نشست گروه ۷؛ رهبران پیشین جهان از کشورهای ثروتمند خواستند فقرا را علیه کرونا واکسینه کنند

وزرای بهداشت کشورهای عضو گروه ۷
وزرای بهداشت کشورهای عضو گروه ۷ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صد رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین کشورهای مختلف از کشورهای ثروتمند گروه هفت (G7) خواستند تا با پرداخت هزینه واکسیناسیون جهانی ویروس کرونا، از جهش و بازگشت این ویروس جلوگیری کنند.

آگهی

صد رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین کشورهای مختلف از کشورهای ثروتمند گروه هفت (G7) خواستند تا با پرداخت هزینه واکسیناسیون جهانی ویروس کرونا، از جهش و بازگشت این ویروس جلوگیری کنند.

این گروه از رهبران پیشین جهان درخواست خود را قبل از آغاز نشست گروه ۷ در بریتانیا ارائه کردند كه قرار است روز جمعه و هم‌زمان با دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا و رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، كانادا و ژاپن برگزار شود.

بر اساس برنامه اعلام شده، رهبران گروه ۷ برای اولین بار پس از شیوع ویروس کرونا در جهان با یکدیگر ملاقات می‌کنند. قرار است طیف گسترده ای از موضوعات مختلف از جمله چگونگی مقابله جهانی با ویروس کرونا در این اجلاس سه روزه مورد بحث قرار گیرند.

کشورهای عضو گروه هفت در تلاش هستند تا در اجلاس این هفته به جهانیان نشان دهند که غرب هنوز می‌تواند با اهدای صدها میلیون واکسن کرونا به کشورهای فقیر و تعهد برای کاهش سرعت تغییرات آب و هوایی، در جهت مقابله با بحران های بزرگ همکاری کنند.

از همین رو رهبران پیشین جهان در نامه خود به گروه ۷ با بیان اینکه «همکاری جهانی در سال ۲۰۲۰ شکست خورده است»، ابراز امیدواری کردند که سال ۲۰۲۱ آغاز دوره جدیدی در همکاری‌ها باشد.

در این نامه آمده است: «حمایت گروه ۷ و گروه ۲۰ از دسترسی آسان کشورهای کم درآمد به واکسن کرونا، یک عمل خیرخواهانه نیست بلکه به نفع خود آن‌ها خواهد بود.»

گوردون براون و تونی بلر، نخست وزیران پیشین بریتانیا، بان کی مون، دبیرکل پیشین سازمان ملل و ۱۵ رهبر سابق آفریقا از امضاکنندگان این نامه هستند.

کمک مالی به کشورهای کم درآمد را تضمین کنید

آن‌ها در نامه خود نوشته‌اند كه کشورهای عضو گروه ۷ و دیگر رهبران دعوت شده به این اجلاس باید تضمین كنند سالانه مبلغی حدود ۳۰ میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا اختصاص خواهند داد. رهبران پیشین جهان در نامه خود از لزوم تعهد دوساله برای این کمک سخن گفته‌اند.

گوردون براون، نخست وزیر اسبق بریتانیا که از امضا کنندگان این نامه است، اعلام کرد: «کمک های مالی گروه ۷ یک اقدام خیریه نیست بلکه در راستای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا، جهش های دوباره ویروس کرونا و بازگشت دوباره این بیماری است که همه ما را تهدید می‌کند.»

او با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که هزینه ۴۳ سنت دلار به ازای هر نفر در هفته، هزینه كمی برای کسب بهترین بیمه نامه در جهان است.

پیشنهاد رهبران پیشین کشورهای جهان همزمان با نظرسنجی موسسه خیریه «حمایت از کودکان» بود که از گروه ۷ خواسته بود تا ۶۶ میلیارد دلار برای تهیه واکسن کرونا پرداخت کند. این تقاضا با حمایت گسترده مردم در آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و کانادا مواجه شد.

در آمریکا و بریتانیا ۷۹ درصد مردم موافق چنین سیاستی بودند و کمترین حمایت از این پیشنهاد در فرانسه بود که ۶۳ درصد موافق آن بودند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در بیانیه ای که پیش از برگزاری اجلاس گروه ۷ منتشر شده است، اعلام کرد که او از رهبران گروه ۷ خواهد خواست تا تعهدات مشخصی را برای واکسیناسیون جهانی و همچنین پشتیبانی از یک سیستم نظارتی جدید جهانی برای ایمن سازی در برابر این بیماری در نظر بگیرند.

تولید سالانه ناخالص داخلی کشورهای عضو گروه ۷ حدود ۴۰ تریلیون دلار برآورد می‌شود که تقریباً کمتر از نیمی از اقتصاد جهانی است. با وجود این غرب احساس ناامنی می‌کند، زیرا ویروس کرونا و تغییرات اقلیمی پایه‌های بسیاری از مدل های اقتصادی آنان را به چالش کشیده است.

از سوی دیگر کشورهای غربی با یک رقیب سرسخت در مسکو و ظهور دوباره و چشمگیر چین به عنوان یک قدرت بزرگ روبرو هستند.

تلاش برای نمایش قدرت

با این حال رهبران بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا تصمیم دارند، نشان دهند که غرب می‌تواند در مورد کرونا یا تغییرات آب و هوایی با چین و روسیه رقابت کند.

اجلاس گروه ۷ در خلیج کاربیس در ۳۰۰ مایلی غرب لندن، برای نخستین بار میزبان جو بایدن رئیس جمهور امریکا، ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا و یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن خواهد بود.

برخی ناظران بین‌المللی بر این نظر هستند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اولین سفر خارجی خود از زمان به دست گرفتن قدرت، تلاش خواهد کرد تا با استفاده از اجلاس سران گروه ۷، اعتبار چند جانبه گرایی آمریکا را بازیابی کند.

آگهی

آقای بایدن در مقاله‌ای به تاریخ ۵ ژوئن در واشنگتن پست نوشت: «این یک سوال تعیین کننده در زمانه ما است: آیا دموکراسی ها می‌توانند گرد هم آیند و نتایج واقعی را برای مردم در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است به ارمغان آورند؟»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

قرار است آقای بایدن روز پنجشنبه، یک روز قبل از آغاز اجلاس سه روزه سران کشورهای عضو گروه ۷ با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و رئیس این نشست دیدار کند. همچنین سیزدهمین رئیس جمهور آمریکا روز یک‌شنبه به ملاقات ملکه الیزابت دوم در قلعه ویندزور خواهد رفت.

آقای بایدن همچنین پیش از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۱۶ ژوئن به بروکسل خواهد رفت تا با اعضای ناتو و اتحادیه اروپا دیدار کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق تاریخی گروه هفت؛ اخذ مالیات ۱۵ درصدی از غول‌های فناوری

گروه هفت خواهان «آزادی فوری» فعال رسانه‌ای مخالف بلاروس شد؛ بورل برای لوکاشنکو خط ونشان کشید

وزرای خارجه گروه هفت خطاب به روسیه: فوراً مسئول حمله به ناوالنی مشخص شود