اتحادیه اروپا به لزوم استفاده از همه واکسن‌های موجود برای مقابله با ویروس کرونا فرا خوانده شد

آژانس دارویی اروپا
آژانس دارویی اروپا Copyright AFP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئول راهبرد واکسیناسیون در آژانس دارویی اروپا تصریح کرد که هنوز خیلی زود است تا بتوان گفت کدام فناری تولید واکسن در حال حاضر از دیگری بهتر است.

آگهی

آژانس دارویی اروپا روز جمعه اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملزم به استفاده از کلیه واکسن‌های موجود برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ هستند.

در بیانیه این نهاد تنظیم کننده مقررات دارویی در اروپا ضمن اشاره به لزوم استفاده از گزینه‌های متنوعِ مورد تایید و در دسترس برای واکسیناسیون شهروندان علیه ویروس تاکید شده که هنوز برای مشخص کردن بهترین نوع واکسن زمان خیلی زودی است.

این بیانیه در حالی منتشر شده که چندین کشور اروپایی تصمیم گرفته‌اند به دلیل گزارش‌هایی دال بر تایید عوارض جانبی جدی از جمله خون‌لختگی، استفاده از بعضی واکسن‌های موسوم به «ناقل ویروسی» نظیر آسترازنکا و جانسون‌اندجانسون را متوقف و یا به سنین خاص محدود کنند.

این کشورها استفاده از واکسن‌هایی نظیر فایزر و مدرنا را که بر اساس فناوری «پیام‌رسان آر‌اِن‌اِی» ساخته و تولید شده‌اند را در اولویت قرار داده و شهروندان خود را تنها با این نوع محصولات واکسینه می‌کنند.

مارکو کاوالری، مسئول راهبرد واکسیناسیون در آژانس دارویی اروپا در این زمینه می‌گوید: «ما هنوز با همه‌گیری بیماری کووید دست و پنجه نرم می‌کنیم و بسیار مهم است که این در مبارزهِ مستمر از کلیه گزینه‌هایی که برای واکسیناسیون شهروندان در اختیار داریم،‌ استفاده کنیم.»

وی که روز پنجشنبه در جریان یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت در ادامه تاکید کرد: لازم است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند که چگونه از واکسن‌های موجود در راستای سلامت عمومی استفاده کنند.

آژانس دارویی اروپا روز سه‌شنبه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه آقای کاوالری،‌ مسئول راهبرد واکسیناسیون این نهاد استفاده از واکسن آسترازنکا را توصیه نکرده یاد آور شد که اظهارات این فرد مسئول در جریان یک مصاحبه با سو برداشت به دیگران منتقل شده و وی همچنان معتقد است که مزایای استفاده از این نوع واکسن بسیار بیشتر از مضرات آن است.

مارکو کاوالری خود نیز روز پنجشنبه ضمن اشاره به سوبرداشت از صحبت‌هایش در خصوص واکسن آسترازنکا تصریح کرد که هنوز خیلی زود است تا بتوان گفت کدام فناوری تولید واکسن در حال حاضر از دیگری بهتر است.

وی بار دیگر تاکید کرد که استفاده از واکسن‌های تایید شده و در دسترس که تاکنون جان میلیون‌ها نفر را نجات داده است باید در همه کشورها در دستور کار قرار گیرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«واکسن‌های ایرانی کرونا»؛ از واکسن سپاه تا محصولات مشترک با کوبا و استرالیا

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند