سومین رئیس پلیس اسلواکی به دلیل طرح اتهام فساد استعفا کرد

canva.com
canva.com Copyright  Photo
Copyright  Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیتر کوواژیک سومین فرمانده پلیس اسلواکی است که به دلیل اتهاماتی که علیه او طرح شده، از مقام خود کناره گیری می‌کند.

آگهی

پیتر کوواژیک، فرمانده پلیس اسلواکی روز سه‌شنبه اعلام کرد به دلیل طرح اتهاماتی علیه او از جمله سوء‌استفاده از قدرت، استعفا می‌دهد. او سومین فرمانده پلیس اسلواکی است که به دلیل اقدامات قانونی که علیه او در جریان است، از مقام خود کناره گیری می‌کند.

هفته گذشته دادستانی عمومی منطقه براتیسلاوا پیتر کوواژیک را متهم کرد که با جلوگیری از دستگیری دو عضو مشکوک یک شبکه جنایی، مانع از اجرای عدالت شده است. او این اتهامات را رد کرده است.

این اتهام در حالی طرح شده که تحت رهبری کوواژیک، پلیس اسلواکی موفق به کشف اسناد فساد در مقیاس بزرگ شده بود؛ از جمله اسنادی که نشان می‌داد مقامات ارشد منصوب شده توسط حزب حاکم پیشین یعنی Smer-SD مرتکب تخلفات مالی گسترده‌ای شده‌اند.

طرح اتهام علیه پیتر کوواژیک واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. از جمله رومن میکولک، وزیر کشور اسلواکی ضمن دفاع از او اعلام کرد که کوواژیک بی‌گناه است و از او به عنوان «یک خدمتگزار دولت» یاد کرد.

پیتر کوواژیک این پست را در سال ۲۰۲۰ میلادی پس از استعفای سلف خود میلان لوچانسکی که متهم به گرفتن رشوه شده و بعداً در زندان خودکشی کرده بود، پذیرفت.

پیش از میلان لوچانسکی نیز تیبور گاشپار رئیس پلیس اسلواکی بود. او نیز متهم شد که به دلیل ارتباطات سیاسی‌اش، در موضوع قتل یان کوچیاک روزنامه‌نگار، تحقیقات بی‌طرفانه‌ای انجام نداده است.

طرح این اتهام نیز باعث گردید تا آقای گاشپار مجبور به استعفا شود. او در حال حاضر با اتهام فساد روبرو است و در بازداشت به سر می‌برد.

یان کوچیاک، خبرنگار مشهور اسلواک در مارس ۲۰۱۸ میلادی در جریان انجام تحقیقات درباره فساد مقامات ارشد کشور، به همراه نامزدش مارتینا با شلیک گلوله کشته شدند.

زوزانا پتکووا، رئیس سازمان غیردولتی «فساد را متوقف کنید» می‌گوید که استعفای پیاپی سه فرمانده پلیس «مطمئناً اعتماد مردم را به پلیس تقویت نمی‌کند».

او با این وجود می‌افزاید که «پس از قتل یان کوچیاک، ما شاهد یک روند پاکسازی در داخل پلیس هستیم که حرکت مثبتی محسوب می‌شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر پیشین ضد واکسیناسیون اسلواکی بازداشت و آزاد شد

اسلواکی؛ اختلاف بر سر کیفیت واکسن‌های «اسپوتنیک وی» و احتمال بازگرداندن آنها

جایزه یک میلیون دلاری نخست‌وزیر اسلواکی برای سرنخی درباره قتل خبرنگار