روند احیای برجام؛ مسکو از «پیشرفت» مذاکرات استقبال کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرگئی لاوروف تاکید کرد که پیشرفت‌های خوبی در وین تاکنون حاصل شده و این احساس را دارد که گفتگوها به توافق منجر خواهد شد.

آگهی

روسیه روز جمعه ضمن ابراز خوشبینی از روند مذاکرات بین‌المللی جاری در وین برای نجات توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از حصول «پیشرفت» در این گفتگوهای دشوار و پرچالش استقبال کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به این نکته که «نگرش و موضعی خوشبینانه نسبت به این مذاکرت دارد» تصریح کرد: «پیشرفت‌های واقعی در روند گفتگوها حاصل شده و ایران و ایالات متحده، هر دو نشان داده‌اند که به واقع در پی درک نگرانی‌های عینی هستند.»

هدف از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهان موسوم به پنج به اضافه یک که ایالات متحده، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان در شکل‌گیری آن دخیل بودند ایجاد محدودیت و تحت کنترل درآوردن برنامه هسته‌‌ای ایران عنوان شده بود.

طرف‌های غربی برای دستیابی به این هدف توافق کرده بودند که بخشی از تحریم‌های اساسی بین‌المللی اعمال شده علیه تهران را تا زمان پایبندی تهران به تعهداتش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک لغو کنند.

این توافق اما پس از خروج یکجانبه ایالات متحده تحت ریاست دونالد ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌های فلج کننده واشنگتن علیه تهران، عملا از سوی ایران که منافع اقتصادی وعده داده شده را از دست رفته یافته بود، به تدریج نادیده گرفته شد.

تهران در گام‌هایی پنج‌گانه تعهدات خود را نسبت به توافقنامه هسته‌ای وین کاهش داد و ضمن بالا بردن میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده بیست درصدی، در نهایت به سوی استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته و تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی که مغایر با اصول توافق شده در برجام بود، پیش رفت.

گفتگو‌های هسته‌ای با ایران که اتحادیه اروپا نیز به عنوان هماهنگ کننده در آن حضور دارد نوامبرِ گذشته پس از یک وقفه چند ماهه در پی روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و تقویت جناح محافظه‌کاران بار دیگر در وین از سرگرفته شد.

پس از شروعی دشوار، ایران روز دوشنبه از «پیشرفت خوب» در چندین محور کلیدیِ مذاکرات ابراز خرسندی کرد و از «تلاش های همه طرف‌ها» استقبال کرد.

در حالی که دیگر طرف‌های این مذاکرات نیز به تازگی از پیشرفت‌هایی خبر داده بودند اما فرانسه روز سه‌شنبه نسبت به کند بودن روند گفتگوها در وین ابراز نگرانی کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به روند کند مذاکرات گفته است که تا رسیدن به یک توافق راه درازی در پیش است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ادامه به چگونگی پیشرفت گفتگو‌های جاری اشاره کرد و گفت: «مذاکره‌کنندگان در وین تجربیات زیادی دارند و به خوبی نسبت به همه جزئیات اشراف دارند.»

آقای لاوروف در پایان تاکید کرد که پیشرفت‌های خوبی در وین تاکنون حاصل شده و این احساس را دارد که گفتگوها به توافق منجر خواهد شد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطیب‌زاده: آمریکا آمادگی داشته باشد، موضوع آزادی زندانیان به سرعت انجام می‌شود

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند