تصرف ۸ مرکز ولایت افغانستان در ۵ روز؛ فراه و پلخمری نیز به دست طالبان سقوط کردند

تصرف شهر فراه در افغانستان به دست نیروهای طالبان
تصرف شهر فراه در افغانستان به دست نیروهای طالبان Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهر فراه مرکز ایالت فراه در غرب افغانستان و شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان در شمال این کشور به دست نیروهای طالبان سقوط کردند. بسیاری از غیرنظامیان در پیشروی طالبان به طور دسته جمعی فرار کردند.

آگهی

شهر فراه مرکز ایالت فراه در غرب افغانستان و شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان در شمال این کشور به دست نیروهای طالبان سقوط کردند. بسیاری از غیرنظامیان در پیشروی طالبان به طور دسته جمعی فرار کردند. برخی منابع از سقوط فیض آباد مرکز ولایت بدخشان نیز خبر داده‌اند اما تاکنون منابع دولتی این خبر را تایید نکرده‌اند

مامور احمدزی، نماینده مردم ولایت بغلان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «طالبان اکنون در شهر پلخمری هستند. آن‌ها پرچم خود را در میدان مرکزی و در دفتر والی به اهتزاز درآوردند.»

او گفت که پس از دو ساعت درگیری، نیروهای امنیتی عصر سه‌شنبه به پایگاهی در خارج از شهر عقب نشینی کردند.

یک نیروی نظامی نیز گفت که طالبان بخش‌هایی از شهر از جمله دو رستوران را به آتش کشیدند. 

از سوی دیگر شهلا ابوبر، یکی از مشاوران ولایتی نیز به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که شبه نظامیان طالبان پس از نبرد کوتاهی با نیروهای امنیتی وارد ولسوالی فراه شده و مراکز دولتی و مقر پلیس را تصرف کردند. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی افغانستان که در این شهر مستقر بودند به یک پایگاه ارتش عقب نشینی کرده‌اند.

ولسوالی فراه هشتمین مرکز ولایت هایی از افغانستان است که در پنج روز گذشته توسط شبه نظامیان طالبان تصرف شده است. از ولایت فراه در غرب افغانستان به عنوان یکی از ناامن‌ترین ولایت‌ها در این کشور نام برده می‌شود.

ذبیح‌الله مهاجر، سخنگوی طالبان تصرف این دو شهر را در توییتی تایید کرده است. 

تشدید درگیری‌ها در شمال افغانستان

پیشتر وزارت دفاع افغانستان و در پی تشدید درگیری‌ها در شمال این کشور، اعلام کرد که حملات شبه نظامیان طالبان در اطراف شهر مزارشریف به ویژه در منطقه‌ها‌ی «امام بکری» و «لنگر خانه» در ولسوالی دهدادی در ولایت بلخ توسط نیروهای امنیتی و نظامی مهار شده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع افغانستان در جریان حمله نیروهای زمینی و هوایی این کشور در ولسوالی دهدادی در ولایت بلخ ۱۵۰ شبه نظامی طالبان کشته و ۱۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

شبه نظامیان طالبان روز دوشنبه ۱۸ مرداد (۱۸ اسد) با حمله به شهر مزار شریف به پاسگاه «امام بُکری» حمله کرده بودند.

درمان بیش از ۴ هزار زخمی توسط صیلب سرخ در ۱۰ روز گذشته

هم‌زمان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در گزارشی اعلام کرد که از روز اول اوت تاکنون بیش از چهار هزار نفر را که در جنگ افغانستان زخمی شده بودند در ۱۵ مرکز درمانی اش درمان کرده است.

همچنین بر اساس این گزارش، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ماه ژوئیه به حدود ۱۳ هزار مجروح جنگ در مراکز درمانی اش رسیدگی کرده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین اعلام کرده که رسیدگی به بیماران افغان به دلیل آسیب‌رسیدن به مراکز درمانی و کمبود امکانات بهداشتی دشوار شده است.

الوی فیلیون، رییس هیأت صلیب سرخ در افغانستان نیز از همه طرف‌های درگیر خواست به سازمان‌های بشردوستانه برای انتقال مجروحان و همچنین کمک‌ به غیرنظامیان اجازه عبور دهند.

در حال حاضر و پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، حملات شبه نظامیان طالبان بر روی تصرف شهرها متمرکز شده است. از همین رو گسترش جنگ به شهرها، تلفات در میان غیرنظامیان را در پی داشته‌ است.

از همین رو افزایش درگیری‌ها در افغانستان و پیشروی شبه نظامیان طالبان در نقاط مختلف این کشور، بر شدت نگرانی‌های جهانی نسبت به امنیت و آینده افغانستان افزوده است.

کمیساریای عالی حقوق بشر: طرف‌های درگیر در افغانستان به جنگ پایان دهند

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه از طرف های درگیر در افغانستان خواست جنگ را در این کشور متوقف کنند. این کمیساریا به ویژه از گروه طالبان خواست تا عملیات نظامی در شهرهای افغانستان را پایان دهند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه ای نوشت: «تا زمانی که همه طرف‌های درگیر به پای میز مذاکره باز نگردند و به یک راه حل مسالمت آمیز دست نیابند، وضعیت کنونی برای بسیاری از افغان ها وخیم تر خواهد شد.»

آگهی

او همچنین تصریح کرد که تصرف بسیاری از شهرها توسط طالبان «ترس و وحشت» ایجاد کرده است. با این حال او هشدار داد که افزایش شمار شبه نظامیان حامی دولت که علیه طالبان بسیج شده‌اند نیزمی تواند غیرنظامیان را در معرض خطر قرار دهد.

AP
جنگ در افغانستان درمان بیماران را سخت کرده استAP

یونیسف: در ۷۲ ساعت گذشته ۲۷ کودک در جریان درگیری‌های افغانستان کشته شده‌اند

صندوق جهانی کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف روز دوشنبه ۹ اوت در گزارشی اعلام کرد که در ۷۲ ساعت گذشته ۲۷ کودک در جریان درگیری‌های خونین میان شبه نظامیان طالبان و نیروهای دولتی افغانستان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش یونیسف، ۲۰ کودک در ولایت قندهار، دو کودک در ولایت خوست و ۵ کودک در ولایت پکتیا کشته شده‌اند.

همچنین یونیسف خبر داده که علاوه بر ۲۷ کودک کشته شده در جریان درگیری‌های سه روز گذشته، ۱۳۶ کودک دیگر هم در سه ولایت قندهار، خوست و پکتیا زخمی شده‌اند.

از همین رو یونیسف از طرف‌های درگیر در افغانستان خواست به هنگام درگیری از تعهدات بین‌المللی خود در خصوص کودکان اطمینان حاصل کنند.

آگهی

بر اساس اعلام یونیسف، همه کودکان افغان از جمله کودکان دارای معلولیت به حفاظت و آرامش نیاز دارند.

با وجود این گروه طالبان تاکنون به درخواست های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس و جلوگیری از خونریزی در افغانستان توجه نکرده و شبه نظامیانش برای تصرف شهرهای این کشور به حملات خود ادامه می‌دهند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه این کشور برای صلح افغانستان، راهی قطر شده است تا با برگزاری نشست صلح برای افغانستان، از گروه طالبان بخواهد حملاتش را متوقف کند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، نمایندگان کشورهای منطقه و دیگر کشورها در این نشست سه روزه برای کاهش خشونت ها و ایجاد آتش بس در افغانستان تلاش خواهند کرد.

آگهی

برخی گزارش ها نیز از گفتگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با فرمانده ارتش پاکستان پیش از برگزاری نشست دوحه در مورد اوضاع افغانستان و امنیت منطقه حکایت دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بخشدار چهارکنت در ولایت بلخ؛ زنی که به بسیج نیروها علیه طالبان کمک می‌کند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد