امیرعبداللهیان پیش از آغاز دور نهم مذاکرات احیای برجام: سند مشترک ژوئن را کنار گذاشتیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران Copyright ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید متنی که پیشتر و در ماه ژوئن میان عباس عراقچی و نمایندگان گروه ۴+۱ برای احیای برجام حاصل شده بود کنار گذاشته شده و طرفین روی پیش‌نویس تازه‌ای کار می‌کنند.

آگهی

وزیر امور خارجه ایران در آستانه شروع دور نهم مذاکرات برای احیای برجام می‌گوید طرفین سند مشترکی که در ۶ دور گفت‌وگوهایی که در دولت پیشین جمهوری اسلامی حاصل شده بود کنار گذاشته و به متن جدیدی دست یافته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به این موضوع تاکید کرد گفت‌وگوها باید به نقطه‌ای برسد که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مشکلی فروخته شود و پول آن هم به صورت ارزی به حساب‌های بانکی ایران واریز شود.

اشاره وزیر امور خارجه ایران به درخواست‌های تهران تفاوت بسیاری دارد با آنچه که مقام‌های ایرانی در هفته‌های اخیر در خصوص انتظارات تهران از نتیجه مذاکرات به زبان می‌آوردند. امیرعبداللهیان در ادامه اظهارات خود می‌گوید: «امروز ما به سند مشترک و قابل قبولی دست یافته‌ایم که آن‌را اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم. هم در موضوع هسته‌ای و هم بحث تحریم‌ها دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ مطرح نیست و آن‌را کنار گذاشته‌ایم و به سند جدید و مشترکی رسیده‌ایم.»

امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به اینکه گفت‌وگوها از روز دوشنبه آغاز می‌شود، افزود: «از امروز مذاکرات ما حول این سند مشترک آغاز می‌شود. از جمله موضوعات در دستورکار در مذاکرات جاری ما بحث تصمین و راستی‌آزمایی است. باید در ذیل این واژه‌ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی که در برجام پیش‌بینی شده بتوانیم استفاده کنیم.»

این در حالیست که پیشتر مقام‌های ایرانی بر لزوم رفع تمام تحریم‌های وضع شده در دولت ترامپ تاکید می‌کردند. تحریم‌هایی که به بیان مقام‌های دولت رئيسی چه با برجام مغایر بودند و چه موارد دیگری که به بهانه‌هایی چون برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای و حتی موارد حقوق بشری علیه ایران وضع شده بود.

همزمان با اظهارات امیرعبداللهیان، علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه نیز همراه هیئت مذاکره ایرانی برای نهمین دور گفت‌وگوهای احیای برجام وارد وین شد. قرار است این دور از مذاکرات با نشست کمیسیون مشترک برجام از ساعت ۲۰:۳۰ روز دوشنبه به وقت تهران آغاز شود.

پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک، روسای تیم‌های مذاکره کننده ایران، چین و روسیه در هتل کوبورگ دیداری سه‌جانبه برگزار کردند و در خصوص موضوعات مختلف در رابطه با این گفت‌وگوها با یکدیگر تبادل نظر کردند.

کشورهای اروپایی در دو دور پیشین مذاکرات با نمایندگان دولت رئيسی نسبت به تقاضاهای حداکثری و مطلق تیم ایرانی ابراز ناامیدی و نگرانی کرده‌اند. همچنین نمایندگان آمریکا هم مواضع ایران را چندان برای احیای برجام امیدوارکننده ندانسته‌ و به تهران هشدار داده‌اند که تنها چند هفته برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ زمان باقیست.

در آخرین دور گفت‌وگوها که حدود دو هفته قبل به پایان رسید، طرفین پذیرفتند که بخش‌هایی از پیشنهادات تیم ایرانی را وارد متن پیش‌نویس که پیشتر در ماه ژوئن میان عباس عراقچی و هیئت‌های مذاکره کننده ۴+‍۱ حاصل شده، نمایند. با این حال دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند همچنان تفاوت میان دیدگاه‌های طرفین بسیار جدی است و فاصله‌های بسیاری وجود دارد که باید در گفتگوهای آتی برطرف شوند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز به نقل از منبع آگاه آمریکایی: به مرحله پایانی برای احیای توافق هسته‌ای رسیده‌ایم

بنت به پوتین: جهان باید در برابر پیشرفت هسته‌ای ایران بایستد

مذاکرات احیای برجام؛ هشدار بوریس جانسون به تهران؛ معاون وزیر خارجه کره راهی وین شد