تداوم اعتراضات به نتایج انتخابات عراق؛ از واکنش حشد شعبی تا خط و نشان گردانهای سیدالشهدا برای کاظمی

نیروهای امنیتی عراقی در منطقه سبز بغداد
نیروهای امنیتی عراقی در منطقه سبز بغداد Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی از چهره‌های شاخص حشد شعبی، که از معترضان اصلی به نتایج انتخاباتی پارلمانی اخیر هستند، امروز انتقادات تندی علیه نخست وزیر عراق داشتند.

آگهی

سه هفته پس از پایان انتخابات پارلمانی در عراق، اعتراضات به نتایج اعلام شده همچنان ادامه دارد. تازه‌ترین اعتراضات روز شنبه در بغداد شروع شد. معترضین عصر امروز ششم نوامبر در برابر وزارت برنامه‌ریزی عراق دست به تحصن زده‌اند و چادر‌هایی برپا کرده‌اند. نیروهای امنیتی عراق نیز ورودی‌های منطقه سبز بغداد، جایی که سفارت خانه‌ها و مراکز مهم دولتی در آن قرار دارند را تحت کنترل و مراقبت خود دارند.

در جریان اعتراضاتی که شب گذشته در بغداد رخ داد یک تن کشته، و بر اساسا برخی دیگر از گزارش‌ها دو تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. معترضین به نتایج انتخابات را عمدتا گروه‌های سیاسی و شبه نظامی نزدیک به ایران تشکیل می دهد، از این رو بیم آن می‌رود که تداوم تنش‌ها به درگیر‌های بزرگتر سیاسی و نظامی، در این کشور گرفتار در خشونت‌ها بینجامد.

معترضین مخالف نتایج شمارش شده توسط رایانه‌ها هستند و خواست آنها بازشماری آرا به صورت دستی است.

در پی درگیری‌های شب گذشته و آتش زدن چادرهای معترضین و کشته شدن یک تن، نیمه شب گذشته مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق دستور تشکیل کمیته حقیقت یاب را صادر کرد.

شنبه عصر نیز مخالفین به نتایج انتخابات تجمعی را در بغداد تشکیل دادند که این بار علاوه بر انتخابات نسبت به حوادث شب گذشته نیز اعتراض دارند. رسانه‌های عراقی خبر داده‌اند که عثمان غانمی، وزیر کشور و رئیس ستاد ارتش عراق امروز عصر در راس هیئتی بلندپایه برای حضور در مراسم عزاداری کشته‌ و زخمی‌های شب گذشته در منطقه سبز بغداد حاضر شده است.

از سوی آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق نیز نماینده‌ای برای شرکت در این مراسم اعزام شده است.

واکنش‌های تند گروه‌های حشد شعبی

در واکنشی تند به حوادث شب گذشته، ابو الاء ولایی دبیر کل گردان های سید الشهداء یکی از گروه‌های تشکیل دهنده حشد شعبی که در انتخابات اخیر در ائتلاف فتح مشارکت داشت، در در توییتی خطاب به نخست وزیر، مصطفی کاظمی نوشت: «دو موضوع را باید فراموش کنی؛ نخست اینکه دوباره بتوانی به نخست وزیری برسی و دوم اینکه امکان بازگشت دو به پست سابقت نیز وجود نخواهد داشت.»

قیس الخزعلی، رهبر عصائب اهل الحق، یکی دیگر از گروه‌های تشکیل دهنده حشد شعبی نیز نخست وزیر عراق را مورد انتقاد قرار داد و گفت:«کاظمی نیروی ویژه وارد اعتراضات کرد و از سمت ورودی پل معلق عملیات تک تیراندازی انجام داد.»

پیشتر کمیته هماهنگی گروه‌های شیعه موسوم به «چارچوب هماهنگ‌ کننده احزاب شیعی» در بیانیه‌ای به کمیساریای عالی انتخابات عراق، نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات اعتراض کرد. چارچوب هماهنگ‌ کننده احزاب شیعی شامل ائتلاف الفتح، دولت قانون، عصائب اهل حق به اضافه کتائب حزب‌الله و برخی دیگر از جریان‌های کوچکتر شیعی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمیسیون انتخابات عراق نتایج انتخابات پارلمانی ماه اکتبر را تایید کرد

حملات پهپادی به مقر پیشمرگه‌های کرد؛ اقلیم کردستان شبه‌نظامیان تحت حمایت بغداد را متهم کرد

«بمب ساعتی» اردوگاه الهول؛ عراق خواستار تخلیه بازماندگان داعش و تعطیلی اردوگاه شد