میلیاردر لبنانی مامور تشکیل دولت جدید در بحبوحه بحران اقتصادی لبنان شد

 نجیب میقاتی
نجیب میقاتی Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نجیب میقاتی، نخست وزیر اسبق لبنان روز دوشنبه ۲۶ ژوئیه (چهار مرداد) موظف به تشکیل دولت جدید شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دو نخست وزیر قبلی در تشکیل کابینه ناکام ماند و کناره‌گیری کردند.

آگهی

نجیب میقاتی، نخست وزیر اسبق لبنان روز دوشنبه ۲۶ ژوئیه (چهار مرداد) موظف به تشکیل دولت جدید شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دو نخست وزیر قبلی در تشکیل کابینه ناکام ماند و کناره‌گیری کردند.

نجیب میقاتی ۶۵ ساله یکی از ثروتمندترین افراد لبنان پس از تایید اکثر احزاب سیاسی این کشور از جمله حزب‌الله در این پست قرار گرفت.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه طی رایزنی‌ها در پارلمان لبنان به رهبری آقای میشل عون، رئیس جمهوری این کشور، ۷۲ نماینده حمایت خود را از آقای میقاتی اعلام کردند در حالی که ۴۲ نماینده مخالف انتصاب وی بودند.

او اهل شهر طرابلس یکی از فقیرترین شهرهای لبنان است که مردمش معتقدند که مورد فراموشی سیاستمداران این کشور قرار گرفته‌اند.

این نماینده پارلمان بیش از دو دهه است که در سیاست لبنان حضور دارد و تا پیش از این دوبار نیز پست نخست وزیری را در اختیار داشته است.

آقای میقاتی پس از ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین در سال ۲۰۰۵ برای نخستین بار به‌عنوان رئیس دولت منصوب شد. وی در سال ۲۰۱۱ نیز برای بار دوم به این سمت رسید.

وی یکی از دوستان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است و اغلب به نزدیکی با حزب‌الله نیز متهم شده است، موضوعی که همیشه سعی داشته از دامن زدن به آن فرار کند.

فوربس می‌گوید نجیب و برادرش طاها در دهه ۱۹۸۰ میلادی با فروش تلفن‌های ماهواره‌ای در جنگ داخلی لبنان (۱۹۷۵-۱۹۹۰) وارد دنیای تجارت شدند. آن‌ها سپس با ساخت برج‌های مخابراتی تلفن همراه به ویژه در غنا، لیبریا و بنین تجارت خود را به قاره آفریقا گسترش دادند. طبق گزارش این رسانه ثروت آقای میقاتی ۲.۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

سعد حریری، در ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) پس از آنکه پس از ۹ ماه انتصاب به سمت نخست وزیری در تشکیل دولت ناکام ماند از سمت خود کناره‌گیری کرد. او به‌طور شفاف اعلام کرده بود که نمی‌تواند با میشل عون به توافقی برسد و ادامه وضعیت کنونی تنها باعث وخیم‌تر شدن اوضاع لبنان خواهد شد. پیش از او مصطفی ادیب به این سمت منصوب شده بود که سپتامبر گذشته از سمت خود استعفا داد.

پیش از آقای ادیب، حسن دیاب سمت نخست وزیری را برعهده داشت که در پی خشم عمومی پس از انفجار در بندر بیروت مجبور به استعفا شد.

رکود اقتصادی در لبنان تا به اندازه‌ای عمیق است که بانک جهانی آن را یکی از شدیدترین مشکلات تاریخ معاصر این کشور توصیف کرده است.

آقای میقاتی طبق گفته رسانه‌های محلی، پیش از انتصاب خود قول داده بود که ظرف مدت یک ماه دولت جدید را تشکیل دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنج نفر از جمله «سه عضو حزب‌الله» در خشونت‌های جنوب بیروت کشته شدند

قطر در بحبوحه بحران اقتصادی به سربازان لبنانی کمک غذایی می‌کند

ادامه اعتراضات سراسری در لبنان به دلیل بحران سوخت و سقوط ارزش پول ملی