بریتانیا و آمریکا: پهپاد ایرانی عامل حمله به نفتکش اسرائیلی است

نفتکش مرسر استریت
نفتکش مرسر استریت Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بریتانیا و آمریکا روز جمعه ۶ اوت (۱۵ مرداد) اعلام کردند شواهدی در دست دارند که ثابت می‌کند عامل حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عرب، که منجر به کشته شدن ۲ خدمه شد، یک پهپاد ایرانی بوده است.

آگهی

بریتانیا و آمریکا روز جمعه ۶ اوت (۱۵ مرداد) اعلام کردند شواهدی در دست دارند که ثابت می‌کند عامل حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عمان، که منجر به کشته شدن ۲ خدمه شد، یک پهپاد ایرانی بوده است. همزمان ایران اتهامات وارده را تکذیب کرده است.

باربارا وودوارد، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، با بیان اینکه کشورش ایران را مسئول حمله به این کشتی می‌داند گفت بریتانیا مدارک و شواهد دخالت جمهوری اسلامی در این حادثه را به شورای امنیت اطلاع داده است.

خانم وودوارد که در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سازمان ملل حضور یافته بود گفت: «شواهد روشن هستند. بریتانیا می‌داند که ایران مسئول حمله بوده است. ما می‌دانیم که این حمله عمدی و هدفمند بوده است.»

نماینده بریتانیا افزود: «بر اساس ارزیابی انجام شده بر روی بقایای هواپیمای بدون سرنشین، اطمینان داریم که سامانه مورد استفاده در این حمله یک پهپاد ایرانی شاهد-۱۳۶ بوده است و این هواپیماهای بدون سرنشین فقط در ایران تولید می‌شوند.»

پنج‌شنبه گذشته نفتکش مرسر استریت متعلق به ایال اوفر تاجر بزرگ اسرائيلی که با پرچم کشور آفریقایی لیبریا تردد می‌کرد، در دریای عمان مورد حمله پهپادی قرار گرفت و یک نگهبان بریتانیایی و یک خدمه رومانیایی آن جان باختند.

نماینده بریتانیا با بیان اینکه حملات دولتی به کشتی‌های غیرنظامی که به طور مسالمت‌آمیز در حال عبور از آب‌های بین‌المللی هستند هیچ توجیهی نداشته و قابل مجازات است، گفت: «فعالیت‌های ایران و حمایت این کشور از نیروهای نیابتی و گروه‌های مسلح غیردولتی، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. بریتانیا از ایران می‌خواهد که این فعالیت‌ها را متوقف کند.»

همزمان ارتش ایالات متحده نیز اعلام کرده بررسی قطعات هواپیمای بدون سرنشینی که روی کشتی تجاری متعلق به اسرائیل پیدا شده، نشان می‌دهد ایران پشت این حادثه بوده است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که بر عملیات نظامی در خاورمیانه نظارت می‌کند تصاویری از این قطعات منتشر کرده و انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته است.

در همین حال زهرا ارشادی، معاون نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، با رد مسئولیت ایران در این حادثه اسرائیل را به «ماجراجویی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه» متهم کرد.

خانم ارشادی که ساعتی پس از اظهارات نماینده بریتانیا در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شده بود، گفت: «ما فقط یک سری اظهارات تحریف‌آمیز در مورد حادثه کشتی مرسر شنیدیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نماینده جمهوری اسلامی با بیان اینکه «ما اتهامات بی‌اساس اسرائیل را در مورد حادثه کشتی مرسر قاطعانه رد می‌کنیم»، اضافه کرد: «تقریباً در همه حوادث خاورمیانه اسرائیل ایران را متهم می‌کند. آن‌ها فوراً این کار را انجام می‌دهند و هیچ مدرکی هم ارائه نمی‌کنند. نقش قربانی بازی کردن، دروغ و فریب بخشی از استراتژی آن‌ها است.»

خانم ارشادی گفت این شورای امنیت است که باید ثابت کند «در دام فریب و داستان‌های ساختگی‌های اسرائیل قرار نگرفته است».

پیشتر در روز جمعه وزرای خارجه گروه هفت نیز در بیانیه‌ای ایران را مسئول حمله به نفتکش مرسر استریت در دریای عرب دانسته و گفته بودند این حمله «عمدی و هدفمند» و «بدون توجیه» انجام شده است.

گروه هفت از کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ژاپن، کانادا، ایتالیا و آلمان تشکیل شده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته بود این کشور در حال تدارک «واکنشی جمعی» به این حادثه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش آمریکا از سرنگونی پهپاد «ساخت ایران» بر فراز یکی از پایگاه‌هایش در سوریه خبر داد

نفتکش تاجر اسرائیلی که هدف حمله قرار گرفته بود در بندر فجیره امارات لنگر انداخت

آمریکا و بریتانیا اعضای واحد ۸۴۰ سپاه قدس و «شبکه ایرانی ترور روزنامه‌نگاران» را تحریم کردند