اسلواکی در اقدامی منحصر به فرد در جهان از کل جمعیت خود آزمایش کرونا می‌گیرد

غربالگری ملی کرونا در اسلواکی
غربالگری ملی کرونا در اسلواکی Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر اسلواکی با تاکید بر این که کارزار یاد شده «راهی در مسیر بازگشت آزادی‌ها» است، تصریح کرد پس از انجام غربالگری در صورتی که کارزار به صورت کامل صورت گیرد این احتمال وجود دارد که محدودیت‌های وضع شده در ارتباط با همه‌گیری بیماری کووید۱۹ کاهش یابد.

آگهی

اسلواکی از روز شنبه برنامه غربالگری وسیع خود را برای گرفتن آزمایش تشخیص ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ از کل جمعیت این کشور آغاز کرده است.

این اقدام که برای نخستین بار در جهان صورت می‌گیرد با کمک حدود ۴۵ هزار متخصص و کارمند بخش بهداشت و درمان و نیز هم‌یاری نیروهای ارتش و پلیس که همگی برای این کارزار ملی بسیج شده‌اند، در حال انجام است.

نیروهایی که در این غربالگری ملی همکاری می‌کنند در ۵۰۰۰ هزار نقطه مختلف از کشور مستقر شده‌‌اند تا از کلیه جمعیت ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری این کشور تست تشخیص سریع موسوم به آنتی‌ژنیک بگیرند.

گفتنی است که نتیجه این نوع تست سریع که اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفته و البته دقت کم‌تری نسبت به تست‌های پی سی آر دارد، معمولا در کم‌تر ۱۵ دقیقه آماده می‌شود.

ایگور ماتوویچ، نخست وزیر اسلواکی با اعلام اینکه این غربالگری ملی می‌تواند جان‌های زیادی را نجات دهد، تاکید کرد که جهان با دقت این کارزار را دنبال می‌کند.

مراجعه به محل‌های انجام غربالگری و دادن تست برای شهروندان اجباری نشده اما اگر فردی بدون در دست نداشتن نتیجه منفی تست کرونا توسط پلیس متوقف شد با جریمه سنگینی روبرو خواهد شد. افرادی که تست آنها مثبت اعلام می‌شود نیز باید دست کم به مدت ۱۰ روز خود را قرنطینه کند.

نخست وزیر اسلواکی همچنین با تاکید بر این که کارزار یاد شده «راهی در مسیر بازگشت آزادی‌ها» است، تصریح کرد پس از انجام غربالگری در صورتی که کارزار به صورت کامل صورت گیرد این احتمال وجود دارد که محدودیت‌های وضع شده در ارتباط با همه‌گیری بیماری کووید۱۹ کاهش یابد.

وی در عین حال یادآور شد اجرا نشدن کامل غربالگری کرونا و بیماری کووید۱۹ ممکن است به تشدید محدودیت‌ها منجر شود.

اسلواکی نخستین کشور جهان است که آزمایش‌های تشخیص کرونا را در این مقیاس ملی برگزار می‌کند. چین پیش از این اقدام به انجام آزمایش‌های گسترده در اغلب شهرهای خود کرده و برخی کشورهای کوچک‌ اروپایی مانند لوکزامبورگ و موناکو نیز از عزم خود برای انجام آزمایش‌هایی در این مقیاس خبر داده‌‌اند.

اسلواکی ماننده سایر کشورهای جهان هم‌‌اکنون با موج دوم شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند. برغم آنکه موارد تایید شده ابتلا به بیماری کووید۱۹ در اسلواکی از میانگین ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا پایین تر است اما تعداد مبتلایان در این کشور اخیرا به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است.

آخرین آمار روزانه رسمی ثبت شده در خصوص وضعیت همه گیری ویروس کرونا در این کشور حکایت از ابتلای بیش از ۱۸۰۰ نفر از شهروندان این کشور به بیماری کووید۱۹ دارد.

در اسلواکی تاکنون بیش از ۶۱ هزار و ۸۲۹ مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده و حدود ۲۱۹ نفر از شهروندان این کشور بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

غربالگری ملی تست کرونا در اسلواکی ابتدای هفته جاری طی دو روز انجام شد و قرار است در دو روز ابتدایی هفته آینده نیز دنبال شود. دولت برای آنکه مراکز غربالگری با کمبود نیرو مواجه نشوند برای پزشکان و پرسنل شرکت کننده در این کارزار ملی پاداش نقدی در نظر گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسلواکی؛ اختلاف بر سر کیفیت واکسن‌های «اسپوتنیک وی» و احتمال بازگرداندن آنها

لایه محافظ مغز یک بیمار در جریان انجام تست کرونا از راه بینی «پاره» شد

طرح ایالت باواریای آلمان برای گرفتن تست کرونا از همهٔ ساکنان