بحران در دولت ائتلافی اسرائیل؛ آیا راه برای بازگشت نتانیاهو به قدرت هموار می‌شود؟

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بحران سیاسی در اسرائیل که پس از کناره‌گیری ناگهانی یک عضو حزب «نفتالی بنت» از دولت رخ داده است، می‌تواند راه را برای بازگشت دوباره «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر پیشین این کشور هموار کند.

آگهی

بحران سیاسی در اسرائیل که پس از کناره‌گیری ناگهانی یک عضو حزب نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور از دولت رخ داده است، می‌تواند راه را برای بازگشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین به قدرت هموار کند.

دولت نفتالی بنت سال گذشته و در پی چهار انتخابات پارلمانی پی در پی توانست با کسب حمایت ۶۱ نماینده از ۱۲۰ نماینده عضو مجلس اسرائیل، قدرت را در دست گیرد. حزب لیکود به رهبری آقای نتانیاهو پیش از این برای بیش از یک دهه قدرت را در دست داشت.

اینک دولت ائتلافی اسرائیل در کمتر از یک سال، با کناره‌گیری ایدیت سیلمان، عضو حزب «یامینا» به رهبری آقای بنت و از اعضای ارشد ائتلاف در مجلس این کشور در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

با این حال این کناره‌گیری به معنای شکست ائتلاف آقای بنت، نخست وزیر کنونی اسرائیل نخواهد بود، زیرا این ائتلاف می‌تواند با ۶۰ کرسی در مجلس هم به حیات خود ادامه دهد اما برای تصویب قوانین جدید با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

ایدیت سیلمان روز چهارشنبه ۶ آوریل در بیانیه‌ای با اعلام اینکه توان تحمل وضع موجود و ائتلاف با احزاب چپ در دولت را از دست داده است، از ضرورت تشکیل دولتی با احزاب «راستگرا» سخن گفت.

برخی رسانه‌های اسرائیل پس از اعلام خبر کناره‌گیری خانم سیلمان از ائتلاف در مجلس این کشور، از گفتگو و توافق حزب لیکود به رهبری آقای نتانیاهو با ایدیت سیلمان در روزهای گذشته خبر دادند.

این منابع خبری اعلام کردند که حزب لیکود به خانم سیلمان قول داده است تا عضویت او را در حزب لیکود بپذیرد و در صورت تشکیل دولت جدید به رهبری این حزب، وزیر بهداشت شود.

نتانیاهو خطاب به سیلمان: به خانه‌ات خوش آمدی

آقای نتانیاهو هم پس از کناره‌گیری خانم سیلمان از ائتلاف حاکم، خطاب به او گفت: «به خانه‌ات خوش آمدی.»

او همچنین از سایر نمایندگان عضو ائتلاف که دولت را در دست دارد، خواست تا آن‌ها نیز از این ائتلاف کناره‌گیری کنند، خواسته‌ای که بار دیگر در تجمع شب گذشته هوادار آقای نتانیاهو مطرح شد.

حامیان آقای نتانیاهو روز گذشته و در پی تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل، با برگزاری تجمعی خواستار استعفای آقای بنت از مقام نخست وزیری شدند.

بنیامین نتانیاهو هم که در این تجمع حاضر شده بود با تاکید بر ضرورت تشکیل «دولت راستگرا» در اسرائیل، از دولت نفتالی بنت به عنوان یک «دولت ضعیف» یاد کرد که به هویت ملی اسرائیل لطمه زده است.

خانم سیلمان در بیانیه خود اعلام کرده که اختلافات اعتقادی- دینی‌اش با حزب چپ «مرتص»، دلیل تصمیمش بوده است. حزب چپ مرتص یکی از احزاب عضو ائتلافی است که دولت را در دست دارد.

خبرها از اسرائیل حکایت از آن دارد که آقای بنت، رهبر دولت ائتلافی و یائیر لاپید، شریک اصلی او در این دولت به تکاپو افتاده‌اند تا مانع خروج دیگر اعضای این ائتلاف شوند. آن‌ها که از اقدام خانم سیلمان غافلگیر شده‌اند، با برگزاری یک نشست اضطراری به بررسی این موضوع پرداختند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از جابجایی قدرت در اسرائیل در سال گذشته، احزاب راست و مذهبی تلاش‌های خود را برای بازگشت آقای نتانیاهو به دولت آغاز کردند، تلاش‌هایی که با محاکمه آقای نتانیاهو به اتهام «فساد و سوء‌استفاده از قدرت» همراه شد.

در هر حال با اعلام کناره‌گیری خانم سیلمان از دولت ائتلافی، سناریوهای متعددی از جمله «سقوط دولت بنت و برگزاری انتخابات زودهنگام» و «سقوط کابینه بنت و تشکیل دولت راستگرا» در کنار سناریوی «ابقای کابینه بنت» مطرح شده‌اند.

البته دولت بنت در صورتی می‌تواند به ادامه حیات خود امیدوار باشد که دیگر عضوی از ائتلاف خارج نشود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

منابع بیمارستانی در اسرائیل: حمله در تل‌آویو دستکم ۲ کشته بر جای گذاشت

دو حزب پاکستان برای تشکیل دولت ائتلافی با نخست‌ وزیری شهباز شریف توافق کردند

پنتاگون: نظامیان آمریکایی از عراق خارج نمی‌شوند؛ بحث بر سر سطح حضور نیروهاست