۳۳ اثر باستانی به دست آمده از قاچاقچیان در نیویورک در راه کابل است

سفیر افغانستان در آمریکا در کنار یکی از آثار توقیف شده باستانی که در راه کابل است
سفیر افغانستان در آمریکا در کنار یکی از آثار توقیف شده باستانی که در راه کابل است Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این آثار که روز سه‌شنبه به سفارت افغانستان تحویل داده شدند، در مسیر کابل هستند. پیش‌بینی می‌شود این آثار که قدمت برخی از آن‌ها به قرون دوم و سوم میلادی باز می‌گردد در موزه ملی افغانستان به نمایش گذاشته شوند.

آگهی

مجموعه‌ای از ۳۳ اثر باستانی مصادره شده از یک فروشنده آثار هنری مستقر در نیویورک که به گفته مقامات یکی از پرکارترین قاچاقچیان آثار باستانی در جهان است، این هفته از سوی ایالات متحده آمریکا به دولت افغانستان تحویل داده شد.

رویا رحمانی، سفیر افغانستان در واشنگتن روز چهارشنبه گذشته گفت: «اهمیت آثار بسیار زیاد است. هر یک از این قطعات تصویری غیر قابل ارزش‌گذاری از تاریخ ما هستند.»

وی افزود: «بسیاری از تمدن‌ها و ایده‌های مختلف از طریق جاده ابریشم از یک طرف جهان به آن سوی دیگر راه پیدا کردند و این آثار گواهی روشن برای آن است.»

این آثار که روز سه‌شنبه به سفارت افغانستان تحویل داده شدند، در مسیر کابل هستند. پیش‌بینی می‌شود این آثار که قدمت برخی از آن‌ها به قرون دوم و سوم میلادی باز می‌گردد در موزه ملی افغانستان به نمایش گذاشته شوند.

موزه ملی همان موزه‌ای است که اعضای طالبان در سال ۲۰۰۱ مجسمه‌های آن را به‌عنوان آثار «کفرآمیز» نابود کردند.

برخی از آثار مصادره شده بودا را به تصویر می‌کشد. همچنین یک مجسمه مرمر شیوا و یک نقاب برنزی سیلنوس یونانی در بین آثار تحویل داده شده به چشم می‌خورد.

آسوشیتدپرس
برخی از آثار باستانی تحویل داده شده به سفارت افغانستانآسوشیتدپرس

فردریک هیبرت، باستان شناس که آثار باستانی افغانستان را مطالعه می‌کند، معتقد است که این ۳۳ اثر تاثیرات چند فرهنگی در افغانستان را منعکس می‌کند. وی افزود: «دست‌کم ۲۶۰۰ مکان باستانی در سراسر این کشور وجود دارد.»

وی تاکید کرد که افغانستان یکی از غنی‌ترین کشورها در حوزه باستان‌شناسی و تاریخ در جهان است.

این موضوع باعث شده است تا افغانستان به یک هدف جذاب برای قاچاقچیان تبدیل شود.

در سال ۲۰۰۷ موسسه‌ای که به پرونده‌های قاچاق بین‌المللی رسیدگی می‌کند اطلاعاتی را درباره آثار غارت شده‌ که از هند به نیویورک آورده شده بودند، کسب کرد.

این موضوع منجر به صدور کیفرخواست علیه سوبهاش کاپور، مالک گالری هنری نیویورک و هفت نفر دیگر شد. بیش از ۲۶۰۰ اثر به ارزش بیش از ۱۴۰ میلیون دلار در گالری این فرد توقیف شد. وی هم اکنون در هند زندانی است اما احتمالا به آمریکا مسترد خواهد شد.

دادستانی منهتن در تحقیقات خود متوجه شد که کاپور در قاچاق آثار هنری و باستانی از کشورهایی مانند هند، افغانستان، نپال، اندونزی، میانمار، پاکستان، سریلانکا دست داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غواصی در میان ویرانه‌های باستانی که رومی‌ها در آن پارتی می‌گرفتند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟