طالبان با شلیک هوایی مانع برپایی تظاهرات زنان در کابل شدند

تصویر از ویدیو
تصویر از ویدیو Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده نیروهای مداخله کننده طالبان خطاب به خبرنگارانی که قصد پوشش این رویداد را داشتند، گفت: «به شما یادآوری می‌کنم که در کشورهای مدرن نظیر فرانسه و آمریکا، پلیس تظاهرکنندگان را کتک می‌زند.»

آگهی

تظاهرات تعدادی از زنان ساکن در کابل، پایتخت افغانستان روز پنجشنبه با دخالت نیروهای طالبان که مخالف برپایی این تجمع بودند لغو شد.

فرانس‌پرس به نقل از خبرنگاران خود در افغانستان ضمن اعلام این خبر یادآور شد که حدود شش زن جوان در حالی که برای مطالبه حق تحصیل خود در خیابان تجمع کرده بودند با دخالت ماموران امارت اسلامی از برپایی تظاهرات منع شدند.

رسانه‌های داخلی در افغانستان نیز با پوشش این خبر اعلام کردند که زنان معترض خواستار بازگشایی مدارس و موسسات تحصیلی به روی دختران بودند که پس از روی کار مجدد طالبان از این حق محروم شده‌اند.

در گزارش فرانس‌پرس آمده است که سه تن از زنان شرکت کننده که با ماسک و پوشش اسلامی در این تجمع شرکت کرده بودند بنری به زبان انگلیسی با خود حمل می‌کردند که روی آن عبارت «آموزش را سیاسی نکنید» نوشته شده بود.

بر اساس این گزارش سه زن دیگر پس از دقایقی با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها شعارهای «قلم‌های ما را نشکنید!»، «کتاب‌های ما را نسوزانید!» و «مدارس ما را تعطیل نکیند!» نوشته شده به جمع معترضان یاد شده پیوستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به محض پیوستن این افراد به تجمعی که مقابل یک دبیرستانه دخترانه در شرق پایتخت افغانستان برپا شده بود ده‌ها مامور طالبان با اسلحه وارد عمل شدند و افراد را متفرق کردند.

AFP
تجمع شماری از زنان در کابل برای مطالبه حق تحصیلAFP

برخورد خشونت آمیز نیروهای طالبان با معترضان با شلیک هوایی یکی از آنها و نیز هل دادن دختران و گرفتن بنرها از دست آنها نیز همراه شد؛ در حالی که دیگر ماموران طالبان همزمان به سوی خبرنگاران خارجی یورش بردند و مانع فیلم و تصویربرداری از سوی آنها شدند.

خبرنگار فرانس‌پرس گفته است که فرماندهی ماموران طالبان را در این ماجرا یک جوان غیرمسلح و مجهز به بی‌سیم به نام نصرت‌الله برعهده داشت که خود را رئیس نیروهای ویژه طالبان در کابل و مناطق اطراف معرفی کرد.

وی سپس خطاب به خبرنگاران رسانه‌های خارجی که به خواست او گردهم آورده شده بودند، گفت: «من به روزنامه‌نگاران احترام می‌گذارم اما برپایی این تظاهرات مجاز نبود و امارت اسلامی از قبل در جریان قرار نگرفته بود؛ به همین دلیل است که هیچ خبرنگار افغان در محل حضور نداشت.»

این مامور طالبان در ادامه تاکید کرد که اگر افراد شرکت کننده از قبل درخواست مجوز کرده بودند برپایی این تظاهرات مشکلی نداشت.

او سپس باردیگر خطاب به خبرنگاران گفت که «به حقوق زنان احترام می‌گذارد زیرا در غیر این صورت شما اینجا نبودید!». نصرت‌الله که تعدادی نیروی مسلح طالبان اطراف او جمع بودند همچنین افزود: «شما سعی کردید یک تظاهرات غیرقانونی را پوشش دهید. من به شما یادآوری می‌کنم که در کشورهای مدرن نظیر فرانسه و آمریکا، پلیس تظاهرکنندگان را کتک می‌زند.»

AFP
ممانعت طالبان از فعالیت خبرنگاران هنگام پوشش تجمع زنان در کابلAFP

فراخوان این تظاهرات توسط گروهی که خود را «جنبش خودجوش زنان فعال در افغانستان» می‌نامند در اینترنت منتشر شده بود و از کاربران خواسته شده بود که در آن شرکت کنند.

تظاهراتی مشابه اما با حضور شمار بیشتری از شهروندان افغان اوایل ماه سپتامبر در شهرهای کابل، فیض‌آباد و هرات برپا شده بود که با دخالت نیروهای افغان و نیز کشته شدن دو معترض به پایان رسید.

AP Photo
تصویر از ویدیوAP Photo

طالبان به محض به قدرت رسیدن وزارت امور زنان در افغانستان را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر تغییر نام داد و اخیرا نیز با انتشار بخشنامه‌ای برپایی هرگونه تجمع و تظاهراتِ بدون مجوز را از هشتم سپتامیر به بعد ممنوع اعلام کرده است.

امارت اسلامی تاکید کرده که هرگونه تجمع باید از پیش اعلام شود و مجوز دریافت کند در غیر اینصورت متخلفان با «اقدام شدید قانونی» روبرو خواهند شد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه از تاجیکستان و طالبان خواست اختلاف‌ها را به شیوه قابل قبول برطرف کنند

راهپیمایی فعالان حقوق زنان در کابل با شعار «ما همه با هم هستیم، ظلم و ستم شکستیم»

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد