بدهی بریتانیا به ایران ۴۲ ساله شد؛ وزیر دفاع: اقدام عملی انجام دهید

وزرای دفاع ایران و بریتانیا
وزرای دفاع ایران و بریتانیا Copyright ایرنا و AP
Copyright ایرنا و AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بدهی بریتانیا به ایران در حالی ۴۲ ساله شده است که در روزهای گذشته طرف بریتانیایی بر لزوم پرداخت این بدهی تأکید کرده‌ اما طرف ایرانی می‌گوید که «موضع گیری کافی است، اقدام عملی انجام دهید.»

آگهی

بدهی بریتانیا به ایران در حالی ۴۲ ساله شده است که در روزهای گذشته طرف بریتانیایی بر لزوم پرداخت این بدهی تأکید کرده‌ اما طرف ایرانی می‌گوید که «موضع گیری کافی است، اقدام عملی انجام دهید.»

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران پس ازآنکه بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا بر لزوم پیدا کردن راه‌هایی برای بازگردان بدهی کشورش به ایران تأکید کرد، گفت که لندن برای تحقق این هدف، «فقط» به راهکارهای مطرح شده در گفتگوهای دو طرف مراجعه کند.

بدهی بریتانیا به ایران به قرارداد تسلیحاتی لندن و تهران در دهه ۱۹۷۰ میلادی مربوط است که بر اساس این قرارداد، وزارت دفاع بریتانیا ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به ایران دوران پادشاهی پهلوی فروخت.

اما با تغییر نظام پادشاهی در ایران که در پی انقلاب روی داد، این قرارداد لغو شد. با لغو این قرارداد، ایران خواستار بازپس‌گیری پول‌های خود شد اما این بدهی تاکنون پرداخت نشده است. البته سود ۲۰ میلیون پوندی که به این بدهی تعلق می‌گیرد نیز از جمله موضوع های مورد مناقشه میان ایران و انگلیس است.

برخی صاحب نظران سیاسی از تحریم های آمریکا علیه ایران به عنوان مانعی در راه پرداخت بدهی بریتانیا به تهران یاد کرده‌اند که از سوی وزیر دفاع ایران رد شده است.

البته در سخنان وزیر دفاع بریتانیا نکته‌ دیگری هم وجود داشت. آقای والاس گفته بود که بریتانیا باید بدهی خود را به ایران در حالی تسویه کند که ادعاهایی مبنی بر ممانعت از آزادی نازنین زاغری راتکلیف تا حل و فصل این بدهی مطرح شده است.

برخی رسانه‌های خبری به نقل از خانواده خانم زاغری، تبعه ایرانی-بریتانیایی گفته بودند که حبس او با بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران ارتباط دارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

از همین رو برخی چهره‌های سیاسی بریتانیایی با انتقاد از رفتارهای صورت گرفته با پرونده خانم زاغری، از این مسأله به عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» یاد کرده‌اند اما ایران به صورت رسمی ارتباط پرونده خانم زاغری را با طلب تهران از لندن رد کرده است.

خانم زاغری، کارمند بنیاد تامسون رویترز که محکومیت پنج ساله اش به زندان، ۱۷ اسفند سال گذشته شمسی پایان یافت، روزهای گذشته بر اساس اتهام دیگری در دادگاه محاکمه شده است؛ اتفاقی که بریتانیا آن را «غیرقابل قبول» دانسته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محاکمه در تهران، اعتراض در لندن؛ بریتانیا: اتهام تازه نازنین زاغری بی‌اساس است

نقض توافقنامه برکسیت؛ اتحادیه اروپا از بریتانیا به دادگاه شکایت می کند

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید