صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر از مسئولان حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی

هواپیمای اوکراینی که توسط موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد
هواپیمای اوکراینی که توسط موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

غلامعباس ترکی، دادستان سابق نظامی استان تهران از صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر از «مسئولانی که در حادثه سقوط هواپیمای اوکراین» دخیل بوده‌اند، خبر داد.

آگهی

غلامعباس ترکی، دادستان سابق نظامی استان تهران از صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر از «مسئولانی که در حادثه سقوط هواپیمای اوکراین» دخیل بوده‌اند، خبر داد.

آقای ترکی خبر صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده را در حالی امروز، سه شنبه اعلام کرد که ناصر سراج، رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور و قاضی رسیدگی به پرونده «فساد سه هزار میلیاردی» جایگزین او شده است.

هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین که روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰ از تهران به مقصد کی‌یف در حال پرواز بود، توسط دو موشک زمین به هوای پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد.

سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی که به کشته شدن تمام ۱۷۶ مسافر و کادر پرواز انجامید با حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه نظامی عین‌الاسد آمریکا همزمان شد.

مقام های ایرانی ابتدا علت این فاجعه را سقوط به علت نقص فنی اعلام کردند اما پس از چند روز و همزمان با افزایش فشارهای بین‌المللی، گفتند که این هواپیما به اشتباه و به گمان حمله خارجی سرنگون شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دقایقی پس از بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ایران در ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸ که در آن تصریح شده بود هواپیما اوکراینی به دلیل خطای انسانی مورد اصابت موشک پدافند هوایی قرار گرفته است، گفت که عوامل فاجعه مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

حال پس از گذشت ماه ها از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، دادستان سابق نظامی استان تهران در مراسم معارفه دادستان جدید، بدون اشاره به جزئیات این پرونده، فقط از صدور کیفرخواست برای ده نفر سخن گفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پیشتر سازمان هواپیمایی کشوری ایران در گزارشی ۱۳۸ صفحه‌ای مدعی شده بود که سلسله خطاهای انسانی باعث شده است تا اپراتور دفاع ضد هوایی سپاه پاسداران اشتباه کرده و هواپیما اوکراینی پی اس ۷۵۲ را سرنگون کند.

البته مقام های اوکراینی و کانادایی و همچنین بازماندگان قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی، این گزارش را قانع کننده نداسته اند.

حال باید منتظر بود تا همانطور که دادستان سابق نظامی استان تهران گفته است، نتیجه گیری‌های لازم» از سوی دادگاه اعلام شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرونده ساقط کردن هواپیمای اوکراینی؛ هشدار چهار کشور به ایران: اقدام جدی بین‌المللی می‌کنیم

پروازهای مستقیم هواپیمایی اتریش در مسیر تهران-وین از سرگرفته شد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند