بایدن برای مهار چین کارگروه ویژه در پنتاگون تشکیل داد

نخستین بازدید جو بایدن از پنتاگون
نخستین بازدید جو بایدن از پنتاگون Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نحوه آرایش و استقرار نیروهای نظامی ایالات متحده به منظور بازدارندگی چین در اقیانوس آرام از جمله محورهای سیاست‌ تازه راهبردی آمریکا در قبال بزرگترین رقیب استراتژیک این کشور عنوان شده است.

آگهی

رئیس جمهوری جدید و دموکرات ایالات متحده آمریکا می‌گوید که برای ترسیم راهبردی جدید جهت مقابله با چین یک کارگروه ویژه در وزارت دفاع کشورش ایجاد کرده است.

آمریکا در حالی اقدام به تشکیل کارگروه ویژه برای مهار چین کرده که همواره این کشور را رقیب شماره یک سیاست‌های راهبردی خود می‌‌داند.

جو بایدن که روز چهارشنبه در جریان نخستین بازدید خود از پنتاگون به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده سخن می‌گفت ضمن اعلام مطلب یاد شده تصریح کرد: «این کارگروه به سرعت فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا این امکان برای ما فراهم شود که در خصوص مسائل مربوط به چین با یک جهت‌گیری قاطعانه تصمیم‌گیری کنیم.»

بنا به گزارش رسانه‌ها، کارگروه یاد شده از پانزده عضو متشکل از مشاوران نظامی و غیرنظامی جو بایدن در وزارت دفاع تشکیل شده است.

هدایت این گروه ویژه را الی راتنر، از مشاوران پیششین بایدن برعهده دارد که برای تصدی میز ویژه چین به وزارت دفاع ایالات متحده پیوسته است.

این کارگروه چهار ماه فرصت دارد تا نتیجه ارزیابی‌های خود را در قالب پیشنهادها و مشاوره‌هایی برای ترسیم راهبرد تازه جهت مهار چین در اختیار دولت آمریکا بگذارد.

نحوه آرایش و استقرار نیروهای نظامی ایالات متحده به منظور بازدارندگی چین در اقیانوس آرام از جمله محورهای سیاست‌ تازه راهبردی آمریکا در قبال بزرگترین رقیب استراتژیک این کشور عنوان شده است.

آقای بایدن در ادامه سخنان خود تاکید کرد که کشورش بدین شک در صدد مقابله با چالش چین است و اطمینان داد که مردم آمریکا در آینده پیروز این رقابت خواهند بود.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال تاکید کرد که برای رسیدن به این هدف لازم است که علاوه بر تلاش‌های دولت، هر دو حزب اصلی کشورش در کنگره با یکدیگر همکاری کنند و در این خصوص همچنین به یاری متحدان و شرکای قوی نیاز است.

تمرکز بر چین و تلاش برای مهار این کشور به عنوان یک رقیب استراتژیک از جمله معدود موضوعاتی است که به نظر می‌رسد دولت بایدن و دولت پیشین ایالات متحده به ریاست ترامپ نسبت به آن رویکرد مشترکی دارند.

واشنگتن بر سر کنترل پکن بر دریای جنوبی چین با این کشور اختلافات اساسی دارد و بارها با اعزام ناو‌های جنگی به حمایت از کشورهای همجوار در این پهنه آبی پرداخته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن از آمادگی آمریکا برای گفتگو با ایران در چهارچوب گروه ۱+۵ سخن گفت

کرملین سخنان «بسیار تهاجمی» جو بایدن خطاب به روسیه را محکوم کرد

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها