کاوشگر «سولار اوربیتر» آخرین تصاویر از خورشید را با جزییات بی‌سابقه ثبت کرد

کاوشگر «سولار اوربیتر»
کاوشگر «سولار اوربیتر» Copyright آژانس فضایی اروپا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در مجموع تصویر نهایی حاوی بیش از ۸۳ میلیون پیکسل در یک شبکه ۹۱۴۸ در ۹۱۱۲ پیکسلی است. وضوح این تصویر ده برابر بهتر از وضوح تصویر یک تلویزیون ۴کی (۴K) است.

آگهی

جدیدترین تصاویر مدارگرد خورشیدی (سولار اوربیتر)، نمایی کامل از خورشید را با جزئیات بی‌سابقه نشان می‌دهد. این تصاویر در تاریخ هفت مارس زمانی که کاوشگر (Solar Orbiter) مستقیما از میانه زمین و خورشید عبور می‌کرد گرفته شده است.

یکی از تصاویر که ابزار تصویربرداری فرابنفش مدارگرد آن را ثبت کرده است، بالاترین وضوح تصاویر از دیسک کامل خورشید و اتمسفر بیرونی و تاج آن را نشان می‌دهد که بهترین کیفیت را در بین تصاویر تاکنون گرفته شده دارد.

تصویر دیگری که از سوی ابزار تصویربرداری طیفی از محیط تاج گرفته شده است، نشان دهنده نخستین تصویر کامل خورشید در نوع خود در ۵۰ سال گذشته و تا حد زیادی بهترین تصویر است که در طول موج لیمان بتا نور فرابنفش که از گاز هیدروژن ساطع می‌شود گرفته شده است.

این تصاویر زمانی گرفته شده‌اند که «سولار اوربیتر» در فاصله تقریبا ۷۵ میلیون کیلومتری در نیمه راه بین جهان ما و ستاره مادرش قرار داشت. تلسکوپ تصویرگر فرابنفش اکستریم (EUI) با چنان وضوح فضایی بالایی عکس گرفته است که در آن فاصله نزدیک، موزاییکی از ۲۵ تصویر مجزا برای پوشش کل خورشید لازم بود تا یک عکس از صفحه خورشیدی به طور کامل ثبت شود.

آژانس فضایی اروپا
عکس‌های جدید از خورشید منتشر شدآژانس فضایی اروپا

آژانس فضایی اروپا می‌گوید برای ثبت این تصویر چهار ساعت زمان نیاز بود تا این تصویرگر تمام بخش‌های صفحه خورشیدی را ثبت کند. هر بخش موزاییکی به ۱۰ دقیقه زمان نیاز داشت.

در مجموع تصویر نهایی حاوی بیش از ۸۳ میلیون پیکسل در یک شبکه ۹۱۴۸ در ۹۱۱۲ پیکسلی است. وضوح این تصویر ده برابر بهتر از وضوح تصویر یک تلویزیون ۴کی (۴K) است.

آژانس فضایی اروپا
تصاویر جدید از خورشید منتشر شدآژانس فضایی اروپا

تصویرگر فرابنفش اکستریم (EUI) از خورشید در طول موج ۱۷ نانومتر در پرانرژی ترین ناحیه فرابنفش طیف الکترومغناطیسی تصویربرداری کرد. این تصاویر جو فوقانی خورشید یعنی تاج را که دمایی در حدود یک میلیون درجه سانتی‌گراد دارد نشان می‌دهد.

معمولا با دور شدن از یک جسم داغ دما کاهش پیدا می‌کند. اما دمای تاج خورشید یک میلیون درجه سانتی‌گراد است در حالی که سطح آن تنها حدود ۵ هزار درجه سانتی‌گراد است. بررسی این راز یکی از اهداف علمی کلیدی «سولار اوربیتر» است. «سولار اوربیتر» یک ماموریت فضایی با همکاری بین ناسا و آژانس فضایی اروپا است.

برای دریافت تصاویر با وضوح بالاتر به وبسایت آژانس فضایی اروپا مراجعه کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرود بزرگترین نمونه سیارکی در صحرای یوتا؛ ناسا با این نمونه‌ها به‌دنبال چیست؟

خورشید این هفته به شکل «حلقه آتشین» در می‌آید

اخترشناسان: سیاهچاله کهکشان راه شیری توسط میدان‌های مغناطیسی قدرتمند احاطه شده است