نخست وزیر عراق در دیدار با رئیسی: می‌خواهیم از تبعات جنگ‌های بیهوده دوره دیکتاتوری خلاص شویم

مصطفی کاظمی و ابراهیم رئیسی
مصطفی کاظمی و ابراهیم رئیسی Copyright AP/AP
Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دومین سفر مصطفی کاظمی به ایران از زمان ریاست وی بر دولت عراق است. آقای کاظمی تابستان سال گذشته در تهران با حسن روحانی دیدار کرده بود.

آگهی

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق روز یکشنبه به ایران سفر و با ابراهیم رئیسی دیدار کرد.

این دومین سفر مصطفی کاظمی به ایران از زمان ریاست وی بر دولت عراق است. آقای کاظمی تابستان سال گذشته در تهران با حسن روحانی دیدار کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا نخست وزیر عراق گفت: «امروز مجموعه‌ای از پرونده‌های اقتصادی و پروژه‌های استراتژیک بین دو کشور از جمله ارتباط خط آهن بصر -شلمچه را بررسی کردیم. همچنین تبادلات تجاری بین دو کشور و گسترش آن به نحوی که به مصلحت دو کشور باشد را مورد بررسی قرار دادیم.»

مصطفی کاظمی که پس از مدت‌ها کشمکش سیاسی پس از استعفای حیدر عبادی به مقام ریاست دولت عراق رسید، به تلاش برای دور نگاه داشتن عراق از عرصه رقابت میان ایران و عربستان مشهور است. گروهی از رسانه‌های ایرانی می‌گویند نفوذ جمهوری اسلامی بر عراق در دوران نخست وزیری آقای کاظمی کمتر از گذشته شده است.

آقای کاظمی گفت: «ملت من در پی ایجاد یک فرهنگ دمکراتیک در عراق بوده و خواهان تقویت روابط با همه همسایگان خود است و به دنبال این هستیم که از تمام تبعات جنگ‌های بیهوده و بی‌اساسی که در دوره دیکتاتوری شروع شد رهایی پیدا کنیم و روابط خود را گسترش دهیم.» نخست وزیر عراق از نقش ایران در مبارزه با داعش تقدیر کرد و گفت: «می‌خواهم از همه کسانی که در جنگ با داعش -که نیروی سیاه و خوارجند- در کنار ملت عراق ایستادند، تشکر کنم و از جمهوری اسلامی که از لحظه نخست در مبارزه با نیروهای سیاه در کنار ما ایستاد، سپاسگزاری می‌کنم.»

رئیس جمهوری ایران پس از دیدار با آقای کاظمی گفت که نخست وزیر عراق وعده داده است شمار زائرین ایرانی مراسم اربعین را افزایش دهد.

در پی شیوع موج پنجم ویروس کرونا در ایران، عراق اعلام کرد به شمار کمتری از زائران ایرانی برای مراسم اربعین اجازه ورود می‌دهد. از زمان سرنگونی حکومت صدام حسین در عراق هر سال صدها هزار ایرانی در مراسم اربعین حسینی شرکت می‌کنند.

به‌گفته آقای رئیسی، نخست وزیر عراق از تصمیم این کشور برای لغو روادید میان دو کشور خبر داده است. رئیس جمهوری ایران همچنین اعلام کرد گسترش روابط پولی و مالی میان ایران و عراق در دستور کار مذاکرات قرار داشته است و قرار است [این گسترش] به‌زودی اجرایی شود. با توجه به محدودیت‌های نظام بانکی ایران برای اتصال به سیستم تراکنش پولی بین‌المللی (سوئیفت) بازرگانان و دولت ایران از شهرهایی مانند هرات، سلیمانیه و دوبی برای انتقال پول به کشور استفاده می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت فرانس‌پرس از چهلمین سالگرد جنگ ایران و عراق؛ دشمن قسم خورده‌ای که برادر بزرگ تر شد

کاظمی در گفتگو با روحانی: عراق کمک‌های ایران در مبارزه با داعش را فراموش نمی‌کند

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند