فناوری هوش مصنوعی؛ تشخیص سرطان از طریق بوی دهان بیمار

فناوری هوش مصنوعی؛ تشخیص سرطان از طریق بوی دهان بیمار
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از کاربردهای مهم فناوری هوش مصنوعی استفاده از آن برای کاهش خطا در علم پزشکی و مهم‌تر از آن تشخیص بیماری برای درمان به موقع و مناسب است. چگونه این فناوری جان انسان‌ها را نجات می‌دهد؟

آگهی

تا کنون کاربردهای متنوعی از هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف به مرحله اجرا رسیده است. این موضوع تنها به رشته‌های مرتبط با انفورماتیک و روباتیک محدود نمی‌شود. از علوم ارتباطات تا پزشکی و علوم نظامی، هوا-فضا و خودرو، دانشمندان از هوش مصنوعی برای پیشرفت در کار خود استفاده می‌کنند.

اما یکی از کاربردهای مهم فناوری هوش مصنوعی استفاده از آن برای کاهش خطا در علم پزشکی و مهم‌تر از آن تشخیص بیماری برای درمان به موقع و مناسب است.

مهمترین ویژگی این فناوری در علم پزشکی استفاده و یادگیری از اطلاعات و داده‌های ذخیره شده قبلی و تحلیل مقایسه‌ای است.

تشخیص سرطان با تجزیه و تحلیل بوی دهان

یکی از موارد استفاده از فناوری هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل ترکیبات شیمیایی بوی دهان است.

نفس انسان دارای ترکیبت شیمیایی است که با حس بویایی نمی توان آن را تشخیص داد. اما دانشمند بریتانیایی یک فناوری‌ مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که قادر به تحلیل و تجزیه دقیق بوی دهان است.

این فناوری از طریق سنسورهای مختلف بوی دهان بیمار را دریافت کرده و پس از بررسی ترکیب های شیمیایی آن یک نمودار سه‌بعدی ارائه می‌کند. برای مثال می‌توان از طریق این تکنولوژی ابتلای بیمار به سرطان را با تشخیص مولکول‌های تنفسی تشخیص دهد.

تشخیص بیماری های نادر ژنتیکی از طریق فرم صورت و کله

یکی دیگر از موارد استفاده هوش مصنوعی در علم پزشکی، تشخیص بیماری‌های نادر ژنتیکی است.

ممکن است عحیب به نظر برسد اما بسیاری از بیماری‌های مادرزادی و ژنتیی کودکان را می‌توان از طیق فرم جمجمه و موقعیت چشم آنها تشخیص داد.

فناوری هوش مصنوعی می تواند از طریق تجزیه و تحلیل فرم اسکن شده جمجمه و مقایسه آن با داده‌های پیشین و پایگاه داده خود، بیماری ژنتیکی را تشخیص دهد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

تشخیص زودهنگام برای درمان به موقع

اگرچه هیچ‌ فناوری نمی تواند با تجربه همراه با دانش پزشکان رقابت کند اما از آنجا که تشخیص زودهنگام و درست برخی از انواع سرطان با درمان آن رابطه مستقیم دارد، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به پزشکان متخصص نیز کمک کند.

تشخیص انواع ملانوما یا تومور بدخیم پوستی و یا تشخیص پولیپ‌های (توده‌ها) دستگاه گوارشی و خوش‌خیم یا بدخیم بودن آنها از جمله کاربردهای فناوری هوش مصنوعی در علم پزشکی است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان با استفاده از بوی دست جنسیت فرد را آشکار کردند

کشف جدیدی در درمان‌ سرطان؛ نابودی موثرتر تومورها با کمک مولکول‌های طلا

آیا زنان کمتر از مردان «روان‌آزار» هستند؟