امانوئل ماکرون رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه شد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فهرست نهایی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است ساعت ۱۷ روز جمعه از سوی شورای قانون اساسی این کشور منتشر شود.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه پنجشنبه سوم مارس رسما نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ اعلام کرد.

آقای ماکرون در نامه‌ای خطاب به شهروندان فرانسه از آغاز کارزار انتخاباتی خود خبر داد و نوشت که در پی برگزیده شدن برای دومین دوره ریاست بر کاخ الیزه و ادامه ماموریت به عنوان رئیس جمهوری فرانسه است.

وی که به رغم ورود چهره‌های جنجالی به کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه همچنان یکی از بخت‌های اصلی پیروزی شناخته می‌شود در حالی نامزدی از پیش مسجل شده خود را رسمی و علنی کرد که اروپا درگیری جنگی کم سابقه و بحران‌زا شده است.

رئیس جمهوری فرانسه در نامه خود خطاب به شهروندان کشورش که اغلب رسانه‌های فرانسوی به انعکاس آن پرداختند تاکید می‌کند که نامزد شده تا به همراه آنها «یک پاسخ منحصر به فرد از نوع فرانسوی و اروپایی برای چالش‌های قرن ابداع کند.»

وی تنها ۳۸ روز مانده تا پایان دور نخست دوره ریاست جمهوری‌اش، از آغاز کمپینی خبر داده که کارت‌هایش به دلیل جنگ در اوکراین با آنچه از پیش مد نظر داشت تغییر کرده است.

امانوئل ماکرون بدین ترتیب باید یکی از کوتاه‌ترین مبارزات انتخاباتی یک رئیس جمهوری فعلی را در برابر رقبای سرسخت دست راست و چپی خود پیش ببرد که عملکرد و کارنامه‌ او را به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهند.

رئیس جمهوری فرانسه که پس از تشدید بحران اوکراین و نیز در پی آغاز تهاجم روسیه، تلاش‌های خود را به عنوان رهبر یک کشور بزرگ اروپایی و نیز رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا دو چندان کرده برای آخرین ابتکار خود در همین راستا روز پنجشنبه با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی همتاهای روس و اوکراینی خود گفتگو کرد.

وی به ظاهر سعی داشت با انجام آخرین رایزنی‌ها در خصوص بحران اوکراین پیش از اعلام رسمی نامزدی خود دستاوردی محسوس از این تلاش‌های دیپلماتیک بدست آورد و کارزار خود را با رو کردن یک کارت برنده آغاز کند.

گمانه زنی درباره این قصد و نیت از سوی امانوئل مکرون در حالی تقویت می‌شود که بدانیم زمان نهایی رسمیت بخشیدن به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نزد شورای قانونی اساسی فرانسه قبل از ساعت شش عصر جمعه، چهارم مارس ۲۰۲۲ اعلام شده بود.

آقای ماکرون خیلی دیرتر از دو تن از روسای جمهوری پیشین کشورش نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را رسمی کرد؛ ژاک شیراک در سال ۲۰۰۲ و نیکلا سارکوزی در سال ۲۰۱۲ هر دو تقریبا دو ماه پیش از برپایی انتخابات رسما برای دور دوم نامزد شده بودند.

تحلیل‌گران معتقدند که جنگ اوکراین ممکن است معادلات را عرصه سیاسی فرانسه به هم بزند و در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نیز تاثیرگذار باشد.

این در حالی است که هرگز یک بحران بین المللی در گذشته‌ای نزدیک از وزن و اعتباری چنین بزرگ برخوردار نبوده که بتواند بر مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه سایه اندازد.

جوان‌ترین رئیس جمهوری فرانسه که این کشور از سال ۱۹۵۸ تاکنون به خود دیده، اکنون پس از بحران «جلیقه‌زردها» و متعاقب آن همه‌گیری کووید۱۹ خود را در جایگاه منجی برای حل مشکلات کنونی قرار داده است.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت امانوئل ماکرون در حال افزایش است. 

علاوه بر امانوئل ماکرون که از پنجشنبه شب رسما به عنوان نامزد معرفی شد، یازده نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تاکنون ۵۰۰ امضای لازم را برای شرکت در کارزار انتخاباتی جمع‌آوری کرده‌اند.

فهرست نهایی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است ساعت ۱۷ روز جمعه از سوی شورای قانون اساسی این کشور منتشر شود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون: دلم می‌خواهد حال کسانی که واکسن کرونا نزده‌اند را بگیرم

اعتصاب گسترده در فرانسه پروازهای سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار داد

عفو بین‌الملل «تداوم فرسایش» حقوق بشر در فرانسه در سال ۲۰۲۳ را محکوم کرد