نماینده اتحادیه ‌اروپا در پکن: آمریکا و اروپا باید در‌ مقابله با «دیپلماسی قهری چین» هماهنگ باشند

پرچم چین و اتحادیه اروپا
پرچم چین و اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این موضع در حالی ایراد می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده به تازگی ضرورت احیای اتحاد و پیمان‌های همکاری با دموکراسی‌هایِ همسو را به عنوان یک برگ برنده در روابط با چین مطرح کرده است.

آگهی

سفیر اتحادیه اروپا در چین می‌گوید که اروپا و ایالات متحده باید برای مقابله با «دیپلماسی قهری چین» با یکدیگر همکاری کنند.

نیکلا شاپویی، نماینده اتحادیه اروپا در پکن روز پنجشنبه طی سخنانی با اعلام مطلب یاد شده تصریح کرد که این همکاری باید با هماهنگی سایر کشورهای منطقه که در خصوص دریای جنوبی چین با پکن در مناقشه هستند توام باشد.

آقای شاپویی که در جریان همایشی با موضوع انرژی در پایتخت چین سخن می‌گفت در ادامه ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بر سر نحوه تعامل سیاسی در قبال پکن با دولت آینده ایالات متحده آمریکا به توافق برسد.

این موضع در حالی ایراد می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده و رئیس آتی کاخ سفید پس از بیست ژانویه، به تازگی ضرورت احیای اتحاد و پیمان‌های همکاری با دموکراسی‌هایِ همسو را به عنوان یک برگ برنده در روابط با چین مطرح کرده است.

نیکلا شاپویی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «بیایید هر زمان و تا هر میزان که می توانیم و هر وقت که پکن آماده است با چین همکاری کنیم؛ هر وقت که لازم است هم با این کشور مخالفت کنیم.»

وی سپس با اشاره به سیاست خارجی چین که آنرا به طور فزاینده‌ای «قاطعانه و قهری» خواند، یادآور شد: «ما باید برای نه گفتن به قلدری و ارعاب و مخالفت با دیپلماسی قهری و "دیپلماسی گرگ جنگجوی" درک مشترکی داشته باشیم.»

سفیر اتحادیه اروپا در چین همچنین خواستار همکاری کشورهای اروپایی با استرالیا، نیوزیلند و انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه آن) برای «یافتن زمینه‌ها و نقاط مشترک» بر سر مشکلات و مناقشه دریای جنوبی چین شد.

پکن تقریباً ادعای مالکیت بر کل دریای چین جنوبی دارد و به سایر کشورها هشدار می دهد که در این خصوص و نیز در مسائل مربوط به کشورهای جنوب شرقی آسیا دخالت نکنند.

دریای جنوبی چین پهنه‌ای آبی به وسعت بیش از سه میلیون کیلومتر مربع است که پکن به‌رغم اختلاف با همسایگان بر ۹۰ درصد آن ادعای مالکیت دارد.

ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان از جمله کشورهای مشرف به آب‌های دریای جنوبی چین هستند که هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند.

سفیر اتحادیه اروپا در پکن در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر ضرورت آزادی ناوبری در این منطقه مورد مناقشه یادآور شد که دریای چین جنوبی یک مسئله بین المللی است.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد از توافق با چین؛ اتحادیه اروپا: موافقت تجاری ابزار حقوق بشری نیست

چین در واکنش به تحریم‌های واشنگتن دیپلمات ارشد آمریکایی را احضار کرد

خوشحال‌ترین افراد از نتیجه انتخابات آمریکا به اعتقاد ترامپ: اول رهبران چین بعد ایران