دادگستری عراق حکم بازداشت سه نفر از شرکت‌کنندگان نشست عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل را صادر کرد

همایش صلح و دعوت در اربیل
همایش صلح و دعوت در اربیل Copyright AFP
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اندیشکده آمریکایی «مرکز ارتباطات صلح» این کنفرانس را برگزار کرده بود. این اندیشکده دست‌اندرکار عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل است.

آگهی

دادگستری عراق قرار بازداشت سه نفر از شرکت‌کنندگان نشست عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل، از جمله یک نماینده سابق پارلمان را صادر کرد. 

روز یکشنبه بیش از ۳۰۰ نفر از روسای قبایل، نمایندگان پیشین پارلمان، ژنرال‌های سابق ارتش، نویسندگان و خبرنگاران با شرکت در همایشی در شهر اربیل، پایگاه سنتی حزب دموکرات کردستان عراق، خواستار عادی‌سازی روابط میان بغداد و تل‌آویو شدند. اندیشکده آمریکایی «مرکز ارتباطات صلح» این کنفرانس را برگزار کرده بود. 

«مرکز ارتباطات صلح» دست‌اندرکار عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل است. 

این فراخوان، نخستین دعوت غیررسمی از عراق برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل بود. دولت عراق چه در زمان حاکمیت حزب بعث و چه قبل و بعد از آن، هرگز رابطه دیپلماتیک با اسرائیل نداشته و در چارچوب ناسیونالیسم عربی، این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد. 

شورای عالی قضایی عراق روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای و ضمن تایید خبر صدور قرار بازداشت علیه سه شرکت کننده در این همایش اعلام کرد: «قرار بازداشت برای وسام الحردان (رئیس یک قبیله) به اتهام نقش وی در فراخوان عادی‌سازی روابط با اسرائیل و همچنین مثال الاووسی (نماینده پیشین پارلمان) و سحر الطائی (کارمند وزارت فرهنگ) برای همین جرم صادر شده است.» 

براساس همین بیانیه، به محض تائید مشخصات دیگر شرکت‌کنندگان در این همایش، همه آن‌ها تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. 

خانم طائی، مدیر پژوهش‌های وزارت فرهنگ عراق، بیانیه پایانی این همایش را قرائت کرده بود. وی گفته بود که هیچکس حق ندارد جلوی ابراز چنین فراخوانی را بگیرد. وی در مقام مدیر یک سازمان مردم‌نهاد فمینیستی در این همایش شرکت کرده بود. 

رئیس جمهوری، کابینه و تمام گروه‌های سیاسی فدرال عراق از برگزاری این همایش و فراخوان آن به‌شدت انتقاد کرده اند. 

حاکمان اقلیم کردستان عراق و به‌ویژه حرب دموکرات (بارزانی) روابط خوبی با اسرائیل دارند. بسیاری از رهبران اقلیم به اسرائیل سفر کرده اند. 

دولت عراق سال گذشته «پیمان ابراهیم» و عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل را محکوم کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمانی عراق در سایه تحریم؛ تنها ۴۱ درصد واجدان شرایط شرکت کردند

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

شکایت عراق از ایران به شورای امنیت؛ بلینکن دولت اقلیم کردستان را «شریک نزدیک» آمریکا خواند