انتخابات پارلمانی عراق در سایه تحریم؛ تنها ۴۱ درصد واجدان شرایط شرکت کردند

انتخابات پارلمانی عراق
انتخابات پارلمانی عراق Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در انتخابات سال ۲۰۱۸ چهل و چهار درصد شهروندان واجد شرایط به پای صندوق‌های رای رفته بودند.

آگهی

کمیسیون انتخابات عراق بامداد دوشنبه اعلام کرد تنها ۴۱ درصد شهروندان واجد شرایط این کشور در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه شرکت کرده اند.

این رقم براساس شمارش آرا در ۹۴ درصد شعبه‌های اخذ رای بوده است و به نظر نمی‌رسد با پایان شمارش آرا تغییر محسوسی داشته باشد.

در سال ۲۰۱۸، ۹ میلیون و ۷۷ هزار و ۷۷۹ نفر یعنی ۴۴/۵۲ درصد از شهروندان عراقی در انتخابات شرکت کرده بودند.

براساس گزارش رئیس کمیسیون انتخابات عراق، میزان مشارکت در بغداد بین ۳۱ تا ۳۴ درصد بوده است.

حدود ۲۵ میلیون عراقی برای شرکت در پنجمین انتخابات پارلمانی پس از سقوط صدام حسین واجد شرایط بودند. ۳۲۰۰ نفر برای کسب ۳۲۹ کرسی مجلس قانونگذاری نامزد شده بودند.

روز گذشته و در زمان برگزاری انتخابات ویولا فن کارمون، نماینده گروه ناظران اتحادیه اروپا از مشارکت بسیار پایین شهروندان خبر داده بود. خانم کارمون می‌گوید تحریم انتخابات «یک پیام بسیار روشن است و ما تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که نخبگان سیاسی عراق این پیام را بشنوند.»

عراق از اکتبر سال ۲۰۱۹ صحنه اعتراض شمار گسترده‌ای از شهروندان ناراضی به ناکارآمدی ساختار حکومتی، فساده گسترده و اقتصاد نابه‌سامان در این کشور است. نیروهای امنیتی و گروه‌های شبه نظامی این اعتراضات را به شدت سرکوب کردند. در جریان این تظاهرات که چندین ماه به طول انجامید، دست‌کم ۶۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۰ هزار نفر زخمی شدند.

بسیاری از معترضان گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران را مسئول ترور رهبران مخالفان می‌دانند.

انتخابات پارلمانی قرار بود در سال ۲۰۲۲ برگزار شود اما دولت عراق برای نشان دادن تمایل به تغییر و پذیرش خواست‌های معترضان، آن را یک سال زودتر و براساس قانون جدید انتخابات برگزار کرد. براساس قانون اصلاح مقررات انتخاباتی عراق شهروندان به جای رای دادن به لیست‌ها، نام نامزدها را روی برگه‌های اخذ رای می‌نویسند. به‌علاوه شمار حوزه‌های نمایندگی هم برای افزایش مشارکت و کاهش فاصله میان شهروندان و نمایندگان، بیشتر شده است.

فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق روز شنبه با تشکر از دولت برای سازماندهی انتخابات زودهنگام خواستار مشارکت گسترده شهروندان شده بود.

در روزهای پیش از برگزاری انتخابات گزارش‌های متعددی از ناامیدی شهروندان از امکان تغییر و بهبود وضعیت عراق با هیات حاکمه کنونی منتشر شده بود.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه بسیاری از ناظران سیاست عراق معتقدند با وجود برگزاری انتخابات براساس قانون جدید، گروه‌های سنتی به احتمال زیاد ترکیب پارلمانی خود را حفظ خواهند کرد.

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ که تلاش می‌کند همزمان با مخالفت با حضور آمریکایی‌ها در عراق، با دخالت‌های ایران در امور داخلی این کشور، چهره‌ای مستقل داشته باشد، پیشاپیش از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ابراز خرسندی کرده است. جریان صدر به احتمال زیاد مانند دوره گذشته باید برای کسب یک بلوک پارلمانی اکثریت و تشکیل دولت با دیگر گروه‌های شیعه حاضر در پارلمان که عمدتا نمایندگان جناح‌های سیاسی متفاوت حشد شعبی هستند، ائتلاف کند.

نظام سیاسی عراق پس از سقوط حکومت بعث یک نظام پارلمانی فدرال مبتنی بر تقسیم قدرت میان اقوام و مذاهب است. کردستان عراق به عنوان یک ایالت، استقلال سیاسی و پارلمانی دارد. رئیس جمهوری کرد است و نخست وزیر از میان شیعیان و رئیس پارلمان از میان اهل سنت انتخاب می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چه جریانی در عراق قدرت را به دست می‌گیرد؟

دادگستری عراق حکم بازداشت سه نفر از شرکت‌کنندگان نشست عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل را صادر کرد

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند