شورای امنیت سازمان ملل دسترسی به واکسن کرونا را در سطح جهان بررسی می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای امنیت از زمان آغاز همه‌گیری بیماری «کووید ۱۹» تاکنون تنها یک قطعنامه درباره این موضوع صادر کرده است.

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به ابتکار بریتانیا کارزار واکسیناسیون در برابر بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در سطح جهان را بررسی خواهد کرد. 

راه های تضمین دسترسی کشورهای در حال توسعه به واکسن کرونا و تزریق این واکسن به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از جمله موضوعاتی است که در دستور کار این جلسه قرار خواهد داشت. جلسه شورای امنیت در حالی تشکیل خواهد شد که تضمین سلامت عمومی در سطح جهان در حیطه وظایف و اختیارات این نهاد نیست. 

شورای امنیت از زمان آغاز همه گیری بیماری «کووید ۱۹» تاکنون تنها یک قطعنامه درباره این موضوع صادر کرده است. این شورا تابستان گذشته در قطعنامه ای خواستار توقف درگیری ها در کشورهای جنگزده شد تا امکان مقابله با شیوع ویروس کرونا فراهم شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته برخی دیپلمات های مستقر در سازمان ملل بریتانیا اخیرا پیش نویس قطعنامه ای درباره مدیریت توزیع واکسن کرونا در سطح جهان را با برخی کشورهای دیگر عضو شورای امنیت به اشتراک گذاشته است. 

قرار است ۹۲ کشور فقیر جهان تا پایان سال ۲۰۲۱ از طریق ساز و کار «کوواکس» یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونا را دریافت کنند. این ساز و کار در مجموع قرار است تا پایان سال جاری میلادی دو میلیارد دوز از واکسن کرونا را در سطح جهان توزیع کند. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان سخنرانی هایش طی ماههای اخیر تاکید کرده است که جهان بدون دستیابی به ایمنی یکسان از همه گیری کرونا در امان نخواهد بود. او همچنین خواستار اعلام واکسن کرونا به عنوان «دارایی عمومی مشترک» شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقامات فرانسه: یک بار تزریق واکسن کرونا به بهبودیافتگان از «کووید ۱۹» کافی است

اوکراین استفاده از واکسن روسی کرونا را ممنوع کرد

اسرائیل سفرای کشورهای حامی عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد را احضار کرد