اعتراض و ناآرامی در چند شهر عراق در پی قتل یکی از مخالفان دولت در کربلا

تظاهرات در شهر کربلا در پی قتل ایهاب الوزنی
تظاهرات در شهر کربلا در پی قتل ایهاب الوزنی Copyright AFP
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AP AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایهاب وزنی در واپسین ساعات شامگاه شنبه و زمانی که از خودروی خود پیاده می‌شد، هدف تیراندازی یک مهاجم ناشناس قرار گرفت. عامل قتل پس از تیراندازی بر موتور همدستش سوار می‌شود و از معرکه می‌گریزد.

آگهی

یک روز پس از قتل ایهاب وزنی، فعال سیاسی و از سازماندهندگان تظاهرات ضد دولتی سال ۲۰۱۹ در کربلا، معترضان خشمگین با بستن جاده‌ها و برگزاری تظاهرات در ناصریه، دیوانیه و چند شهر دیگر در جنوب عراق از حکومت خواستند تا عاملان این قتل را شناسایی و معرفی کند.

آقای ایهاب وزنی در واپسین ساعات شامگاه شنبه و زمانی که از خودروی خود پیاده می‌شد، هدف تیراندازی یک مهاجم ناشناس قرار گرفت. عامل قتل پس از تیراندازی بر موتور همدستش سوار می‌شود و از معرکه می‌گریزد.

یکی از اهداف مهم تظاهرات سال ۲۰۱۹ انتقاد از گروه‌های مسلح شیعه مورد حمایت ایران بود. شمار چشمگیری از معترضان، روز جمعه همین گروه‌ها را متهم اصلی قتل ایهاب وزنی معرفی می‌کنند.

در شهر کربلا، معترضان پس از مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری آقای وزنی خیابان‌های اصلی منتهی به میدان احرار را مسدود کردند.

شهر کربلا که یکی از مقدس‌ترین شهرهای شیعیان است با وجود نفوذ گسترده تهران در عراق، در جریان اعتراض‌های سال ۲۰۱۹ صحنه حمله به کنسولگری ایران بود.

شماری از رسانه‌های ایران با انعکاس برخی مطالب منتشر شده در شماری از رسانه‌های عراقی نزدیک بهتهران، اسرائیل را متهم این قتل دانسته‌اند.

در ماه‌های گذشته چند معترض سازمانده‌ دیگر در عراق جان ترور شده بودند. دولت مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق وعده داده بود که به مطالبات معترضان پاسخ دهد و امنیت آن‌ها را تامین کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران سیاسی در عراق؛ طرفداران مقتدی صدر پارلمان را اشغال کردند

پسر فعال زن سرشناس عراقی در بصره به ضرب گلوله گشته شد

تظاهرات معترضان در بغداد دست‌کم یک کشته بر جا گذاشت