تاخیر در ارسال محموله‌های واکسن کرونا؛ اتحادیه اروپا شرکت آسترازنکا را به دادگاه می‌کشاند

اتحادیه اروپا شرکت آسترازنکا را برای تاخیر در ارسال واکسن‌های سفارش داده شده به دادگاه کشاند
اتحادیه اروپا شرکت آسترازنکا را برای تاخیر در ارسال واکسن‌های سفارش داده شده به دادگاه کشاند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این روند قانونی بر ضد آسترازنکا در حالی در پیش گرفته شده که گزارش برخی موارد خون‌لختگی پس از دریافت واکسن تولیدی این شرکت بسیاری از کشورهای اروپایی را بر آن داشته تا برای استفاده از این واکسن محدودیت‌هایی را وضع کنند.

آگهی

اتحادیه اروپا در صدد است تا شرکت آسترازنکا را برای پایبند نبودن به تعهد خود برای ارسال به موقع محموله‌های سفارش داده شده واکسن کرونا به دادگاه بکشاند.

کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه با تایید این موضوع اعلام کرد که اتحادیه راهی قانونی را برای ملزم کردن شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی جهت عمل به قرارداد فروش واکسن در پیش گرفته است.

بر این اساس اتحادیه اروپا با طرح شکایت نزد دستگاه قضایی بلژیک به شرکت داروسازی آسترازنکا تا پایان ماه ژوئن برای تحویل واکسن‌های تحویل داده نشده مهلت داده است.

در شکایت تنظیم شده از سوی اتحادیه اروپا علیه آسترازنکا آمده است که اگر ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونای تحویل داده نشده در سه ماه نخست سال جاری تا پایان ماه ژوئن تامین و ارسال نشود، طبق قرارداد تنظیم شده میان دو طرف،‌ غرامت هر روز دیرکرد تحویل این واکسن‌ها از راه قانونی از شرکت سوئدی مطالبه خواهد شد.

این نخستسن بار است که کمیسیون اروپا پس از اختلافات پیشین بر سر تاخیر در ارسال محموله‌های واکسن،‌ جزئیات مطالبات و الزامات قانونی در پیش گرفته شده علیه شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا را تشریح می‌کند.

مسئولان کمیسیون اروپا پیش‌تر بارها نسبت به عدم اجرای مفاد قرارداد تحویل واکسن از سوی شرکت آسترازنکا ابراز نارضایتی کرده و حتی از دستگاه قضایی بلژیک خواسته بودند تا کارخانه‌های تولید واکسن این شرکت بریتانیایی-سوئدی را مورد بازرسی قرار دهند.

مقامات اروپایی کندی انجام واکسیناسیون طی سه ماه نخست سال جاری میلادی در کشورهای عضو اتحادیه را به عدم پایبندی شرکت آسترازنکا به مفاد قرارداد فروش واکسن و تاخیر در ارسال به موقع محموله‌های سفارش داده شده نسبت داده بودند.

گروه داروسازی بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا در سه ماه نخست سال جاری میلاید تنها ۳۰ میلیون دوز از ۱۲۰ میلیون دوز سفارش داده شده را به کشورهای اروپایی تحویل داده است.

این لابرواتوار بزرگ داروسازی در سه ماه دوم سال جاری میلادی نیز تنها ۷۰ میلیون از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن سفارش داده شده را به کشورهای اروپایی تحویل خواهد داد.

دستگاه اجرایی اتحادیه اروپا در پی تاخیرهای مکرر و عدم پایبندی شرکت آسترازنکا به تعهدات خود ماه آوریل از این شرکت نزد دادگاهی در بروکسل شکایت کرده بود.

از آنجا که قرارداد منعقد شده میان اتحادیه اروپا و شرکت آسترازنکا به موجب قوانین بلژیک تنظیم شده، جلسه دادرسی فوری این پرونده روز ۲۶ ماه جاری در دادگاهی در بروکسل برگزار خواهد شد.

یک مسئول کمیسیون اروپا در خصوص این پرونده به فرانس‌پرس گفت که شرکت آسترازنکا هر ماه تنها ۱۰ میلیون دوز واکسن تحویل کشورهای عضو می‌دهد که بسیار کم‌تر از جدول زمانی تنظیم شده در قرارداد است.

به گفته وی، اتحادیه اروپا استدلال‌های محکمی دارد که نشان می‌دهد شرکت یاد شده با توجه به ظرفیت‌های صنعتی که اروپا در آن سرمایه‌گذاری کرده و کارخانه‌های متعددی که در کشورهای عضو اتحادیه یا بریتانیا دارد از توانایی بالایی برای تهیه دوزهای لازم واکسن برخوردار است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آسترازنکا نیز در واکنش به این اقدام قضایی گفته است که پرونده شکایت تشکیل شده در بروکسل بی اساس است و این شرکت آمادگی کامل دارد تا در دادگاه از خود دفاع کند.

این روند قانونی بر ضد آسترازنکا در حالی در پیش گرفته شده که گزارش برخی موارد خون‌لختگی پس از دریافت واکسن تولیدی این شرکت بسیاری از کشورهای اروپایی را بر آن داشته تا برای استفاده از این واکسن محدودیت‌هایی را وضع کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز دادگاه آسترازنکا؛ اروپا به دنبال جریمه سنگین برای تاخیر در تحویل واکسن است

نروژ سهمیه واکسن آسترازنکای خود را به سوئد و ایسلند قرض می‌دهد

دانمارک پس از توقف واکسیناسیون آسترازنکا، واکسن‌ها را به کشورهای فقیر می‌دهد