گروهی شیعی حمله راکتی به آمریکایی‌ها در اربیل را بر عهده گرفت، ایران: محکوم می‌کنیم

کارگران در حال پاکسازی فرودگاه اربیل
کارگران در حال پاکسازی فرودگاه اربیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران با محکوم کردن حمله راکتی شب گذشته به اربیل در اقلیم کردستان عراق، «تلاش‌های مشکوک» برای انتساب این حمله را به تهران محکوم کرد.

آگهی

ایران با محکوم کردن حمله راکتی شب گذشته به اربیل در اقلیم کردستان عراق، «تلاش‌های مشکوک» برای انتساب این حمله را به تهران محکوم کرد.

واین ماروتو، سخنگوی نظامی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش ظهر امروز، سه شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر خبر داد که حدود ۱۴ راکت از نوع ۱۰۷ میلی متری ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه دوشنبه شب به فرودگاه شهر اربیل شلیک شده که سه راکت از آنها به داخل منطقه شرق این منطقه برخورد کرده است.

منابع خبری در عراق گفته‌اند که راکت ها در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال عراق فرود آمده‌اند که بر اثر آن یک پیمانکار نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا کشته و یک سرباز آمریکایی و چند پیمانکار آمریکایی مجروح شده‌اند.

از همین رو آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با اعلام اینکه واشنگتن از حمله راکتی شامگاه دوشنبه به مناطقی در نزدیکی فرودگاه اربیل «خشمگین» است، وعده داد که از هر تلاشی برای «بررسی موضوع و پاسخگو کردن عاملان این حمله» پشتیبانی خواهد کرد.

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های خبری در منطقه، گروه تازه تأسیس «اولیاء دم» که خود را یک گروه شیعه معرفی می‌کند، مسئولیت حمله روز دوشنبه را بر عهده گرفته است.

این گروه در پی انتشار خبر حمله به فرودگاه اربیل اعلام کرد که «اشغالگران آمریکایی» در وجب به وجب خاک عراق، حتی در کردستان، از حملاتشان مصون نخواهند بود.

پیشتر رسانه‌های خبری به نقل از برخی مقام‌های امنیتی آمریکایی و عراقی اعلام کرده بودند که گروه‌های کوچکی مانند «اولیاء دم»، جنبه پوششی برای گروه‌های بزرگ‌تر مورد حمایت ایران دارند.

از همین رو سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با رد «شایعات مشکوک» درباره دست داشتن تهران در حمله راکتی به اربیل، این قبیل اقدام ها را مشکوک توصیف کرد و از دولت عراق خواست نسبت به پیگیری و برخورد با عاملان این حمله ها دستورات لازم را صادر کند.

در واکنش به حمله راکتی دوشنبه شب، مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق دستور تشکیل کمیته های تحقیقاتی را بررسی این موضوع صادر کرد.

مسرور بارزانی، رئیس دولت اقلیم کردستان عراق نیز پس از آنکه با آقای کاظمی تلفنی گفتگو کرد، خبر داد که به دستگاه‌های امنیتی دستور تحقیقات همه جانبه را داده است.

مقام های دولتی عراق و همچنین دیگر کشورها نیز با ابراز نگرانی از اینکه «چنین حملاتی می‌تواند به ثبات عراق آسیب بزند»، به حمله راکتی به فرودگاه اربیل واکنش نشان دادند.

ائتلاف «النصر» به رهبری حیدر العبادی که از شیعیان عراقی تشکیل شده است با انتشار بیانیه ای «حمله تروریستی خطرناک» به شهر اربیل را محکوم کرد و خواستار تحقیقات فوری و شفاف درباره مجرمان شد.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق که از جمله گروه‌های شیعه عراقی محسوب می‌شود نیز در حساب کاربری آش در توئیتر نوشت که با نگرانی زیاد، تحولات «پرونده امنیتی» در شهر اربیل را دنبال می‌کند و از دولت و دستگاه‌های امنیتی عراق خواست تا به مسئولیت خود در تامین حفاظت از شهرهای امن و تاسیسات حیاتی و مراکز دیپلماتیک عمل کنند.

پایگاه نظامی «الحریر» آمریکا در مجاورت فرودگاه اربیل قرار دارد. برخی منابع امنیتی عراق گفته‌اند که خودرویی که از آن راکت‌ها شلیک شده‌اند در مرز اداری شهر اربیل پیدا شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

شکایت عراق از ایران به شورای امنیت؛ بلینکن دولت اقلیم کردستان را «شریک نزدیک» آمریکا خواند