آلبانی؛ الحاق به اتحادیه اروپا تنها شعار مشترک دو رقیب در آستانه انتخابات پارلمانی

ادی راما
ادی راما Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجودی که نظرسنجی ها نشان می دهند که بیش از ۹۷ درصد شهروندان آلبانی خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا هستند، اما به نظر می رسد در آستانه انتخابات پارلمانی در این کشور، آلبانی همچنان راه پرپیچ و خمی برای الحاق در پیش رو دارد.

آگهی

انتخابات پارلمانی آلبانی روز یکشنبه برگزار می شود. رقابت اصلی در این انتخابات بین نخست وزیر کنونی، ادی راما و لولزیم باشا است.

در روزهای اخیر این رقابت بیش از همیشه بالا گرفته است. لولزیم باشا، رهبر حزب محافظه کار دموکراتیک مدتهاست که دولت را به فساد متهم می کند و خواستار استعفای ادی راما است. در سال ۲۰۱۹ برخی از نمایندگان حزب دموکراتیک در اعتراض به فساد دولت کرسی های پارلمانی خود را نیز ترک کردند و همزمان اعتراضات خیابانی مخالفان ادی راما در تیرانا آغاز شد که البته دیری نپایید.

آخرین نظرسنجی ها نشان می دهند که اختلاف رای این دو نفر برای پیروزی در روز یکشنبه بسیار نزدیک است. اگر چه که ادی راما اطمینان دارد که حزب سوسیالیست به پیروزی چشمگیری در انتخابات می رسد. پیروزی احتمالی حزب سوسیالیست در انتخابات یکشنبه ادی راما، بکستبالیست و نقاش پیشین را برای سومین دوره متوالی نخست وزیر آلبانی خواهد کرد.

اما تنها موضوع مورد توافق بین ادی راما و لولزیم باشا، شهردار پیشین تیرانا پایتخت کشور، پیوستن به اتحادیه اروپاست.

هرچند که مذاکرات الحاق مدتی است که به کندی پیش می رود اما رسانه های آلبانیایی این انتخابات را بنوعی یک همه پرسی ملی درباره الحاق و یا عدم آن به اتحادیه اروپا می دانند. یک نظرسنجی در فوریه سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که ۹۷ درصد از شهروندان این کشور طرفدار پیوستن به اتحادیه اروپا هستند.

گلدیس جیپالی، مدیر اجرایی جنبش اروپا در آلبانی به یورونیوز می گوید:‌ « ما ممکن است تنها کشوری باشیم که شما نمی توانید هیچ نیروی سیاسی را اعم از محلی یا ملی، پیدا کنید که علیه اتحادیه اروپا باشد.»

با این حال مانند برخی دیگر از کشورهای منطقه بالکان همچنان این کشور راه پرپیچ و خم و پراز چاله ای را برای پیوستن به اتحادیه اروپا پیش رو دارد. مهم ترین مانع از نگاه اروپا، فساد مالی در نهادهای دولتی و عدم حاکمیت قانون است.

در همین راستا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در کنار نخست وزیر هلند، مارک روته، مذاکرات عضویت آلبانی به اتحادیه اروپا را در اکتبر ۲۰۱۹ وتو کردند. هرچند که ماکرون در سال ۲۰۲۰ این وتو را لغو کرد و همزمان با انتقاد فراوان خصوصا از سوی رهبر حزب راست افراطی اتحاد ملی فرانسه، مارین لوپن مواجه شد. 

خانم لوپن تصمیم ماکرون را «مزورانه» خواند و گفت که رییس جمهوری فرانسه بر خلاف خواست مردم این کشور خواهان الحاق آلبانی به اتحادیه اروپاست. به گفته مارین لوپن الحاق آلبانی با اکثریت مسلمان به اتحادیه اروپا «مساله برانگیز» است و همچنین تعداد مهاجران در اتحادیه را افزایش خواهد داد.

تحلیلگران می گویند برای پیشرفت روند مذاکرات الحاق آلبانی به اتحادیه اروپا باید تا انتخابات سال ۲۰۲۲ ریاست جمهوری در فرانسه منتظر ماند. چرا که در صورت پیروزی راست گرایان افراطی و قدرت بالای فرانسه در تببین سیاست های کلی اتحادیه اروپا امکان عدم موفقیت در مذاکرات الحاق برای آلبانی وجود خواهد داشت.

همزمان، موضوع وتو کردن مذاکرات از سوی رهبران فرانسه و هلند در سال ۲۰۱۹ بهانه بسیار خوبی بدست دو حزب رقیب سوسیالیست ها و حزب محافظه کار، دموکراتیک به رهبری لولزیم باشا داده است تا اتحادیه اروپا و رهبران کشورهای عضو را عامل اصلی عدم الحاق در اتحادیه اروپا بخوانند. این در حالی است که مهم ترین مانع برای الحاق همچنان عدم تصویب اصلاحات ساختاری برای مقابله با فساد و حاکمیت قانون است.

ادی راما که هفته جاری با یورونیوز مصاحبه کرد، بار دیگراظهار داشت که «این کشور به درخواست های کمیسیون برای عضویت در اتحادیه اروپا به وظیفه خود عمل کرده و شورای اروپا و کمیسیون اروپا را مقصر دانست که این امر در طول هشت سال قدرت وی محقق نشده است.»

برخی از منتقدان در آلبانی می گویند سیاستمداران این کشور به نظر می رسد شرایط کنونی را ترجیح می دهند. شرایطی که در آن می توانند بدون اصلاحات اساسی، توپ را مرتبا به زمین کمیسیون اروپا بیندازند و این نهاد اروپایی را متهم کنند. اما نتیجه این سیاست ها بی تردید باعث یاس و ناامیدی نسل جوان آلبانی است. نسلی که خواهان پیوستن به اروپا است اما تبلیغات داخلی درباره «مانع تراشی اروپایی ها برای الحاق» بطور فزاینده ای آنها را ناامید کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلبانی؛ چرخه فرار مغزها و ورود نیروی کار ارزان خارجی

سوسیالیست‌ها برای سومین دوره پیاپی زمام امور را در آلبانی در دست خواهند داشت

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد