جاوید رحمان: ناقضان حقوق بشر در مناصب بالای دولتی قرار گرفته‌اند؛ ایران: گزارش سیاسی است

نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران با انتقاد از «تداوم نقض حقوق بشر در ایران»، از این کشور خواست تا نسبت به اصلاح قوانین کیفری خود اقدام کند.

آگهی

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران با انتقاد از «تداوم نقض حقوق بشر در ایران»، از این کشور خواست تا نسبت به اصلاح قوانین کیفری خود اقدام کند.

آقای رحمان روز دوشنبه ۲۵ اکتبر در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه ایران در سال ۲۰۲۱ تاکنون ۲۳۰ نفر را اعدام کرده است، از آمار بالای اعدام در این کشور انتقاد کرد.

او در ادامه با بیان اینکه ایران «با سرعت» به اجرای مجازات اعدام ادامه می‌دهد، از فرایند «ناقص» دادرسی در این کشور سخن گفت.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران از صدور و اجرای احکام اعدام در ایران به عنوان مصداق‌های سلب «خودسرانه» حق حیات نام برد و گفت که روال قضایی در این پرونده‌ها در اکثر موارد مبتنی به اعترافات تحت شکنجه بوده است.

آقای رحمان با انتقاد از نبود شفافیت در دستگاه قضایی ایران، گفت که این موضوع به سوء‌استفاده های جدی در دستگاه قضایی این کشور دامن زده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران با ابراز نگرانی از تبدیل مجازات اعدام به یک «ابزار سیاسی» در این کشور، به اتهامات امنیتی که بیشتر علیه مخالفان سیاسی به کار برده می‌شود و می‌تواند به صدور حکم اعدام بی انجامد، اشراره کرد.

آقای رحمان در بخش دیگری از سخنانش به دولتمردانی در ایران اشاره کرد که شواهدی مبنی بر دست داشتن آن‌ها در نقض جدی حقوق بشر وجود دارد اما به جای پاسخگویی در مناصب بالای دولتی قرار گرفته‌اند.

او گفت که انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران این نکته را برجسته می‌کند. اگرچه آقای رحمان در این خصوص توضیح بیشتری نداده است اما ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران، در اولین سال‌های کارش در قوه قضائیه به عنوان دادستان در هیات «مرگ» حضور داشته است که وظیفه‌اش تصمیم گیری در مورد حق حیات زندانیان سیاسی بوده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره ادامه فشارها بر خانواده‌های زندانیان، مدافعان حقوق بشر، وکلا و روزنامه نگاران، و همچنین اقلیت‌ها در ایران به شدت انتقاد کرد.

او در ادامه به سرکوب اعتراضات به کمبود آب در استان خوزستان اشاره کرد و گفت که در این اعتراضات دستکم ۹ نفر از جمله یک خردسال کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران با بیان اینکه استفاده گسترده از «شکنجه» علیه زندانیان در بسیاری از موارد با مرگ «مشکوک» آنان همراه شده است، به نحوه مرگ امیرحسین حاتمی و شاهین ناصری اشاره کرد.

آقای رحمان همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت باقر نمازی، شهروند ایرانی آمریکایی زندانی در ایران، نسبت به ضرورت درمان او در مراکز درمانی هشدار داد.

تهران: انتصاب گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران با انگیزه سیاسی است

در پی سخنان آقای رحمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران که آن را «وخیم» دانسته بود، زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، هدف از ارائه چنین گزارش هایی را تنها، استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه دیگر کشورها عنوان کرد.

او گفت: «انتصاب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران یک طرح ناعادلانه و با انگیزه سیاسی بوده که توسط غرب به ‌ویژه کانادا، و در راستای نگرش خصمانه آنها علیه ملت ایران، طراحی شده است.»

خانم ارشادی با اشاره به کشف بقایای هزاران کودک بومی در کانادا که به قتل رسیده بودند، گفت: «تاکنون چند بیانیه از سوی نمایندگان کشورهایی که کشور من را در حوزه حقوق بشر مورد نکوهش قرار داده‌اند، در مورد کمپین وحشتناک نسل‌کشی در کانادا قرائت شده است؟»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محکومیت «نقض گسترده حقوق بشر در ایران» در سازمان ملل؛ تهران واکنش نشان داد

نگرانی گزارشگر سازمان ملل از ادامه نقض حقوق بشر در ایران

اصغر فرهادی از اتهامات سرقت ادبی تبرئه شد