نفتکش تاجر اسرائیلی که هدف حمله قرار گرفته بود در بندر فجیره امارات لنگر انداخت

کشتی مرسر استریت در سال ۲۰۱۶
کشتی مرسر استریت در سال ۲۰۱۶ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نفتکش «مرسر استریت» تحت مالکیت ایل اوفر، میلیاردر اسرائیلی که هفته گذشته در سواحل عمان مورد حمله قرار گرفته بود امروز سه شنبه سوم اوت در بندر فجیره در امارات عربی متحده لنگر انداخت.

آگهی

نفتکش «مرسر استریت» تحت مالکیت ایل اوفر، میلیاردر اسرائیلی که هفته گذشته در سواحل عمان مورد حمله قرار گرفته بود امروز سه شنبه سوم اوت در بندر فجیره امارات عربی متحده لنگر انداخت.

سرویس ردیابی MarineTraffic اعلام کرد که این کشتی تجاری با پرچم لیبریا در ساعت ۲:۴۷ بامداد امروز (۲۲:۴۷ به وقت گرینویچ دوشنبه) در این بندر پهلو گرفت.

برخی منابع خبری از جمله خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که به دلیل رطوبت زیاد در هوا و عدم دید کافی نتوانسته اند میزان خسارت وارده به این نفتکس را برآورد کنند.

امارات عربی متحده که سال گذشته روابط خود را با اسرائیل عادی کرد تاکنون در مورد حادثه‌ای که برای نفتکش مرسر استریت رخ داده، به طور رسمی اظهارنظر نکرده است.

آمریکا و اسرائیل اعلام کردند که ارزیابی های اطلاعاتی آنها از حادثه روز پنجشنبه برای میلیاردر برجسته اسرائیلی نشان می‌دهد که یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی به این کشتی به هنگام حرکت به سمت عمان حمله کرده است.

تهران این اتهام را رد کرد و نسبت به «ماجراجویی» هشدار داد.

برخی تحلیل گران سیاسی بر این نظرند که حمله به نفتکش اسرائیلی که منجر به کشته شدن یک نگهبان بریتانیایی و یک خدمه رومانیایی شد، نشان از «جنگ سایه» میان ایران و اسرائیل دارد؛ حادثه‌ای که می‌تواند حمله به کشتیرانی در آبهای خلیج فارس را نیز در بر گیرد.

واشنگتن روز دوشنبه وعده داد که «پاسخی جمعی» علیه تهران خواهد داشت. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حمله به نفتکش مرسر استریت را «تهدیدی مستقیم برای آزادی کشتیرانی و تجارت» عنوان کرد.

بریتانیا هم با احضار سفیر ایران، خواستار تضمین حرکت آزادانه کشتی‌ها در منطقه نفت خیز خاورمیانه شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اما سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که اسرائیل «باید چنین اتهامات بی‌اساسی را متوقف کند» و از آمریکا و بریتانیا خواست برای اثبات ادعاهای خود شواهدی ارائه دهند.

آقای خطیب زاده گفت: «ایران در حفاظت از امنیت و منافع ملی خود تردیدی نخواهد داشت و بلافاصله و قاطعانه به هرگونه ماجراجویی احتمالی پاسخ خواهد داد.»

ناتو و اتحادیه اروپا هم به جمع محکوم‌کنندگان حمله به کشتی اسرائیلی پیوستند

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کمیسیون اتحادیه اروپا نیز امروز سه شنبه به صورت جداگانه، حمله به نفتکش مرسر استریت در دریای عمان را محکوم کردند و از ایران خواستند که به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد.

دیلان وایت، سخنگوی ناتو گفت که ۳۰ عضو این پیمان نظامی همراه با آمریکا، بریتانیا و رومانی «حمله مرگبار» به کشتی مرسر استریت در دریای عمان را به شدت محکوم می‌کنند و همدردی خود را با رومانی و بریتانیا به خاطر قربانیان این حادثه ابراز می‌دارند.

البته ناتو در بیانیه ای که به همین منظور منتشر کرده، به صورت مستقیم ایران را به انجام این حمله متهم نکرده است.

هم‌زمان کمیسیون اروپا با ابراز تاسف از حمله به کشتی اسرائیلی و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حادثه، خواستار تحقیقات مستقل و کامل در این خصوص شد.

نبیلا مسرالی، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که جزییات دقیق مربوط به این حمله هنوز روشن نشده است و ما تحقیقات آمریکا، بریتانیا و اسرائیل را در مورد این موضوع دنبال می‌کنیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیانیه گروه ۷: تمام شواهد به وضوح از نقش ایران در حمله به نفتکش در دریای عمان حکایت دارد

رویترز: حسن نصرالله به قاآنی اطمینان داده است ایران را در جنگ با اسرائیل درگیر نمی‌کند

پلیس و آژانس امنیت داخلی اسرائیل از کشف یک گروه تروریستی مرتبط با حماس در شهر سخنین خبر دادند