مذاکرات احیای برجام؛ خوش‌بینی ایران در مقابل تاکید اروپا و آمریکا بر محدود بودن زمان

هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران
هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیپلمات‌های اروپایی با ابراز تاسف از وقفه‌ای که به درخواست ایران در مذاکرات ایجاد شده تاکید کردند که زمان برای حصول به یک توافق بسیار محدود است.

آگهی

در حالی‌که دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند مذاکرات هسته‌ای به خاطر درخواست تیم ایرانی متوقف شده، علی باقری کنی می‌گوید پیش از این قرار بوده مذاکرات در این مرحله برای استراحت متوقف شود.

بعد از پایان دور هشتم گفتگوهای احیای برجام در وین، انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات تاکید کرد که تنها چند هفته برای رسیدن به توافق زمان باقی مانده، نه چند ماه. آقای مورا همچنین تاکید کرد که برخی از پیشنهادات تیم جدید ایرانی به پیش‌نویسی که در ۶ دور مذاکرات پیشین بین طرفین حاصل شده بود، اضافه شده است و طرفین توافق کرده‌اند که گفتگوها بر پایه این متن پی گرفته شود.

همچنین دیپلمات‌های سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از ایجاد وقفه در مذاکرات هسته‌ای ابراز امیدواری کردند که ایران هرچه سریعتر به میز مذاکرات باز گردد و با پیگیری یک رویکرد سازنده باعث سرعت‌گیری بیشتر گفتگوها شود. همچنین در بخش دیگری از این بیانیه دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا به تهران هشدار دادند که گفتگوها در حال نزدیک شدن به بن‌بست و پایان راه خود است و ایران از اقداماتی که تنش منجر می‌شود، خودداری کند.

دور جدید گفتگوهای هسته‌ای در حالی در وین به پایان رسید که بخشی از پیشنهادات تیم جدید ایرانی وارد متن پیش‌نویسی که در ۶ دور مذاکرات عباس عراقچی با ۴+۱ به دست آمده بود اضافه شود. اتفاقی که برخی از ناظران از آن تحت عنوان حصول پیشرفت در مسیر مذاکرات یاد کردند. با این حال دیپلمات‌های اروپایی چنین نظری ندارند و در بیانیه خود تاکید کردند اتفاقاتی که در ۲۴ ساعت گذشته حاصل شده را نمی‌توان پیشرفت خواند.

انریکه مورا هم در صحبت‌های خود در گفتگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که پیش از پایان سال جاری میلادی بار دیگر گفتگوها در پایتخت وین از سر گرفته شود.

در همین حال علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایرانی پس از پایان این دور از گفتگوها مدعی شد که ایران در این مرحله خواهان توقف مذاکرات نبوده و پیش از این طرفین توافق کرده بودند که پس از رسیدن به پیش‌نویس توافق، استراحتی در روند گفتگوها ایجاد شود. او همچنین ادامه داد که چه در خصوص تحریم‌ها و چه در مورد تعهدات هسته‌ای ایران دو سند جدید حاصل شده است. معاون پیشین سعید جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از منطق و استدلال تیم ایرانی گفت و افزود: «طرف اروپایی با یک مقاومت غیرموجه تلاش می‌کرد ایده‌های ما مورد نظر قرار نگیرد که در نهایت تیم ایرانی از مواضع اصولی، مبنایی و منطقی خود دست نکشید و در نهایت طرف اروپایی مجاب شد که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات پذیرفته شود.»

او همچنین در ادامه افزود: «اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و می‌توانیم درر کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم.»

اظهارات آقای باقری در حالی مطرح می‌شود که کشورهای اروپایی معتقدند هنوز اختلافات میان مواضع طرفین بسیار زیاد است و فاصله‌هایی که بین متون مختلف وجود دارد به سادگی قابل پر شدن نیستند.

از سوی دیگر آمریکا هم از روند پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران ابراز نارضایتی کرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به این موضوع تاکید کرد که ایالات متحده هنوز راهی برای بازگشت به توافق ندارد. آقای سالیوان که این اظهارات را روز جمعه در یک وبینار به زبان می‌آورد همچنین ادامه داد که آمریکا از طریق مذاکره کنندگان اروپایی به تهران هشدارها در مورد «حرکت رو به جلو در برنامه هسته‌ای» را ارسال کرده است.

همچنین یک مقام ارشد دولت بایدن روز جمعه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده بر این باور است که زمان «گریز هسته‌ای» ایران برای ساخت بمب هسته‌ای بسیار کوتاه شده و این واقعا نگران‌کننده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، زمان دقیقی در خصوص فاصله ایران با مرحله «گریز هسته‌ای» ارائه نکرد اما در عین حال تاکید کرد که زمان بسیار کوتاهی باقی مانده و این مدت زمان به مرحله غیرقابل قبولی رسیده است.

این مقام گفت همچنین تاکید کرد که آندریا گاکی، مدیر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری، اوایل این هفته در امارات عربی متحده بوده و در این سفر به شرکت‌های خصوص هشدار داده که از اجرای تحریم‌های ایران طفره نروند. او همچنین به این شرکت‌ها هشدار داده ایالات متحده با دقت مبادلات این شرکت‌ها را در نظر دارد و هرگونه نقض تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ایران برای این شرکت‌ها عواقب به همراه خواهد داشت.

پیشتر رافائل گروسی مدیر کل آژانس در خصوص مفقود شدن حافظه یکی از دوربین‌های تاسیسات ساخت سانتریفیوژ تسا در کرج ابراز تردید کرد و افزوده بود: «ما در این باره تردیدهایی داریم. امیدواریم مقام‌های ایرانی در این خصوص پاسخ دهند چون ناپدید شدن آنها بسیار عجیب است.»

ساعاتی پس از اظهارات مدیر کل آژانس، سایت نور نیوز نزدیک به علی شمخانی و شورای عالی امنیت ملی به نقل از یک منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی گفت: «کارت حافظه مورد ادعای مدیرکل آژانس در عملیات خرابکاری منهدم شده و اتفاقا آژانس باید پاسخ بدهد که چرا از ظرفیت‌هایش برای ممانعت از این‌گونه عملیات‌های خرابکارانه که منشاء آن هم مشخص است استفاده نمی‌کند.»

این پایگاه خبری که معمولا اخبار امنیتی را پوشش می‌دهد در ادامه به نقل از این مقام مطلع که نخواسته نامش فاش شود افزوده: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر وظایف نظارتی، مسئولیت‌های صیانتی در خصوص اعضای آژانس را هم بر عهده دارد و در این خصوص باید این نهاد پاسخگو باشد که چرا مانع تهدید سایت‌های هسته‌ای ایران نشده و اقدام موثری در این راستا انجام نداده است.»

هنوز مشخص نیست دور بعدی مذاکرات هسته‌ای چه زمانی در وین از سر گرفته خواهد شد اما به جز ایران که از پیشرفت در گفتگوها می‌گوید، مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی از روند طی شده در این مذاکرات راضی نیستند و به صورت مداوم تاکید دارند که به طرف ایرانی این پیام را منتقل کنند که زمان برای گفتگو و مذاکره نامحدود نیست و باید در فاصله زمانی مشخص و تعیین شده به توافقی برای بازگشت طرفین به تعهدات خود دست یافت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بنت: برای حصول توافق خوب با ایران، باید از موضع سرسختانه با این کشور برخورد کرد

آمار «دهشتناک» مرگ و میر تصادفات رانندگی در نوروز؛ ایران و اتحادیه اروپا به هم رسیدند

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند