چهارمین روز نبرد نیروهای دموکراتیک سوریه با داعش؛ کشته شدن ۱۲۳ نفر، هشدار به آغاز دوباره جنگ

بقایای تجهیزات جنگجویان داعش در حمله به زندان تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه
بقایای تجهیزات جنگجویان داعش در حمله به زندان تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه Copyright Uncredited/AP
نگارش از Amirbehnam MASOUMI
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نبردهای شدید میان نیروهای دموکراتیک کردستان سوریه (قسد) با مهاجمان داعش در محوطه زندان غویران و اطراف آن روز یکشنبه ادامه یافت. گزارش‌های تائید نشده از پیشنهاد مذاکره از سوی نیروهای دموکراتیک منتشر شده است. داعش می‌گوید بیش از ۸۰۰ زندانی خود را در دو روز گذشته آزاد کرده است.

آگهی

نبردهای شدید میان نیروهای دموکراتیک کردستان سوریه (قسد) با مهاجمان داعش در محوطه زندان غویران و اطراف آن در استان حسکه روز یکشنبه ادامه یافت. گزارش‌های تائید نشده از پیشنهاد مذاکره از سوی نیروهای دموکراتیک منتشر شده است. داعش می‌گوید بیش از ۸۰۰ زندانی خود را در دو روز گذشته آزاد کرده است.

در حالی که نیروهای دموکراتیک سوریه، از کشته شدن دست‌کم ۷۰ نفر در جریان درگیری‌ها خبر می‌دهد، دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز یکشنبه اعلام کرد نبرد چهار روز اخیر تاکنون حداقل ۱۲۴ کشته بر جا گذاشته است. براساس بیانیه این سازمان ۷۷ ستیزه‌جوی داعش، ۳۹ میلیشای نیروهای دموکراتیک سوریه و ۸ غیرنظامی از روز پنجشنبه تا صبح یکشنبه جان خود را از دست داده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه یک سازمان نظامی-سیاسی به مرکزیت یگان‌های مدافع خلق کرد، مورد حمایت ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش است. این گروه در سال ۲۰۱۹ توانست به مدد بمباران‌های هوایی ائتلاف، داعش را در بسیاری از سرزمین‌های شمال و شمال شرق سوریه شکست دهد.

همزمان کانال تلگرامی اعماق، رسانه اصلی داعش بامداد یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مهاجمان این گروه در روزهای گذشته و در جریان حملات به زندان غویران بیش از ۸۰۰ زندانی آزاد شده اند. تهاجم داعش به غویران در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه ۲۰ ژوئن و با حمله خودروهای بمب‌گذاری شده به در زندان آغاز شد.

نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گویند ده‌ها تن از زندانیان فراری را بار دیگر بازداشت کرده اند. همزمان داعش ویدیویی از بازداشت بیش از ۲۰ نفر از کارکنان نظامی و غیرنظامی زندان را منتشر کرد. نیروهای دموکراتیک سوریه با تایید خبر به اسارت گرفته شدن شماری از اعضایشان می‌گویند این افراد در آشپزخانه زندان گرفتار شدند.

با ادامه درگیری‌ها در نزدیکی غویران ، نیروهای دموکراتیک سوریه از غیرنظامیان ساکن حومه ساختمان زندان خواسته‌اند تا خانه و کاشانه خود را رها کنند. همزمان شماری از شهروندان به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند مهاجمان داعش وارد خانه‌های غیرنظامیان شده و شماری را کشته‌اند.

فرار به سوی بیابان‌های عراق و سوریه و هشدار نسبت به شروع دوباره جنگ با داعش

منابع خبر در عراق و سوریه می‌گویند پیدا کردن زندانیان فراری که به سوی بیابان‌های وسیع میان عراق و سوریه گریخته‌اند بسیار دشوار است. یک فرمانده نیروهای ضد تروریسم عراق به استفان کنش، خبرنگار تلویزیون فرانسه گفته است ما منتظریم نیروهای داعش وارد بادیه (بیابان‌)‌های عراق شوند. هنوز نمی‌دانیم آن‌ها کجا هستند اما خاطر شروع دوباره جنگ وجود دارد.

همزمان شماری از منابع محلی در سوریه می‌گویند نیروهای ارتش سوریه پس از شبیخون داعش به شهر الرصافه در جنوب رقه، مواضع خود را ترک کرده اند. ساعاتی بعد، هواپیماهای ارتش روسیه این منطقه را بمباران کرده اند.

نزاع قومی میان نیروهای کرد و بادیه‌نشینان عرب؟

فرار و پنهان شدن زندانیان داعش از زندان غویران، بار دیگر مساله چالش‌های قومی در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه را دامن زده است. خبرگزاری رویترز با استناد به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، از شکنجه سیستماتیک در زندان‌ها، رفتار تبعیض‌آمیز علیه قبایل عرب ساکن مناطق بیابانی و مصادر اموال منقول و غیرمنقول این گروه از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داده است. مقام‌های کرد سوریه تمام این اتهام‌ها را رد می‌کنند.

دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در دسامبر ۲۰۱۲، کمتر از ۲ سال پس از آغاز ناآرامی‌ها و جنگ داخلی در سوریه و در پی بروز اختلاف داخلی در کادر رهبری جبهه‌النصره (بازوی القاعده در سوریه) اعلام موجودیت کرد. این گروه سال بعد موقعیت خود را به ویژه در شمال شرقی و شرق سوریه تثبیت کرد و در تابستان ۲۰۱۴ و در متن نارضایتی گسترده سنی‌های عراق و فساد سازمان‌یافته ارتش این کشور، بخش‌های وسیعی از خاک عراق و سوریه را تصرف کرد و به کنترل خود درآورد. در ۵ سال پس از اعلام خلافت داعش، ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، نیروهای کرد سوریه و عراق، شبه‌نظامیان عمدتا شیعه وابسته به ایران در هر دو کشور و ارتش روسیه، برای از بین بردن این سازمان تروریستی اسلام‌گرای افراطی وارد عمل شدند.

تشدید فعالیت‌های داعش در سوریه و عراق نگرانی از بالاگرفتن دوباره جنگ در این دو کشور با حاکمیت ضعیف را بیش از پیش تشدید کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا: یکی از رهبران القاعده در سوریه را هدف حمله پهپادی قرار دادیم

بشار اسد با سفر به امارات پس از یک دهه از یک کشور عربی دیدار کرد

حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه؛ هفتاد نفر کشته و مجروح شدند