نگرانی از شیوع زیرسویه «اومیکرون پنهانکار» در دانمارک و بریتانیا

انجام تست کرونا در دانمارک
انجام تست کرونا در دانمارک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زیرسویه «بی ای.۲» به دلیل شیوع سریع و پشت سر گذاشتن دیگر زیرسویه‌های اومیکرون به «اومیکرون پنهانکار» معروف شده است. آیا شیوع «اومیکرون پنهانکار» مایه نگرانی است؟

آگهی

شیوع گونه‌ای از سویه‌ اومیکرون که به «اومیکرون پنهانکار» معروف شده نگرانی‌هایی را در میان دانشمندان همزمان با کاهش محدودیت‌های وضع شده در برخی از کشورهای اروپایی پدید آورده است.

زیرسویه «بی ای.۲» (BA.2) از گونه اومیکرون طی روزهای گذشته در برخی از کشورها از جمله بریتانیا و دانمارک شیوع پیدا کرد. امری که نگرانی‌هایی را بابت احتمال موج جدید همه‌گیری کرونا به وجود آورده است.

این زیرسویه به دلیل شیوع سریع و پشت سر گذاشتن دیگر زیرسویه‌های اومیکرون به «اومیکرون پنهانکار» (Stealth Omicron) معروف شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

طبیعت ویروس‌ها این است که متحول شوند و جهش کنند. در نتیجه انتظار می‌رود که شاهد ظهور سویه‌های جدیدی همزمان با ادامه همه‌گیری باشیم.
میرا چاند
از مسئولان اداره ایمنی سلامت بریتانیا

بریتانیا «اومیکرون پنهانکار» را از نزدیک زیر نظر دارد

اداره ایمنی سلامت بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که بررسی‌ زیرسویه «بی ای.۲» در جریان است. این نهاد تاکید کرده که نرخ شناسایی موارد ابتلا به این زیرسویه بسیار کم است. اداره ایمنی سلامت بریتانیا افزوده است که از نزدیک شیوع این زیرسویه را زیرنظر دارد.

میرا چاند، یکی از مسئولان اداره ایمنی سلامت بریتانیا درباره شیوع «اومیکرون پنهانکار» گفت: «طبیعت ویروس‌ها این است که متحول شوند و جهش کنند. در نتیجه انتظار می‌رود که شاهد ظهور سویه‌های جدیدی همزمان با ادامه همه‌گیری باشیم.»

آیا شیوع «اومیکرون پنهانکار» مایه نگرانی است؟

بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت سویه اومیکرون که به گونه «بی.۵۲۹.۱.۱» (B.1.1.529) اطلاق می‌شود سه زیرسویه دارد. این زیرسویه‌ها «بی ای.۱»، «بی.ای.۲» و «بی.ای.۳» نام دارند.

در میان این سه زیرسویه تاکنون «بی ای.۱» تاکنون غالب بود. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که اکثر موارد شناسایی شده از ابتلا به سویه اومیکرون ناشی از زیرسویه «بی ای.۱» بود.

این در حالی است که اکنون سرعت شیوع زیرسویه «بی ای.۲» در برخی مناطق بیشتر از دیگر زیرسویه‌ها شده است. این زیرسویه اکنون در دانمارک تقریبا نیمی از موارد ابتلا به سویه اومیکرون را تشکیل می‌دهد. کشورهای بریتانیا، نروژ و سوئد نیز شاهد افزایش موارد ابتلا به زیرسویه «اومیکرون پنهانکار» هستند.

انستیتوی «استیتنز سروم» در دانمارک روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بررسی‌های اولیه از عدم تفاوت در موارد بستری شدن ناشی از "بی ای.۲" و "بی ای.۱" حکایت دارد.»

این مرکز دولتی در ادامه افزوده است که پژوهش‌ها درباره میزان عفونت ناشی از زیرسویه «بی ای.۲» و کارایی واکسن بر آن در جریان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیدها به اومیکرون؛ کاهش خطر بستری شدن و احتمال پایان همه‌گیری

ترکیب دلتا با اومیکرون؛ دلتاکرون، سویه جدید کرونا در قبرس شناسایی شد

دانشمندان: قرص شرکت مِرک شاید به پیدایش سویه‌های جدید کرونا کمک کرده باشد