طالبان مقر لشگر و فرودگاه قندوز را هم تسخیر کرد؛ آمریکا: بدست گرفتن قدرت با تفنگ مشروعیت ندارد

طالبان
طالبان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌که کل شهر قندوز با قدرت توپ و تفنگ به اشغال نیروهای طالبان در آمد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید قدرت گرفتن با تنفگ مشروعیت ندارد.

آگهی

ستیزه‌جویان طالبان در افغانستان در ادامه پیش‌روی‌های دنباله‌دار خود توانستند روز چهارشنبه ۱۱ اوت (۲۰مرداد/اسد) دو نقطه باقی مانده شهر قندزو یعنی فرودگاه و مقر لشگر۲۱۷پامیر را هم به اشغال خود در آورند. 

رسانه‌های افغان گزارش داده‌اند که بعداز ظهر چهارشنبه نیروهای طالبان پس از بیرون کردن نیروهای دولتی از فراه، بدخشان و بغلان توانسته‌اند کنترل این دو نقطه از قندوز را هم به دست بگیرند. همزمان تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که ده‌ها نفر از نیروهای دولتی در این منطقه تسلیم طالبان شده‌اند.

این در حالیست که پیشتر ستیزه‌جویان طالبان نیروهای دولتی را از شهر فیض‌آباد در مرکز ولایت بدخشان بیرون کرده بودند.

طلوع نیوز به نقل از منابع خود گزارش داده نیروهای دولتی تلاش داشتند خود را به ولسوالی فرخار تخار برسانند اما با حمله نیروهای طالبان به آنها در طول مسیر تعدادی از این نیروها کشته، گروهی تسلیم و تعداد کمتری توانستند خود را به فرخار برسانند.

در همین راستا عتیق‌الله ذبیح، نماینده بدخشان در مجلس با اشاره به اینکه وضعیت این شهر «قیامت‌گونه» شده است افزود: «مردم کاملا هراسان و سراسیمه هستند. ادارات دولتی به هم ریخته است. دارایی‌های مردم تاراج شده است، زندان فیض‌آباد به هم ریخته و شماری از زندانیان نیز کشته شده‌اند.»

پیشروی‌های طالبان در حالی ادامه دارد که نیروهای دولتی وعده می‌دهند با عملیات‌های کماندوها، مناطق اشغال شده توسط طالبان باز پس گرفته خواهد شد. 

این در حالیست که در روزهای اخیر ۹ شهر به دست طالبان افتاده و سرعت پیشروی ستیزه‌جویان تا حدی بود که رئيس جمهوری افغانستان را ناچار کرد که رئيس ستاد ارتش را برکنار و هیبت‌الله علی‌زی را به عنوان جانشین او معرفی کند.

در همین حال ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه در اظهاراتی اعلام کرد بدست گرفتن قدرت‌ با تفنگ مشروعیتی ندارد و تنها راه دستیابی به آینده پایدار و باثبات در افغانستان، پیگیری گفتگو و دیپلماسی است.

اظهارات آقای پرایس در حالی مطرح می‌شوند که طالبان هر روز بر مناطق تحت تسلط خود می‌افزایند و با قدرت توپ و تفنگ شهرهای بیشتری را به اشغال خود در می‌آورند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افغانستان؛ نهمین مرکز ولایت به دست طالبان افتاد؛ غنی راهی مزار شریف شد

تصرف ۸ مرکز ولایت افغانستان در ۵ روز؛ فراه و پلخمری نیز به دست طالبان سقوط کردند

جنگ در شهرهای افغانستان؛ قندوز، سرپل و تالقان سقوط کردند؛ خطوط طالبان در هرات شکسته شد