وی در نهایت اظهار امیدواری کرد که نتایج تحقیقات آنها بتواند به سایر دانشمندان برای دستیابی به روش‌های درمانی جدید و موثر کمک کرده و داروهای جدید براساس آن ساخته شود.

این ترکیبات حاوی طلا اکنون مراحل آزمایشگاهی خود را در پشت سر گذاشته و پژوهشگران به دنبال گسترش تحقیقات خود هستند. در صورتی که نتایج تحقیقات جدید نیز مثبت گردد، این آزمایش‌ها وارد فاز بالینی خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج اولیه نوعی درمان برای تومور مغزی دانشمندان را امیدوار کرد

فناوری هوش مصنوعی؛ تشخیص سرطان از طریق بوی دهان بیمار

سفر ۷ هزار کیلومتری یخ‌شکن استرالیایی به قطب جنوب برای نجات یک بیمار از ایستگاهی دورافتاده‌