ایالات متحده آمریکا رسما به پیمان مقابله با تغییرات اقلیمی پاریس بازگشت

ایستگاه مرزی روسیه و فنلاند در قطب شمال
ایستگاه مرزی روسیه و فنلاند در قطب شمال Copyright Jussi Nukari/AP
Copyright Jussi Nukari/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود ابراز رضایت جهانی از بازگشت ایالات متحده به پیمان پاریس، بسیاری از کارشناسان می‌گویند راه اجرای تعهدات مندرج در این سند بین‌المللی برای دولت جو بایدن هموار نیست.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۱۹ فوریه رسما به پیمان مقابله با گرمایش زمین، موسوم به پیمان پاریس بازگشت.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که دولت جو بایدن، برخلاف رویکرد ترامپ، برنامه‌های گسترده‌ای برای مقابله با تغییرات اقلیمی در پیش گرفته است؛ از جمله برنامه برای کاهش جدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سه دهه آینده.

بازگشت به پیمان مقابله با تغیرات اقلیمی پاریس یکی از نخستین دستورهای جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید در ۱۸ ژانویه سال ۲۰۲۱ بود. این تصمیم با استقبال گسترده دانشمندان و جامعه جهانی روبه‌رو شد.

جان کری، نماینده جو بایدن در زمینه تغییرات آب‌وهوایی در یک برنامه مجازی زنده که با حضور سفیران ایالات متحده در بریتانیا و ایتالیا، دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده این سازمان برای اهداف آب‌وهوایی شرکت می‌کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا وعده داده است که برنامه‌ای را برای حرکت این کشور به سوی آرمان محو تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰، تهیه و اجرایی کند. دانشمندان می‌گویند این هدف در همخوانی با تعهدهای بین‌المللی پیمان پاریس است و امکان تقویت تلاش‌های جهانی برای کاهش ۵۰ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای، به‌منظور جلوگیری از تاثیر به‌شدت مخرب گرمایش زمین، قرار دارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته دولت ایالات متحده، جان کری قرار است در برنامه روز جمعه همراه با جینا مک‌کارتی، مشاور داخلی رئیس جمهوری در امور آب‌وهوایی مقررات جدید هزینه‌های گسترش انرژی‌های پاک و گذار از سوخت‌های فسیلی را معرفی کند.

با وجود ابراز رضایت جهانی از بازگشت ایالات متحده به پیمان پاریس، بسیاری از کارشناسان می‌گویند راه اجرای تعهدات مندرج در این سند بین‌المللی برای دولت جو بایدن هموار نیست. برنامه دولت جدید ایالات برای کاهش گازهای گلخانه‌ای احتمالا با مقاومت سیاسی حزب جمهوریخواه، شرکت‌های نفتی و حتی برخی دولت‌های خارجی روبه‌رو خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار تلفات جانی طوفان و سیل در نیویورک به دست‌کم ۱۴ نفر افزایش یافت

پارلمان و شورای اروپا برای کاهش ۵۵ درصدی آلاینده‌های کربن تا سال ۲۰۳۰ توافق کردند

گرمایش زمین تا پایان قرن جاری «صدها میلیارد دلار» به اقتصاد آمریکا ضربه می‌زند