وزرای خارجه «گروه هفت» در لندن؛ آمریکا می‌گوید به دنبال مهار چین نیست

 Photo
Photo Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امسال نمایندگانی از اتحادیه اروپا، هند، استرالیا، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و رئیس انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه آن) نیز به این نشست دعوت شده‌اند تا در جلسات آتی وزرای خارجه گروه هفت حضور یابند.

آگهی

وزرای خارجه کشورهای عضو «گروه هفت» شامل آلمان، کانادا، ایتالیا، ایالات متحده، فرانسه، ژاپن و بریتانیا روز سه‌شنبه در اولین نشست حضوری خود پس از مدتی بیش از دو سال، درباره امکان اتخاذ یک موضع واحد در مقابل چین که قدرتش بطور روز افزون در عرصه بین‌المللی در حال گسترش است، به بحث و گفتگو پرداختند.

چین بویژه پس از همه‌گیری ویروس کرونا به یک بازیگر اقتصادی بی‌بدیل در عرصه بین‌الملل تبدیل شده و تمایل این کشور به اعمال نفوذ بیشتر در سراسر جهان و توسعه قدرت نظامی‌، نگرانی جدی کشورهای غربی را در پی داشته است.

با این وجود آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در لندن مقابل خبرنگاران تاکید کرد: «هدف ما تلاش برای مهار چین نیست؛ برای ما حمایت از نظم بین‌المللی که بر قوانین و مقررات استوار شده مهم است یعنی چیزی که کشورهایمان در دهه‌های اخیر بسیار روی آن سرمایه گذاری کردند. این موضوع نه تنها به نفع شهروندانمان که به نفع مردم سراسر جهان از جمله مردم چین است.»

آقای بلینکن همچنین بر تعهد ایالات متحده به «همکاری قوی» با بریتانیا برای اعمال فشار بر پکن در موضوعاتی همچون سرکوب جنبش دموکراسی‌خواهی در هنگ کنگ و سرکوب اقلیت مسلمان اویغور در منطقه سین کیانگ که از سوی واشنگتن «نسل کشی» توصیف شده، تاکید کرد.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا نیز که کشورش ریاست نشست «گروه هفت» را برعهده دارد، با اشاره به «رابطه ویژه» لندن و واشنگتن، بر رویکرد مشترک دو کشور در حوزه سیاست خارجی بویژه در قبال چین و روسیه تاکید کرد. با این وجود او در جریان نشست خبری اعلام کرد که درها برای بهبود روابط با چین با هدف داشتن یک همکاری سازنده بویژه در موضوعات تغییرات آب و هوایی همچنان «باز» است. آقای راب گفت که «همه چیز به رفتار و اعمال طرف مقابل بستگی دارد.»

نشست وزرای خارجه هفت کشور ثروتمند جهان تا روز چهارشنبه ادامه دارد؛ آنها باید در جریان این نشست دو روزه، درباره پاسخ‌های مشترک به تهدیدات جهانی به توافق برسند و مقدمات نشست رهبران این گروه را برای روزهای ۱۱ تا ۱۳ ژوئن در جنوب‌غرب انگلستان فراهم کنند.

بر این اساس، گفتگو درباره اقدامات روسیه، تحولات میانمار، ایران، سوریه و لیبی همچنین شیوع جهانی ویروس کرونا در دستور کار آنهاست.

دوشنبه شب، پیش از آغاز رسمی این نشست، دومینیک راب و آنتونی بلینکن با یکدیگر دیدار کرده و درباره برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی به بحث پرداختند. آنها در پایان این گفتگوها، گزارش‌های منتشر شده در ایران مبنی بر مذاکره لندن و واشنگتن بر سر تبادل زندانی با تهران را رد کردند.

امسال نمایندگانی از اتحادیه اروپا، هند، استرالیا، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و رئیس انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه آن) نیز به این نشست دعوت شده‌اند تا در جلسات آتی وزرای خارجه گروه هفت حضور یابند.

دومینیک راب در این باره گفت: «دلیل حضور این میهمانان، ضرورتهای روز و نیاز به داشتن خوشه‌های چابک از کشورهای همفکری است که با ما ارزش‌های مشترک دارند و می‌خواهند از یک سیستم چندجانبه محافظت کنند.»

بریتانیا از زمان ترک اتحادیه اروپا، به منطقه آسیا و اقیانوسیه روی آورده است و قصد دارد علاوه بر استفاده از فرصتهای موجود در این کشورها برای تجارت و سرمایه گذاری، با همکاری آنها تعهدات جهانی گسترده‌تر و قویتری را برای مبارزه با تغییرات اب و هوایی ایجاد کند. بویژه آنکه بریتانیا در نوامبر آینده میزبان کنفرانس بزرگ آب و هوای سازمان ملل (COP26) است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رژه «پیکان‌های سرخ» سلطنتی بریتانیا بر فراز نشست سران گروه هفت

اولین سفر پس از ۵ سال؛ وزیر خارجه بریتانیا در پکن از «حقوق بشر» سخن گفت

چرا بریتانیایی‌ها امید به زندگی کمتری نسبت به مردم دیگر کشورهای ثروتمند دارند؟