حمید نوری در دومین جلسه دفاع: می‌ترسم به دلیل بردن نام مجاهدین خلق یا زندان گوهردشت به ایران برگردم

حمید نوری در دادگاه
حمید نوری در دادگاه Copyright AFP
نگارش از Amirbehnam MASOUMI
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چهل‌وچهارمین جلسه رسیدگی به پرونده حمید نوری به اتهام مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ در استکهلم سوئد برگزار شد. حمید نوری (عباسی)، با متهم کردن دادگستری سوئد به نقض حق وی به دادرسی عادلانه، گفت نگران است به‌خاطر بردن نام‌های «سازمان مجاهدین خلق» و «زندان گوهردشت» در ایران محکوم شود.

آگهی

چهل‌‌وچهارمین جلسه محاکمه حمید نوری (عباسی) به اتهام مشارکت در ارتکاب جنایات جنگی و قتل روز پنجشنبه ۲۵ نوامبر در دادگاه کیفری استکهلم سوئد برگزار شد. این دومین جلسه‌ای بود که به دفاعیات متهم و پرسش‌های مستقیم دادستان از وی اختصاص داشت. 

حمید نوری که در جلسه پیشین ادعا کرده بود «رازهایی را خواهد گفت»، در جریان دفاعیاتش، مدعی کتک خوردن در زندان سوئد شد. به‌جز این مورد، سخنان وی در رد شکایات زندانیان جان به‌دربرده دهه ۱۳۶۰ خورشیدی و بازماندگان قربانیان آن دوره، عملا تکرار گفتمان حکومت ایران درباره سال‌های نخست پس از استقرار جمهوری اسلامی بود. 

قاضی دادگاه بارها به آقای نوری برای ارائه دفاع و صحبت کردن در این چارچوب تذکر داد. 

«سازمان مجاهدین خلق و زندان گوهردشت در ایران وجود ندارند»

حمید نوری روز پنجشنبه با ابراز نگرانی از آینده خود در ایران، بارها از قاضی دادگاه و دادستان خواست تا از به کار بردن نام سازمان مجاهدین خلق و زندان گوهردشت بپرهیزند. او ادعا کرد در صورت استفاده از این نام‌ها در ایران به‌عنوان «جاعل و استفاده کننده از سند مجعول» محاکمه و مجازات خواهد شد. این اصرار باعث شد تا در مواردی و با تذکر رئیس دادگاه، دادستان از واژه «زندان» یا «زندان رجایی‌شهر» و همچنین سازمان به جای سازمان مجاهدین خلق استفاده کند. 

حمید نوری خود را نماینده ۸۵ میلیون ایرانی خواند و گفت در این پرونده به مردم عزتمند، کشور ایران و رهبری آن توهین شده است. 

دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری برای اولین بار به ماجرای کشتار زندانیان سیاسی ایران در دهه ۱۳۶۰ و به‌ویژه تابستان سال ۱۳۶۷ رسیدگی می‌کند. دولت ایران از حدود یک دهه پیش که این ماجرا با دو دهه تاخیر به افکار عمومی بخشی از شهروندان ایران راه یافت، اعدام‌های سال ۱۳۶۷ را مقابله با طرح زندانیان برای شورش همزمان با حمله گسترده سازمان مجاهدین خلق توصیف می‌کند. 

حمید نوری در جلسه روز پنجشنبه، استفاده از واژه فتوا برای نامه معروف روح‌الله خمینی برای «نابودی کسانی که بر نفاق» پافشاری می‌کنند، رد کرد. وی در دفاعیاتش گفت انتشار این نامه منسوب به آقای خمینی، کار حسنعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبری جمهوری اسلامی است. 

وی همچنین روایت جان به دربندگان از انتقال کاوه نثاری با برانکارد به دادگاه و ظفر جعفری افشار روی دوش دیگر زندانیان به سالن اعدام را غلط دانست و ایرج مصداقی، یکی از سازمان‌دهندگان بازداشت خود را به تناقض‌گویی متهم کرد. 

آقای نوری در خلال دفاعیات و در پاسخ به پرسش‌های دادستان، صدور و اجرای حکم شلاق برای زندانیان را تائید کرد.

در این جلسه دادگاه، مانند جلسه پیشین، حمید نوری بارها بر احترام و ارادت خود نسبت به قاضی دادگاه و نظام قضایی سوئد تاکید کرد. 

استراتژی دفاع حمید نوری

با اینکه دادستان تلاش می‌کرد برای رسیدگی به اتهامات و شکایات شاکیان و شهود، پرسش‌های عینی درباره عملکرد، ظاهر و روابط کاری حمید نوری را مطرح کند، به نظر می‌رسد متهم از استراتژی دفاع خود را براساس تکنیک دادن پاسخ‌های کلی و ارائه جزئیات درخواست نشده، استوار کرده بود. 

سومین جلسه استماع دفاعیات حمید نوری روز جمعه ۲۶ نوامبر با ۴۵ دقیقه تاخیر از ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه صبح آغاز می‌شود. قاضی دادگاه در پایان جلسه رسیدگی و در پاسخ به درخواست دادستان برای اختصاص زمان بیشتر به پرسش و پاسخ با متهم، اعلام کرد یک جلسه تکمیلی برای اخذ توضیحات حمید نوری برگزار می‌شود. 

حمید نوری، معروف به حمید عباسی در نوامبر سال ۲۰۱۹ در زمانی که به منظور شخصی به سوئد سفر کرده بود، با برنامه‌ریزی و شکایت دو شهروند ایرانی و به ظن مشارکت در کشتار زندانیان مجاهدین خلق و سازمان‌ها و احزاب کمونیست و چپ‌گرا در تابستان ۱۳۶۷، بازداشت شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محاکمه حمید نوری در سوئد به اتهام مشارکت در اعدام‌های ۶۷ ایران آغاز شد

دادگاه سوئد: مالک زمینی که شهاب‌سنگ در آن سقوط کرده بود صاحب آن است

دادگاه تجدیدنظر سوئد حکم حبس ابد حمید نوری را تایید کرد