گروگانگیری «تروریستی» در کنیسۀ کالیویل؛ دو نفر بازداشت شدند و پلیس هویت مهاجم را اعلام کرد

Texas Synagogue Standoff
Texas Synagogue Standoff Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا بر اعلام مقامات آمریکا فیصل اکرم دو هفته پیش از حادثه، با ویزای توریستی وارد خاک ایالات متحده شده و یک منبع آگاه به شرط ناشناس ماندن نیز اعلام کرد که او اسلحه خود را در جریان یک معامله شخصی خریده است.

آگهی

تحقیقات درباره حادثه گروگانگیری در کنیسۀ شهر کالیویل ایالت تگزاس آمریکا که نیمه‌شب شنبه ۱۵ ژانویه روی داد و با کشته شدن مهاجم مسلح بریتانیایی به پایان رسید، همچنان ادامه دارد.

بنا بر اعلام مقامات ایالات متحده و بریتانیا که بطور مشترک روی این پرونده کار می‌کنند، مهاجم فردی ۴۴ ساله به نام «مالک فیصل اکرم» بوده که شنبه شب پس از فرار آخرین گروگان کشته شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده این حادثه را یک اقدام تروریستی خواند و روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که فیصل اکرم ظاهراً اسلحۀ خود را در خیابان‌ها خریده است.

بنا بر اعلام مقامات آمریکا فیصل اکرم دو هفته پیش از حادثه، با ویزای توریستی وارد خاک ایالات متحده شده و یک منبع آگاه به شرط ناشناس ماندن نیز اعلام کرد که او اسلحه خود را در جریان یک معامله شخصی خریده است.

اف‌بی‌آی نیز یکشنبه شب با صدور بیانیه‌ای، این حادثه را «یک موضوع مرتبط با تروریسم که در آن جامعه یهودیان هدف قرار گرفته» توصیف کرد و افزود گروه ویژه تروریسم در این مرکز در حال تحقیق است.

بازداشت دو نفر در بریتانیا

اداره تحقیقات فدرال (ای‌بی‌آی) اعلام کرده است که هیچ نشانه اولیه‌ای دال بر دست داشتن فرد دیگری در این حادثه یافت نشده و انگیزه احتمالی مهاجم از این کار نیز هنوز روشن نیست.

با این وجود بریتانیا اعلام کرد در جریان تحقیقات، پلیس ضدتروریسم منچستر دو نوجوان را که با مهاجم حمله در تماس بودند، بازداشت کرده است. هنوز روشن نیست که آیا این دو نوجوان با اتهامی نیز روبرو هستند یا خیر.

آموزش‌های امنیتی به نجات گروگان‌ها کمک کرد

یکی از خاخام‌های کنیسه که در این حادثه به گروگان گرفته شده بود، اعلام کرد که آموزش‌های امنیتی که پیش‌تر دیده بود در نجات یافتن او و سه گروگان دیگر نقش مهمی داشته است.

چارلی سیترون واکر که این آموزش‌ها را در طول سال‌ها دیده بود، سرانجام توانست به کمک آموزش‌ها و همراهیِ سه گروگان دیگر از مهلکه‌ای که «مصیبت ۱۰ ساعته» توصیف کرده، نجات یابند و از دست مهاجم فرار کنند.

او در بیانیه‌ای گفت: «در آخرین ساعت گروگان گرفته شدن ما، فرد مهاجم به طور فزاینده‌ای جنگ طلب شده بود و جانمان در خطر بود. بدون آموزش‌هایی که قبلا دریافت کرده بودیم، نمی‌توانستیم آمادگی لازم را برای اقدام و فرار داشته باشیم.»

«مالک فیصل اکرم» همزمان با این حادثه از طریق لایو استریم فیسبوک، علیه آمریکا شعار می‌داد و خواستار آزادی عفیفه صدیقی، عصب‌شناس پاکستانی مظنون به ارتباط با القاعده شده بود که به دلیل تلاش برای کشتن افسران ارتش ایالات متحده در افغانستان، به زندان محکوم شده است.

اگرچه فیصل اکرم در لایو فیسبوک عفیفه صدیقی را «خواهر» خطاب می‌کرده، اما به گفته‌ اف‌بی‌آی هنوز نه رابطه او با عفیفه صدیقی روشن است و نه علت انتخاب این کنیسه در شهر کوچک ۲۶ هزار نفری کالیویل.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله مسلحانه به فروشگاه اپل آمستردام؛ وقتی گروگان از مهلکه گریخت

گروگانگیری در زندان سوئد؛ زندانبانان آزاد شدند

ایران و تبعات جنگ حماس و اسرائیل برای بلوک غرب در گردهمایی روسای اطلاعاتی و جاسوسی «پنج چشم»