توقف معاملات سهام غول بدهکار چینی؛ چرا بحران مالی اورگراند بازارهای مالی جهان را نگران کرده است؟

نزول شاخص بورس هنگ‌کنگ در معاملات روز دوشنبه(۴ اکتبر ۲۰۲۱)
نزول شاخص بورس هنگ‌کنگ در معاملات روز دوشنبه(۴ اکتبر ۲۰۲۱) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه خدمات املاک اورگراند(Evergrande) که به بدهکارترین شرکت ساخت و ساز در جهان بدل شده، روز دوشنبه معاملات سهام خود را در بورس هنگ کنگ متوقف کرد.

آگهی

گروه خدمات املاک اورگراند (Evergrande) که به بدهکارترین شرکت ساخت و ساز در جهان بدل شده، روز دوشنبه معاملات سهام خود را در بورس هنگ کنگ متوقف کرد؛ اقدامی که با هدف بررسی پیشنهاد خرید سهام مدیریتی این شرکت چینی صورت گرفت.

غول چینی ساخت و ساز پس از آنکه طی یک ماه گذشته از پرداخت بخشی از سود اوراق قرضه خود به سرمایه‌گذاران خارجی بازماند، فروش دارایی‌ها و سهام عمده خود را با هدف تامین نقدینگی در دستور کار فوری خود قرار داده است.

اورگراند هفته گذشته نیز با هدف تامین نقدینگی لازم برای پرداخت بدهی‌های خود، بخشی از سهام بانک شنجینگ را به مبلغ ۱.۳ میلیارد یورو فروخت. افزون بر این، گروه قصد دارد برج اداری خود را در هنگ کنگ که آن را در سال ۲۰۱۵ به مبلغ ۱.۳۸ میلیارد یورو خریداری کرده، بفروشد.

این شرکت که با بدهی ۲۵۵.۷ میلیارد یورویی مواجه است، قرار بود چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته به ترتیب ۴۱ و ۷۹ میلیون یورو از سود اوراق قرضه خود را پرداخت کند ولی برخی دارندگان خارجی اوراق قرضه غول چینی ساخت و ساز اعلام کردند که پرداختی از سوی این شرکت انجام نشده است.

سهام اورگراند در جریان معاملات سال جاری بورس هنگ کنگ بیش از ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

گروه اورگراند یکی از ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان است که اشتغال مستقیم ۲۰۰ هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم ۳.۸ میلیون نفر به آن وابسته است. اورگراند مالک بیش از هزار و ۳۰۰ پروژه ساختمانی در بیش از ۲۸۰ شهر چین است و در خارج از بازار مسکن نیز در بخش‌های خودروهای الکتریکی، ورزش و پارک‌های موضوعی سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت حتی یک شرکت زیر مجموعه فعال در صنعت غذا و نوشیدنی دارد که در سراسر چین، آب معدنی، مواد غذایی و محصولات لبنی می‌فروشد.

این هلدینگ چینی در سال ۲۰۱۰ نیز یک تیم فوتبال را خریده و آن را گوانگژو اورگراند نامگذاری کرد. این تیم از آن زمان تا به حال بزرگترین مدرسه فوتبال جهان را با هزینه ۱۵۹ میلیون یورو ساخته است. گوانگژو اورگراند همچنان در حال حاضر مشغول ساخت بزرگترین ورزشگاه فوتبال جهان با صرف هزینه ۱.۴۶ میلیارد یورو است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

مشکلات مالی اورگراند طی یک ماه گذشته به اعتراضات خیابانی در چین نیز دامن زده است؛ چنان که بانک مرکزی چین از موسسات مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری این کشور خواست تا با خرید بخشی از تعهدات این گروه، بازپرداخت بدهی مالباختگان چینی را تسریع کنند.

با این حال، افزایش تعهدات این شرکت تا سطح ۲ درصد تولید ناخالص داخلی چین، این نگرانی‌ را ایجاد کرده است که بحران بدهی این شرکت افزون بر اقتصاد چین، بازارهای مالی جهان را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین بخش ساختمان و صنایع وابسته به آن، سهم ۳۰ درصدی در تولید ناخالص داخلی چین دارند.

بر همین اساس، روند رو به رشد بازارهای مالی در سراسر جهان از هنگ کنگ گرفته تا نیویورک تحت تاثیر ترس از سرایت بحران مالی اورگراند و کند شدن رشد اقتصادی چین کند شده و این نگرانی به وجود آمده که این غول بدهکار چینی نیز به سرنوشت بانک سرمایه‌گذاری لیمن برادرز دچار شود؛ چهارمین بانک سرمایه‌گذاری ایالات متحده که با رقم زدن بزرگ‌ترین ورشکستگی این کشور مقدمه بحران مالی سال ۲۰۰۸ را در جهان فراهم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرمایه‌گذاران از چین عازم هند شدند؛ نگرانی از حبابی شدن قیمت سهام در بورس بمبئی

تهدید آزادی اقتصاد در چین توسط دولت؛ حزب کمونیست فعالیت بخش خصوصی را محدود می‌کند

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است