اعلام آمادگی نخست‌وزیر اسلواکی برای استعفا جهت حل بحران واردات واکسن روسی

نخست‌وزیر اسلواکی
نخست‌وزیر اسلواکی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایگور ماتوویچ، نخست‌وزیر اسلواکی، روز یکشنبه ۲ فروردین (۲۲ مارس) گفت که اگر شرکای ائتلاف وی با شرایط او موافقت کنند، آماده استعفا برای حل بحران در ائتلاف دولت چهار حزبی است.

آگهی

ایگور ماتوویچ، نخست‌وزیر اسلواکی، روز یکشنبه ۱ فروردین (۲۱ مارس) گفت که اگر احزاب حاضر در دولت ائتلافی با شرایط او موافقت کنند، آماده استعفا برای حل بحران جاری در دولت این کشور است.

دولت اسلواکی پس از آن دچار بحران شد که در ابتدای این ماه نخست‌وزیر، بدون اطلاع شرکای ائتلافی در کابینه، دستور واردات محموله‌های واکسن روسی اسپوتنیک ویژه بیماری کووید-۱۹ را صادر کرد.

نخست‌وزیر اسلواکی در بیانیه‌ای گفت: «اگر شرکای ائتلاف به تعهداتی که علنا اعلام کرده‌اند عمل کنند من مایل هستم از سمت ریاست کابینه کناره‌گیری کنم.»

ایگور ماتوویچ، که از فعالان پیشین مبارزه با فساد و بنیانگذار حزب OLANO به شمار می‌رود، در این بیانیه شرط استعفای خود را کناره‌گیری رهبر حزب اتحاد و توسعه و همچنین ریچارد سولیک وزیر اقتصاد عنوان کرد.

رقبای نخست‌وزیر اسلواکی ضمن استقبال از اظهارات وی گفته‌اند این شروط زمینه را برای مذاکره باز می‌کند، با این حال از پذیرش پیشنهادات فعلی سر باز زده‌اند.

احزاب حاضر در دولت اسلواکی سال گذشته با شکست چشمگیری مواجه شدند. ناکامی این احزاب در انتخابات محلی پس از قتل یک روزنامه‌نگار رخ داد که درباره فساد حاکم بر اسلواکی تحقیق می‌کرد. در پی این رخداد تحقیقات گسترده‌ای در این کشور انجام شد که تغییراتی در دولت را نیز در پی داشت، با این حال ائتلاف حاکم همچنان دچار اختلاف است.

اسلواکی از کشورهای اروپایی است که بیشتر از بقیه تحت تاثیر بیماری کووید-۱۹ قرار گرفته است. مسئولان دولتی قرارداد خرید ۲ میلیون واکسن اسپوتنیک را از روسیه نهایی کرده‌اند، با این حال تا کنون تنها ۲۰۰ هزار دوز از این دارو وارد این کشور شده و مقامات واکسیناسیون عمومی را نیز هنوز شروع نکرده‌اند.

اسلواکی پس از مجارستان دومین کشور اتحادیه اروپا است که واکسن اسپوتنیک را خریداری کرده است. این در حالی است که آژانس تنظیم مقررات دارویی اتحادیه اروپا هنوز این واکسن را تایید نکرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسلواکی؛ اختلاف بر سر کیفیت واکسن‌های «اسپوتنیک وی» و احتمال بازگرداندن آنها

رهبر راست افراطی اسلواکی به‌خاطر «چک نمادین» ۱۴۸۸ یورویی به زندان محکوم شد

جهش روزانه کرونا در اروپای مرکزی؛ اسلواکی بالاترین رقم را ثبت کرد