حامد کرزی: طرح ایالات متحده کاتالیزوری برای رسیدن به صلح در افغانستان است

Altaf Qadri
Altaf Qadri Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان می‌گوید که پس از دهه‌ها جنگ و درگیری، خود افغان‌ها نیز «برای رسیدن به صلح عجله دارند» و مشتاق آغاز روند بهبودی این ملت هستند.

آگهی

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که طرح پیشنهادی اخیر ایالات متحده برای توافق نیروهای طالبان و دولت افغانستان، بهترین فرصت برای سرعت بخشیدن به گفتگوهای متوقف شدۀ صلح میان طرفین درگیری در این کشور است.

آقای کرزی گفت که پس از دهه‌ها جنگ و درگیری، خود افغان‌ها نیز «برای رسیدن به صلح عجله دارند» و مشتاق آغاز روند بهبودی این ملت هستند.

واشنگتن که از شدت خشونت‌ها در خاک افغانستان و همزمان سرعت کند مذاکرات قطر ناامید شده، طرح صلحی را به طرفین این گفتگوها پیشنهاد داده است که یک نسخه از آن در اوایل هفته جاری به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز رسید.

حامد کرزی که یکی از بازیگران اصلی در گفتگوهای پیش ‌رو محسوب می‌شود در جریان گفتگو با این خبرگزاری اعلام کرد که طرح صلح پیشنهادی ایالات متحده شامل مفاد مهمی است که با برخی بازنگری‌ها از سوی هر دو طرف این مذاکرات، می‌تواند به ایجاد صلح در افغانستان کمک کند.

با این وجود انتظار می‌رود برخلاف نگاه خوش بینانه‌ای که آقای کرزی به طرح واشنگتن دارد، این طرح با مخالفت جدی اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان و همچنین گروه طالبان روبرو شود. به‌ویژه آنکه آقای غنی با ایدۀ ایجاد یک «دولت موقت» به عنوان بخشی از یک دوره گذار مخالف است و آن را تلاشی برای کاهش قدرت خود می‌داند.

برخی از اقدامات و دیدگاه‌های گروه طالبان نیز ممکن است با برخی مفاد این طرح همچون نقش عمومی زنان مغایرت داشته باشد.

اگرچه حامد کرزی که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ میلادی رئیس جمهور افغانستان بود، نقش رسمی در مذاکرات صلح ندارد اما به عنوان یک بازیگر مهم دیده می‌شود. او همواره طرف مشورت زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا است و همچنین نقش مهمی در حاضر شدن مخالفان سیاسی پشت میز مذاکرات داشته است.

حامد کرزی همچنین معتقد است که پیشنهاد ایالات متحده می‌تواند یک ملت خسته از جنگ را تشویق به برگزاری انتخابات کند، از حقوق زنان و اقلیت‌ها محافظت کند، راهی برای توافق بر سر انجام اصلاحات در قانون اساسی ارائه دهد و زمینۀ ایجاد یک دولت موقت را نیز فراهم کند.

آنچه دولت جدید ایالات متحده بر آن تاکید دارد، ضرورت اقدام است. بر همین اساس آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده اخیرا در نامه‌ای که به همراه پیش‌نویش این طرح برای اشرف غنی فرستاده بود، اعلام کرد که ضروری است طرف‌های درگیر در افغانستان راه حلی مسالمت آمیز برای پایان دادن به این جنگ بیست ساله پیدا کنند؛ جنگی که نزدیک به ۱ تریلیون دلار برای ایالات متحده هزینه داشته است.

حامد کرزی: افغان‌ها خودشان نیز برای صلح عجله دارند

آقای کرزی در جریان این مصاحبه گفت: «صلح یک خواسته عمیقاً، عمیقاً، عمیقاً مطلوب مردم افغانستان است... شما نمی‌توانید تصور کنید که تا چه اندازه عجله داریم تا برای خود و جوانانمان به صلح برسیم.»

او ابراز امیدواری کرد که پیشنهاد ایالات متحده بتواند به عنوان یک «کاتالیزور» برای هر دو طرف این مذاکرات عمل کند؛ تا شاید حتی قبل از آغاز ماه مه رسیدن به صلح ممکن شود.

آقای کرزی همچنین افزود که مخالف عقب‌نشینی نیروهای آمریكا و ناتو در اول ماه مه است و هشدار داد كه این کار باعث ایجاد هرج و مرج خواهد شد. وی گفت که این هم به نفع کابل و هم واشنگتن است تا در قبال موضوع خروج نیروها از افغانستان مسئولانه عمل کنند.

آقای کرزی گفت: «این هم برای آمریکا و متحدان آمریكا و هم برای كسانی كه در ۲۰ سال گذشته در افغانستان درگیر بوده‌اند، بسیار مهم است که مسئولانه عمل کنند و کاری را انجام دهند که منجر به برقراری صلح پایدار شود. بنابراین خروج مسئولانه یا ماندن مسئولانه در یک افغانستان صلح آمیز هر دو موضوعی است که باید آنها را با دقت مورد بررسی قرار دهیم.»

همچنین اگرچه گروه طالبان تاکنون موضوع ماندن نیروهای بین‌المللی در این کشور پس از اول ماه مه را رد کرده، اما حامد کرزی می‌گوید که ممکن است آنها نیز متقاعد شوند حضور اصلاح شدۀ ایالات متحده در یک افغانستان صلح آمیز را بپذیرند.

به گفته آقای کرزی قرار است شورای آشتی ملی افغانستان که وی عضو آن است، روز یکشنبه تشکیل جلسه دهد و پیشنهاد ایالات متحده را بررسی کند و ظرف چند روز نتایج بازنگری‌های خود و اصلاحات مورد نیاز در این طرح را برای ایالات متحده بفرستد.

اگرچه اشرف غنی تا کنون دربارۀ نامه آنتونی بلینکن اظهارنظری نکرده، اما علنا مخالفت خود را با برگزاری یک دولت موقت اعلام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«آمریکایی‌ها پایگاه بگرام را شبانه ترک کردند و به فرمانده جدید خبر ندادند»

گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند